מגזין

מגבעול לעץ

רגע לפני שלהקת Tree נכנסת שוב לאולפני קול הקמפוס, נדב לשם מראיין את אורי ורטהיים ובוחן איך הכל התחיל. מהג'אם הראשון ועד אלבום הבכורה

מאת נדב לשם. 16-01-2011

תגיות: פסיכדלי, Tree, שעת השין, אורי ורטהיים

 

צילום: יחצילום: יח"צ

אורי בש, אספן הרוק הפסיכדלי אולי המוכר ביותר בישראל, כתב בבלוג של להקת Tree, שהיא אינה להקת הברים הממוצעת שתצפה לשמוע בבר של הקיבוץ. ובכן, Tree המורכבת רובה ככולה מקיבוצניקים אינה הלהקה שתצפה לשמוע בכל בר ישראלי כלשהו, אפילו לא במועדון או בתחנת רדיו.

Tree, שכבר התארחו על גלי האתר הקמפוסיים, הם הנציגים הבולטים והאמיצים ביותר של הרוק הפסיכדלי בארץ. יש בהם את האומץ הדרוש ממוסיקאים, את הרצון להגיע לכמה שיותר קהל מעצם היותם מוסיקאים ולהיצמד לבלגאן המסודר להפליא עליו מונח הרוק הפסיכדלי המסורתי, ההוא משנות ה-60 וה-70 שכולנו מזילים עליו ריר של נוסטלגיה. מדובר באומץ שקשה למצוא אצל להקות רבות, מוכרות ולא מוכרות. הרמוניות ארוכות של 10 דקות ויותר, שגורמות לך לשקוע במוסיקה פסיכדלית אמיתית. רצף היפנוטי שמשקיע ושוקע תחת מעטה של ערפל ובין רגע יוצא ממנו ומחזיר אותך למציאות, שבלי לשים לב ברחה לך מבין הידיים.

רגע לפני שידור הסשן השני שלהם, מחר ב"שעת השין" תפסתי את מפיק האלבום הראשון של Tree, אורי ורטהיים, לשיחה על אופי הלהקה ועיבוד האלבום. הקדמה הכרחית לתמציתו של הראיון הינה עובדה שורטהיים הוא מפיק ומעבד העובד עם קסטות, או קלטות, אלה משנות ה-80 ותחילת ה-90. הוא מקליט על סלילים ואז מעביר את החומר לפורמט של דיסק. סעיף נוסף בהקדמה לראיון הוא  ש-Tree היא להקה שמאמינה בהופעות חיות, בסשנים ארוכים ורצופים ומעדיפה לבלות כמה שיותר על הבמה ולא באולפן, וזה הוא האלבום המלא הראשון שלהם, שהוקלט והופק בצורה מקצועית.

ורטהיים טוען ש-Tree היא להקה שמאוד מודעת לסאונד שלה ותעשה הכל כדי לשמר אותו. הם משתמשים במערכת שלמה של כלי נגינה, החל מגיטרה וכלה בציוד אפקטים, משנות ה-60. לא מדובר כאן בכלים שיוצרו עכשיו ויש להם פאסון של שנות ה-60, אלא ציוד שנעשה בעשור ההיפי ולכן מפיקים את הסאונד הזה. כשאני שואל אותו אם הקלטה אנלוגית בעידן דיגטלי לא מורידה מהאיכות ופוגמת בו, הוא אומר שאיכות זה עניין של סגנון, ול-Tree עדיף להקליט בטייפ, כך נשמר הצליל הפסיכדלי הייחודי והמעניין כל כך של הלקה. ורטהיים מוסיף ואולי בעצם אומר הכל על האלבום הזה, שכל הלהקות שמהם מושפעת Tree ו-וורטהים עצמו, מוקלטות על סלילים ולכן גם הם.

צילום: יחצילום: יח"צ

החיבור בינהים נוצר כאן, באולפנים של קול הקמפוס 106 FM, בסשן הקודם של הלהקה. אורי ורטהיים נקרא למלא את תפקיד טכנאי הסאונד בהקלטה ומכאן והלאה השניים מדברים על אהבה ממבט ראשון. כאמור זאת הפעם הראשונה שהלקה המתבססת על הופעות חיות, נכנסת לאולפן להקליט אלבום מלא. למעשה הם עשו את המיקסים ואת העריכה הראשונית לבדם ונעזרו בורטהיים כמומחה. " בדרך עם כל להקה שאני עובד איתה יש לי הערות כלפי המוצר הראשוני, אצל Tree זה היה נשמע גמור", אומר המפיק הסלילי. אי אפשר שלא לשמוע את ההתרגשות בקול שלו ואת הערגה לימי העבודה על האלבום, שנערכה באולפן בקיבוץ העוגן. עוד מוסיף וורטהים ואומר כי חברי הלהקה טוענים שהסאונד החי על הבמה נשמע טוב יותר ואמיתי יותר מאשר באולפן ואילו הוא מאמין שאין הבדל בין השניים, שהחוויה העוצמה נשארות בעינן, על הבמה ובמערכת בבית.

"הסאונד של Tree מאוד ממוקד על הסיקטסיז, מבלי לנסות לבטא את את הפוסט מודרניזם"' הוא אומר ומסביר שכל פעם שהם מנגנים הם עוברים חוויה ביחד, הם יוצאים למסע, לטיול, זה נראה כאילו מבלים אחד עם השני. כל פעם הם מגיעים לשיא האנרגיה אחד עם השני. אני בטוח, שגם הסשן שלהם בשעת השין יהיה טריפ ארוך,פסיכדלי ויפה. לנו רק נותר להדליק מקטרת שלום פרטית, לשבת ולשמוע.

 

להקת Tree תתארח מחר בשעה 21:00 בשעת השין עם אסף קפלן וגיל מטוס, לקראת שתי הופעות השקה חגיגיות לאלבום הבכורה במועדון האוזןבר בימים חמישי ושישי. לכל הפרטים

 

תגובות

  • טרי נחמדים, לא יותר מזה

    לא צריך להפריז ביכולות שלהם כלהקה....

    מאזין ותיק, 17-01-2011 10:01

  • טרי מדהימים ומרגשים לגמרי. ואני לא מפריזה בכלל.

    מאזין ותיק, אולי תיתן עוד הזדמנות לצלילים שלהם?

    אפרו, 17-01-2011 10:51

  • טרי נחמדים, לא יותר מזה- ההמשך

    אני יקשיב להם היום, מבטיח! פשוט לדעתי יש בהם הרבה חן אבל לא את האיכויות של להקות גדולות. בכל מקרה יש לתת להם את הכבוד והטפיחה על השכם. הם יוצרים, הם ישראלים, והם מי שהם!!!

    מאזין ותיק, 17-01-2011 11:29