מגזין

פנויות להופעה - פסטיבל ווליום - פסטיבל המוזיקה האינטרנטי

אדוה יוחנן וחן אלבק שרגילות לצאת בכל שבוע לסקר הופעות מוזיקליות ברחבי מדינת ת"א, מצאו עצמן סגורות בתוך דירה, צופות דרך מסך הלפטופ בהופעה האינטרנטית הראשונה בישראל בלייב. להלן הרשמים.

מאת אדוה יוחנן, חן אלבק. 11-04-2011

תגיות: פנויות להופעה, יהלי סובול, פסטיבל המוזיקה האינטרנטי הראשון, פסטיבל ווליום. מוניקה סקס, שלומי שבן, אפרת גוש

 

הופעה חיה מתה (יחהופעה חיה מתה (יח"צ)
האינטרנט נכנס לנו חזק לורידים בשנות ה90, הרשתות החברתיות הפכו אוויר לנשימה (לרובנו), והיום יותר מתמיד אנחנו עדים למהפכות חברתיות שתוססות וגועשות דרך המדיום הווירטואלי ומתפרצות בחוץ אל החיים האמיתיים.
אך כל זה טוב ויפה, עד שמגיעים לפסטיבל ווליום- פסטיבל המוסיקה האינטרנטי הראשון שהקימה חברת סלקום. 
הראשים הפועלים בהקמת המיזם האינטרנטי מחזיקים באמרות מפוצצות כמו: 'זה הדבר הבא', 'מהפכה אמיתית בעולם המוסיקה',  'זו חשיבה ירוקה', 'חוויה ייחודית מדהימה', ו- 'אנחנו נביא לכם את ההופעה הביתה'.  אז זהו שלא.
 
יום ראשון 21:30 אנחנו קובעות לצפות בפסטיבל המוסיקה האינטרנטי הראשון בעולם. קבענו להיפגש בדירה של הקוצ'ינית, לבשנו גרביונים, צבענו ריסים גבות וצלליות,  הארנו את עצמנו בתאורת פרוז’קטורים שכוונה לצד היותר יפה שלנו, פתחנו לפטופים והפעלנו את המצלמות.   
וכעת להופעה:  לחצנו על הלינק להופעה וזה לא עובד,  ניסיון נוסף ו... שומעים את יהלי סובול בקולות מתכתיים קטועים, ושוב מתחברות מחדש.
הניסיון הרביעי להתחברות כבר טמן בחובו עצבים, טיקים בעיניים, הרבה קללות בשפות זרות ותקווה אחת גדולה להצליח לצפות בזמן בהופעה הפותחת של האירוע ("מוניקה סקס")  באופן סביר. 
 
22:00 וקצת סופסוף הצלחנו להתחבר ולראות על מסך ה- 15 אינטש שלנו את "מוניקה סקס" בהופעה. קשה לומר שזה התחיל צולע, אבל כן, זה בהחלט התחיל לא משהו.
הפסטיבל מיועד להמשך חמישה ימים ויכלול הופעות של זמרים שונים ביניהם: אפרת גוש, שלומי שבן, משה פרץ ועוד.
לכבוד הפסטיבל הוקמה במה מיוחדת עמוסת מצלמות ומסכי LED מפוצלים שסובבים את הבמה, מהמסכים הפזורים נשקפים מאות פרצופים של אנשים מהבית.
גם אנחנו שבדרך כלל פנויות להופעה, מצאנו עצמנו פנויות למצלמה. כמובן שמצלמת הווב של הקוצ'ינית חדלה מלעבוד, אז נדחפנו לתוך מצלמה אחת. תחושת החמצה נגסה בליבנו כשלא זכינו לראות את הפרצוף שלנו מציץ מאחד המסכים שמסביב.
במהלך ההופעה הופיעו על צג המחשב אייקונים שונים כגון: מחיאות כפיים וצעקות "YAAA", מה שכביכול אמור לספק לאמנים תחושת אינטראקציה עם קהל הצופים.
נוסף לאייקונים האלה הופיעה גם אופציה שנקראת "דבר לקיר" שנועדה לכתיבת סטאטוסים בלייב, והסטאטוסים "הנבחרים" מופעים על מסך שחור שאותו רואים הזמרים מהבמה.
 
