מגזין

התנועה הקוסמית

Cosmic Love Foundation, אלבום האפרוביט המעולה של Idan K & The Movement Of Rhythm מסתיר בתוכו סיפורים יפים על התבשלות מוזיקלית. אופיר בלום ראיין את עידן קיי וזכה לשמוע איך אלבום נולד, שיר אחרי שיר

מאת אופיר בלום. 22-10-2010

תגיות: ראיון, אלבומים, Idan K

חמש שנים עבד עידן קופפברג על האלבום החדש שלו ביחד עם אנסמבל הנגנים שלו, The Movement Of Rhythmבמהלך העבודה המאומצת נגנים באו והלכו, זמרים הגיעו ועזבו, אחד מהם אפילו נפטר. התוצאה מכל העבודה המאומצת היא אחד האלבומים המיוחדים ששמעתי בזמן האחרון בכל הנוגע לפ’אנק ואפרוביט בארץ. ז’אנר שאני מרגיש שלא ממש בא ליידי ביטוי בארץ. אז כששמעתי את האלבום ואהבתי כל רגע ממנו, והבנתי שמאחורי כל קטע בו מסתתר סיפור. הגעתי למסקנה שטוב יהיה אם עידן בעצמו יספר את הסיפורים שהרכיבו את קוסמיק לאב פאונדיישן, שיר אחרי שיר.


                                                                                                                            

 A Che

קטע שהתחלתי לכתוב אותו אינסטרומנטלית וכשהוא היה בנוי פחות או יותר קראתי לאמיר פינטו, בחור שהכרתי בעקבות הנסיעה שלי לקאריבים והתייעצתי איתו היכן כדאי ללמוד כלי הקשה. הכרתי אותו דרך אנשים שאמרו לי שהוא היה בקובה ושהוא נגן מצוין. היינו נפגשים ומנגנים מידי פעם ואז אמרתי לו על הקטע הזה שבניתי וברגע שהוא שמע אותו ישr עלה לו הליין והם נכנסו לזה. היה לנו מעין מפגשי רומבה ועלה לו ליין תפילה של הסנטרייה הקובנית.

(Change Got To Come (feat. Wumni  

קטע שהוצאתי ב2002 לרדיו כאשר אז הוא נקרא “הקצב שבא”. הוא נקטל קשות והיו תחנות רדיו שהחרימו אותו עוד לפני ששמעו אותו. את Wunmi הכרתי כששמעתי אותה שרה קטע של Fella Kuti ביחד עם Masters Of Work, מה שגם גרם לי בפעם הראשונה באמת להתאהב באפרוביט. יצרתי איתה קשר במייספייס, היא אהבה את הפלייבק וכתבה מילים חדשות.

Ligardo Tribute (feat. Odeliya Oknin & Keren Malka)

שיר מחאה משנות השישים של זמרות בשם Lijado Sisters. הן היו הזמרות של Fella Kuti. אודליה וקרן השמיעו לי את השיר (אותו כבר הכרתי) הן אמרו שהן יכולות לשיר אותו. המקור היה נורא איטי ופסיכדלי. אמרתי להן שאני בשמחה אעשה לו רימייק רק שזה הולך להיות יותר דאנספלור.

Pau Do Bermibado (feat. Juares Do Santos and Axum) 

חוארז דו סנטוס היה המורה שלי לסמבה בתחילת שנות ה2000 ואיך שהתחלתי ללמוד ממנו נדלקתי על הבן אדם. מעבר ללכך שהוא נגן כלי הקשה הוא גם זמר,בסיסט ונגן kavakinio, על כלי הקשה ברזילאים בכלל. יום אחד אמרתי לו שאני רוצה שנעשה משהו ביחד על מקצב של Marakadu, שזה מקצב ברזילאי מסורתי שההשראה שלו באה מאפריקה. הוא הגיע אלי עם עוד שלושה חברים ופשוט הקלטנו את מקצב התופים של הMarakadu כאשר הקלטתי על זה את המוזיקה. זה יצא בסדר אבל רציתי לשלב בתוך העולם האלקטרוני ברזילאי גם קצת רגאיי עם מאפיינים ג'מיקניים. אקסום שמעו, היה להם קצת קשה עם הקצב אבל הם התלבשו על זה ועשינו את זה בשילוב עם שאר השיר. הם בעצם הוסיפו עוד מימד לשיר.

New Born (feat. Keren Malka)

אני כתבתי את כל המוזיקה, היא כתבה את המילים וזאת הייתה אחת הפעמים הראשונות שעבדנו ביחד, New Born הוא בכלל בין הקטעים הראשונים שעשיתי שנכנסו לאלבום.

