מגזין

Video Game Saved The Radio Star

עכשיו תורם של אמני האינדי. כתבה שלישית בסדרה

מאת בן אליעד. 27-06-2011

 

The Balled of Space Babies, פסקול אינסטרומנטלי מבית היוצר של מוזיקאי הפולק הקנדי ג'ים גות'רי, הוא אחד מהאלבומים המפתיעים והמעניינים ביותר שעוד לא יצא לכם לשמוע השנה- גות'רי כתב והלחין את רובו באמצעות תוכנה מיושנת לעריכת מוזיקה בשם MTV music generator, שניתן לתפעל רק על קונסולת סוני פלייסטיישן 1 ויצר מעיין יצור כלאיים המשלב בין כלים חמים, אמביינט אלקטרוני וסאונד רטרו שהושפע בכבדות ממשחקי וידאו של אטארי ונינטנדו עליהן גדל בילדותו. לא רע בכלל עבור פסקול שנכתב במיוחד עבור אפליקציה ל- Ipad בשם Superbrothers: Sword & Sworcery EP, משחק הרפתקאות שהינו מעיין מחווה ויזואלית לאותם ימי הפיקסלים העליזים של משחקי הוידאו בשנות ה-80.

 

 

עבודתו של גות'רי, שנדמה כי זוכה ליותר סופרלטיבים מהמשחק עצמו שעבורו הוא נוצר, הינו חלק מתופעה שהחלה בשנים האחרונות לצבור תאוצה, כחלק מהביקוש הגבוה בתעשיית משחקי הוידאו למוזיקה בסטנדרט גבוהה עבור משחקים. יותר ויותר חברות פונות בצורה ישירה למוזיקאים, שלא בהכרח קשורים לתעשייה, כדי להציע לכתוב ולהלחין מוזיקה במיוחד עבור המשחקים אותם הם מפתחים. רבים נענים בחיוב בשל האתגר שבעבודה עם פלטפורמה פחות מוכרת, ועל מנת הותיר את החותם האישי שלהם כאומנים על התוצר הסופי, כפי שעשה חוז'ה גונזאלס למשל, שזכה לשבחים מקיר לקיר על Far away, שיר מקורי שכתב במיוחד עבור המשחק Red dead redemption.

 

 

אחד המוזיקאים הראשונים שהתנסו בתחום היה טרי סקוט טיילור. טיילור,  חבר הלהקות Daniel Amos  ו-Lost Dogs, הצטרף בשנת 1996 לפרוייקט של האנימטור דאג טנ'אפל בשם  The Neverhood, משחק הרפתקאות ביזארי שעוצב כולו באנימציית סטופ-מושן המבוססת על הנפשת פלסטלינה. המשחק עצמו היה כישלון מסחרי צורב, אבל הפסקול שהולחן על ידי טיילור נחשב עד היום לאחד היצירות המבריקות ביותר שנוצרו עבור משחק וידאו, עד שב-2004 שוחרר כאלבום אוסף כפול לחנויות, ביחד עם עוד קטעים נוספים שטיילור יצר בפרויקטים נוספים שלו טנ'אפל .

 

 

באותה שנה, טרנט רנזור (Nine Inch Nails), הרבה לפני שקיבל אוסקר על פסקול הסרט "הרשת החברתית", קיבל את העבודה הראשונה שלו כמלחין פסי קול, כשחברת ID software שכרו את שירותיו לכתיבת מוזיקה עבור Quake, משחק פעולה שהיה פורץ דרך בזמנו מבחינת השימוש בגרפיקת תלת מימד.

 

 

היו גם לא מעט מקרים שבהם המוזיקה היתה אחד האלמנטים שהובילו להצלחה מסחרית של משחק וידאו. המקרה של ג'ונתן קולטון כשלעצמו הוא מקרה שכזה: בשנת 2007 קיבל קולטון, מוזיקאי אנונימי למדי באותה תקופה, הצעה מחברת Valve לכתוב שיר עבור פסקול למשחק וידאו בשם Portal שפותח על ידם. קולטון כתב והקליט את Still Alive, שיר שנכתב מנקודת המבט של אחת הדמויות במשחק. עם צאת Portal לחנויות, Still alive הפך ללהיט ענק ברשת שצבר למעלה מ-10 מליון צפיות ביו-טיוב, ונחשב לאחת הסיבות העיקריות שבזכותן זכה Portal להצלחה עצומה ולמעמד של קאלט בקרב הגיימרים.

כשמפתחי המשחק החלו לשקוד על  משחק ההמשך, אחד הדברים הראשונים שעשו היה ליצור קשר עם קולטון שיכתוב בשנית מוזיקה עבור הפרויקט. בהמשך זכו המפתחים לפנייה מפתיעה מחברת התקליטים של להקת  דה נשיונל, מעריצים גדולים של המשחק שרצו לבחון השתלבות בפרויקט, וכתבו במיוחד עבור המשחק את השיר  Exile Vilify שנכלל בפס הקול של Portal 2.

 

 

הביקוש למוזיקה מקורית וחדשנית אינה קיימת רק בתחום משחקי הוידאו המסחריים עתירי התקציבים.  גם סצנת האינדי השוקקת של התעשייה יצרה צורך דומה, מה שהביא ליוזמה מאוד מעניינת של רונלד שטראוס, מעצב משחקים ומוזיקאי במשרה חלקית. שטראוס יצר את האתר Indiegamemusic.com, מעיין פורטל המאפשר למוזיקאים להעלות את יצירותיהם לאתר ואת שירותיהם למעצבי משחקים המחפשים מוזיקה עבור המשחקים שהם מפתחים. מתוך פסקול המשחק Machinarium, שהולחן ע"י מפתח המשחק תומאס דבוראק:

 

 

השנה נראה כי הנישה הזאת מקבלת סוף סוף את ההכרה הראויה לה-Civilization IV  הפך למשחק הראשון אי פעם שזכה בפרס גראמי לאחר שמלחין פסקול המשחק כריסטופר טין קיבל פרס על הביצוע הטוב ביותר של תזמורת בליווי שירה עבור השיר Baba yetu שחיבר עבור המשחק. זמן קצר לאחר  מכן הכריזה האקדמיה הלאומית לאמנויות ומדעי ההקלטה, הממונה על חלוקת פרסי הגראמי, כי מלחינים ומעצבי פסקולים עבור משחקי וידאו יוכרו כמועמדים לגיטימיים לכל  דבר בדומה לקולגות מסרטי קולנוע או טלוויזיה. 16 שנים מאז שהחל החיבור המוזר הזה שבין מוזיקה למשחקי וידאו, עם כל השינויים וההתפתחויות החשובות שנראו בתחום, נדמה כי הפלטפורמה הזאת תמשיך בשנים הקרובות לצמוח ולשגשג. והכי חשוב- לספק לנו מוזיקה טובה.

נקודת בונוס לסיום

The national- Exile vilify . מתוך פסקול המשחק Portal 2.

 

 

איך הפכה הגיטרה מכלי מיתרים לכלי כפתורים? ולאיזו תחנת רדיו תאזינו בזמן נסיעה פרועה ברחבי העיר? כתבה שניה בסדרה

תגובות