אם יש משהו שחייבים בהופעה חיה זה קהל, רצוי חי ונושם, לראות 250 פרצופים על מסכי LED שטוחים זה בהחלט רחוק מהדבר האמיתי. זה כמו בובת מין מתנפחת בלי אוויר, זה כמו אורית בלי פוקס, זה כמו היטלר בלי שפם.
זה גם היה החשש הגדול של רוב האמנים שהופיעו ויופיעו במהלך השבוע, החשש מחוסר הקהל, החשש מהעדר האנרגיות והאדרנלין שממריצים את הגוף ומתקבלים רק בהופעות הקונבנציונאליות. אפרת גוש אמרה בראיון, טרם ההופעה, שהיא מקווה שתתמודד עם הפרויקט בהצלחה ושהיא הכינה כמה טריקים להתמודדות.  אומנים נוספים הוסיפו שבהחלט יש חשש מניכור, וכי הם מקווים שהבמה המטורפת והמושקעת שהכינו לכבוד הפרויקט יפצה על החיסרון האדיר.
 
במהלך ההופעה של "מוניקה סקס", צועק שחר אבן צור ל 'קהל השטוח' - "כן אינטרנט!" והאמת שזה נשמע די מפגר, או.קי אז מה אנחנו אמורות להשיב לך? ( "כן, אנחנו פה".!?).
ההופעה ממשיכה אבל אותנו כצופות הם כבר איבדו מזמן, יכול להיות שזה המיזם שלא הצליח לרגש אותנו או לעורר בנו רצון לאקטיביות מתמשכת (מיצינו את העניין די מהר אחרי כתיבת שני סטאטוסים ולחיצה על אייקון "מחיאות כפיים") , ויכול להיות שזה אנחנו, שבסופו של יום פשוט מעדיפות את הדבר האמיתי.
אז השארנו את הרמקולים של המחשב דולקים, כשברקע יהלי צועק עלינו להיטים מכל הזמנים, והתחלנו בינינו לבין עצמנו לסכם בנקודות "בעד ונגד" המיזם האינטרנטי , להלן התחזית: 
בעד:
זה נוח לצפות בהופעה מהבית כשבחוץ נופלים גראדים.
זה בהחלט חוסך זמן ודלק, חניה וכסף.
זה מתחיל בול בזמן ואין עיכובים.
בסוף הערב לא חוזרים הביתה עם ריח עשן מועדונים שנדבק לשיער ולבגדים. 
אין הדרן.
נגד:
אין אינטראקציה של זמר-קהל, אין פידבק ואין את הכיף לשיר יחד עם הלהקה.
השימוש במחיאות כפיים ממוחשבות יוצר תחושה סינתטית בגבול הפתטית.
אין באמת אדרנלין של הופעה, הן מצד הקהל והן מצד הזמר/להקה.
הסאונד לא משהו בכלל ועם כל הכבוד לטכנולוגיה עדיין יש דיילי ותמונות קפואות. 
אין באמת ערך מוסף כמו שמציינים מקימי המיזם , ובעיקר זה מרגיש שההפקה שולטת בעניינים- היא קובעת מה נראה, מאיזו זווית, למה כמה ואיך. 
אין הדרן.
 
אז סגרנו את הערב מול שני מסכי מחשב, מצלמה פעילה אחת, הרבה קטיעות והרבה דיליי. בסוף פזלנו בחינניות לצ'אט הלוהט של הפייסבוק, הייתה שם התרחשות טיפה יותר מעניינת.

 

תגובות

  • בהחלט כמו לצפות בהופעה בקונדום אבל...

    בנות יקרות הפסטיבל הזה לא מיועד לנו האנשים שיוצאים בגשם וברוח כדי לראות חבורת אנשים על הבמה צועקים על מיקרופון ומנגנים כמה אקורדים על הגיטרה. הפסטיבל הזה הוא בשביל אנשים שלא היו בהופעה מעולם ואני מקווה שהוא מה שיתן להם בעיטה בתחת לצאת ולראות את הבארבי או כל מועדון הופעות אחר. הרי תמורת תשלום סמלי ביותר או חס וחלילה יציאה מהפוך הם לא היו עושים זאת. אם בכל הופעה מהיום יגיע עוד אדם אחד רק בגלל שההופעות האלו עשו לו את זה אני מבסוטית. כן הרזולוציה, הסאונד והממשק על הפני ופה הם נפלו בגדול ואללה תגדילו ת'פס או משהו טכנולוגי כזה. נכון גם היתה בעיה עם הניכור שבין האומנים ל"קהל" נראה שהם ניסו לגשר אך לא ממש הצליחו. בבטאם ליין, אין מה לראות בטלוויזיה! וזה הרבה אבל הרבה יותר טוב ממה שיש לי עכשיו על המסך מכאן נובע שהלוואי כל השנה היו משדרים לייב הופעה אחת באינטרנט פעם ביום, אני הייתי מבסוטית אני מודה למרות שאני מתה על הופעות ויוצא לי לפחות לראות הופעה בשבוע אני גם אוהבת את הפיז'מות שלי והשילוב בין השניים הולך לי דווקא טוב. השאלה היא- איך להפוך את זה למשהו יותר טוב?

