מגזין

הרס מסונכרן

אסף קפלן הלך לראות את הצמד היפני SAX RUINS והגיע למסקנה שהכול טמון בסנכרון ובמינון

מאת אסף קפלן. 27-08-2010

תגיות: Sax Ruins

הרס מסונכרן

  מסיבה שאינה ממש ברורה לי, תמיד נמשכתי למוסיקה יפנית שנוטה לכוונים רוקיסטים מגוונים. יש בסגנון הזה משהו מאוד ממגנט, מעין ניצוץ משוגע ודי פסיכי שגורם לי הנאה בלתי מוסברת. לכן, כשהתבשרתי שהצמד Sax ruins מגיע להופעה, היה לי ברור שאני אהיה שם ולו רק בגלל הסקרנות העצומה. את המתופף הסופר מוכשר טצויה יושידה, שנחשב לגורו של האנדרגראונד היפני והספיק כבר להוציא מעל 100 אלבומים, יצא לי לראות כשהוא הופיע כאן ב-2008 במופע מאולתר לחלוטין עם Acid mother gong בהנהגתו של דייויד אלן. ולמרות זאת, חוץ מהידיעה שהמופע יהיה ברובו אינסטרומנטאלי לא ידעתי מה יוליד החיבור בין יושידה לסקסופוניסטית ריאוקו אונו, שמשלימה את הדואו. חיבור שהחל למעשה ב2006 והוביל לאלבום שיצא בשנה שעברה בלייבל "אייפקק" של מייק פאטון. על ההפקה הנוכחית ועל זו שצויינה לעיל, אמון הלייבל/חברת ההפקות - אוריס מדיה שבשבוע שעבר הביאו לכאן שוב את דייויד אלן יחד עם ה- University Of Errors והרבה בזכות עבודת הקודש שלהם , מגיעים לכאן אומנים קצת פחות קונבנציונאליים כדוגמת אלן ויושידה.

לפני שהשניים עלו ביחד על הבמה הם נתנו מופע סולו (כל אחד בתורו) שהיה מעין חימומון, יותר לקהל מאשר לנגנים עצמם. תחילה עלה טצויה יושידה במסגרת Ruins alone והציג סולו תופים עוצר נשימה בליווי אפקטים שהוכנו מבעוד מועד והשתלבו מעולה עם התיפוף האנרגטי שלו. אם לרגע חשבתם שהשפה היפנית היא שפה קשה, הייתם צריכים לשמוע את מר יושידה פותח את הפה ושר/ממלמל בשפה שאינה קיימת והומצאה במיוחד למוסיקה המורכבת והמולחנת שהוא יוצר. מייד בתום הסולו שנמשך כ- 20 דקות שהורכב מקטעים קצרים ומחווה קצרה לדינוזאורים של הרוק המתקדם, עלתה ריאוקו אונו  והגישה סולו סקסופון מינימליסטי ולא מתחנף. דווקא חוסר ההתפרעות שלה על הכלי המוזהב לצד המאמץ הניכר, הזעקות והלחישות הנשיפות והשאיפות יצרו רצף מוזיקלי עשיר ומאתגר.

לאחר הפסקה קצרה הגיעה המנה העיקרית ובאופן מהיר וחד ניגנו השניים קטעים קצרים ודחוסים שנשמעים מאולתרים לחלוטין אבל מסונכרנים להפליא, קטעים קצביים ומאווררים יותר בעלי דינאמיקה ויכולת טכנית מרשימה ומחושבת. ג'אמים ארוכים שנשמעים מפוזרים וגדושים, עולים ויורדים בלבל ומצליחים לרתק את הקהל המסוקרן שמאזין באדיקות. חשוב להבין שזה ממש לא קל לעקוב אחרי הקצב והשפה המוזרה שמושרת כאן ושנדרשת לא מעט סבלנות בכדי לעכל את מנת ההארדקור ג'אז-רוק הגדושה, שנזרעת בהרס שלוח רסן ע"י תזמורת של שני אנשים. יאמר לזכות הצמד היפני שהוא ידע להפסיק בדיוק בזמן ולאחר שהם הרוו את הקהל בתוספת של הדרן קצר, הם ירדו מהבמה והשאירו טעם של עוד עם קמצוץ שיגעון וניצוץ של פסיכיות באוויר, כאלה הם היפנים- משוגעים כבר אמרתי.

  SAX RUINS הופיעו בלבונטין ביום ג',ה- 24.8. 

 

תגובות