Better Man (feat. Many Hoffman)

חברה שדכה ביני ובין בני, הוא חי בצרפת, היה פעיל בתחום הפופ ואף הוציא סינגל מאוד מצליח שם. הוא הגיע אלי לפני ששמעתי אותו בכלל ואמר שהוא אוהב פ'אנק וסול. אמרתי לו שיש לי קטע פ'אנק שכתבתי וניסיתי עם מלא זמרים ואף אחד לא התחבר אליו, אולי אתה תצליח. ואז נוכחתי לראות כמה האדם הזה מקצועי ועמוק. הוא התחבר לזה ובשלוש שעות עשינו את כל השיר כולל חמש ערוצי Backing Vocal שהוא עשה. אחד התענוגות הכי גדולים באלבום היה לעבוד איתו, הוא היה מאוד מקצועי בתחום שלו.

Cosmic Love Foundation (feat. Karolina)

זה גם אחד מהקטעים הראשונים שנכתבו לאלבום, אני חושב שזה קטע שקיים לפחות ארבע או חמש שנים. לי כבר היה בראש איך השירה אמורה להתנהל, מה היא אמורה להביע. לא משהו שהוא סול צעקני אלא משהו רגוע ומסתורי. קרולינה הבינה אותי לגמרי ומלבד המילים היא כתבה גם את הHook לפזמון של השיר.

Chocacho (feat. Prosper) 

פרוספר היה מתופף ורקדן מאפריקה שחי בארץ דיי הרבה שנים. איש מאוד מקסים ומיוחד. איש גדול עם לב רחב. השמעתי לו את קטע האפרוביט האינסטרומנטלי, הוא נורא אהב והיה כיף לעבוד איתו. קצת לפני שסיימנו את השיר הוא לא הגיע לפגישה שלנו ואז כשהתקשרתי לברר מה קרה התברר שמשטרת ההגירה חיפשה אותו ורצתה לגרש אותו למרות שהוא היה נשוי עם ילדה. לפני ששמו אותו בכלא הוא נסע לגאנה ואחרי כמה חודשים הוא נפטר שם. לפי מה ששמעתי היו לו כאבי בטן אבל כשהלך לבית חולים אמרו לו שלא מוצאים אצלו כלום, אז הוא חזר הביתה ומת שם. יכול להיות שזה אחד הקטעים האחרונים שהוא הקליט, הייתי שמח אם אחד הקוראים ידע את הכתובת של המשפחה שלו באפריקה שאני אוכל לשלוח להם את הדיסק.

Like a Tree (feat. Melanie Hitchcock)

את מלאני הכרתי במהלך עבודתי באירועים והפקות. היא זמרת שהייתה עובדת עם אמני האוס בארץ. בחורה יפיפייה ומאוד מושכת עין לגברים ונשים. היא נורא אהבה לעבוד על השיר הזה כי זה היה שינוי מכול שירי ההאוס שביקשו ממנה לעבוד בדרך כלל. כאן הכול היה רגוע, כתבנו את המילים והלחן ביחד. כמה שנים לאחר מכן הקטע הזה יצא בלייבל Homerecords בסן פרנסיסקו ונכלל באלבום חגיגות 15 לשנה ללייבל. רציתי לספר לה על זה ולשמח אותה אבל כל מה ששמעתי זה שהיא חזרה בתשובה והיא כיום חיה איפשהו בבני ברק.

Afro-Knowa (feat. Axum)

את אקסום הכרתי לפני כשש שנים מאלבום אנדרגראונד של הרכבים צעירים. הם הקליטו אצלי את הגרסא המקורית לשיר וזאת הגרסא שהופיעה באלבום שלהם. אמרתי להם שאני הולך לעשות גרסא אחרת לאלבום שלי. ולשלב אפרוביט עם דאנסהול והקלטתי על הווקאל שלהם עם עוד נגנים.

Ital-Universal Love Remix (feat. Daddy Colonel)

זה היה רמיקס שלארוז ביקש ממני לעשות אחרי שהוא הוציא את Reallstars. הוא מאוד אלקטרוני יחסית לשאר האלבום ודווקא זה היה צד מגניב, לשם רגאיי אלקטרוני לקראת סיום האלבום.

MMMBotty (feat. Keren Malka)

זה היה קטע דאנסהול פ'אנקהאוס שקרן רצתה שנעוף עליו. היא עשתה כמה ליינים עליו אבל זה בעיקר קטע אינסטרומנטלי שמח.

Ache-United Drums

כמו שפתחנו את האלבום ככה סגרנו אותו. רציתי לעשות קטע עם כלי הקשה, זה העולם הנגינתי שלי בשנים האחרונות, אז שילבתי בין כלי הקשה ביחד עם כל הנגנים שאני אוהב. הקטע נפתח עם פינטו שמנגן כלי הקשה קובניים, משם עברתי לירון איטה עם כלי הקשה אפריקאים ומשם לכלי הקשה ברזילאים שחוארז דו סנטוס מנגן עליהם ותורם את הקול שלו לסיום האלבום.

 

 

תגובות