    תאיר, 12-04-2011 21:13

  • בהחלט כמו לצפות בהופעה בקונדום אבל...

    בנות יקרות הפסטיבל הזה לא מיועד לנו האנשים שיוצאים בגשם וברוח כדי לראות חבורת אנשים על הבמה צועקים על מיקרופון ומנגנים כמה אקורדים על הגיטרה. הפסטיבל הזה הוא בשביל אנשים שלא היו בהופעה מעולם ואני מקווה שהוא מה שיתן להם בעיטה בתחת לצאת ולראות את הבארבי או כל מועדון הופעות אחר. הרי תמורת תשלום סמלי ביותר או חס וחלילה יציאה מהפוך הם לא היו עושים זאת. אם בכל הופעה מהיום יגיע עוד אדם אחד רק בגלל שההופעות האלו עשו לו את זה אני מבסוטית. כן הרזולוציה, הסאונד והממשק על הפני ופה הם נפלו בגדול ואללה תגדילו ת'פס או משהו טכנולוגי כזה. נכון גם היתה בעיה עם הניכור שבין האומנים ל"קהל" נראה שהם ניסו לגשר אך לא ממש הצליחו. בבטאם ליין, אין מה לראות בטלוויזיה! וזה הרבה אבל הרבה יותר טוב ממה שיש לי עכשיו על המסך מכאן נובע שהלוואי כל השנה היו משדרים לייב הופעה אחת באינטרנט פעם ביום, אני הייתי מבסוטית אני מודה למרות שאני מתה על הופעות ויוצא לי לפחות לראות הופעה בשבוע אני גם אוהבת את הפיז'מות שלי והשילוב בין השניים הולך לי דווקא טוב. השאלה היא- איך להפוך את זה למשהו יותר טוב?

    תאיר, 12-04-2011 21:13

  • לאאאאא משו...

    אז ככה נכנסתי וצפיתי - מה אני יגיד חצי כח לגמרי! זה נחמד והכל אבל אין על הופעה אמיתית שמרגישים את האומן ואת הקהל... תכלס יותר כיף לראות הופעות מוקלטות עם קהל חיי - גם יש תחושה של "כאילו" גם לא יוצאים מהבית, גם זה מתי שנוח וגם האיכות פי אלף. אוהבת אתכן מלא....

    בלולו (כן ההוא מהחושך..), 12-04-2011 22:56

  • תודה על הפרסום בחינם באתרכם

    כמנכ"ל סלקום ברצוני להודות לכם על ההתייחסות לחידוש האחרון שלנו. אנחנו בסלקום מובילים ונמשיך להוביל את עולם המוזיקה אל המחר. אני שמח שאנשים צעירים מוצאים עניין בטכנולוגיות ובפורמטים החדשים שאנחנו בסלקום מפתחים וממציאים. למרות שלא פנינו אליכם באופן רשמי לבקש פרסום באתרכם, אני שמח לגלות שידעתם מה טוב גם ללא עזרתנו והעליתם את החידושים של סלקום אל עמוד הבית שלכם. תודה, ונשמח אם תכתבו גם על המכשירים החדשים שסלקום מציעה ללקוחות - אשר משאירים מאחור כל טלפון מיושן של המתחרים - על האומנים המובילים שעובדים עם סלקום ועל רשתות התקשורת החדישות והמובילות שאנחנו מפתחים למעכם, הלקוחות. חג שמח וזכרו - בשבילנו הכוכבים האמיתיים הם אתם, הקהל.

    עמוס שפירא, 14-04-2011 15:25

  • עמוס-לייק עליך!

    (אני אישית לא מבין מה בכלל יש להתייחס לעניין הזה של הפסטיבל....) סלקום פייסבוק וכו' מעניינים ת..ת..ח...ת....

    גלעד, 16-04-2011 02:56