מגזין

כתבה על רגל אחת

ג'טרו טאל מגיעים לארץ בפעם השישית ולכבוד המאורע גיל מטוס ואסף קפלן קבצו לכם מספר קליפים שמסבירים את ההתרגשות

מאת אסף קפלן. 07-08-2010

תגיות: קליפים, Jethro Tull

כתבה על רגל אחתצילום תמונה חיצונית: Lucho Molina

מאת אסף קפלן וגיל מטוס

 יודעים למה החסידה עומדת על רגל אחת? כי לו הרימה את הרגל השנייה הייתה נופלת! איאן אנדרסון, סולנה הכריזמטי של להקת ג'טרו טאל עדיין עומד על רגל אחת עם החליל הנצחי ונראה שהוא לא מתכנן להרים את השנייה. הרכב הרוק הקלאסי ג'טרו טאל מגיע לארץ ואם יש לכם דז'ה וו מקריאת המשפט האחרון, זה ממש לא מפתיע בהתחשב בעובדה שמדובר בפעם השישית שהם פוקדים את ישראל (לא כולל הופעת הסולו של מנהיג הלהקה ב- 2006) כשזו הפעם הרביעית וכנראה האחרונה בעשור בנוכחי. עשור שבו הוציאו רק אלבום אחד.

אפשר לומר שהם זקנים, שכוחם כבר לא במתנם, שמאז הסיקסטיז חלפו כבר כמה עשורים ושנמאס מקשישים שמגיחים לארץ הקודש בכדי למנף את הקריירה שלהם או סתם כי הם משועממים. אך ג'טרו טאל לא צריכים תירוצים בשביל לצאת לסיבוב הופעות. הם יודעים מה הם שווים ומעדיפים, כמו השיר, לחיות בעבר ולשלוף את הג'וקרים שהמעריצים שלהם אוהבים ומכירים בעל פה, מאשר להוציא אלבומים בינוניים ומטרחנים.

 איאן אנדרסון הבין כבר בגיל 28 את תרמית הרוק'נרול כשהגה את המשפט המבריק  Too old for rock and roll and too young to die, שמקפל בתוכו המון הומור עצמי וציניות. מאז הפך לאחד המשפטים המצוטטים לא רק בהקשר של ג'טרו טאל, אלא בהקשר של כל מי שהגיע לגיל בו זקנתו עשויה להביך את נעוריו. גם לטור הצנוע הזה אפשר היה לאמץ בקלות כותרת כמו "עדיין צעירים בשביל רוק'נרול", או מנגד, "זקנים בשביל רוק'נרול" במידה והיינו חושבים כך. אך ג'טרו טאל פשוט ממשיכים לעשות את מה שהם יודעים לעשות הכי טוב - להיות עצמם. אפשר לבטל את הופעתם בהרמת גבה צינית ואפשר להתייחס אליה כהזדמנות נוספת לצפות באחד ההרכבים החשובים והטובים בתולדות הרוק.

 למרות היחסים הטובים של הלהקה עם הקהל הישראלי והעובדה שכבר ביקרו פה כמה פעמים, הלחצים הבינלאומיים שהופעלו כלפי כל אמן שהזכיר את מילת ה- I, הופעלו גם עליהם. למשך חודש שלם הם הסירו מהאתר הרשמי את האזכור של הופעותיהם בארץ כתוצאה ממכתבי נאצה שקיבלו. בראיון עם אנדרסון שהתפרסם במגזין "טיים אאוט" ירושלים הוא אמר: "אני תמיד מקבל מיילים נעימים ומיילים פחות נעימים. אבל לאחרונה קיבלתי מכתבי שנאה שחלקם דיי מפחידים לגבי ההופעה של ג'טרו טאל בישראל. אני לא אוהב שדוחקים בי ואני לא אחד מהאנשים שחושב שהמצב בישראל הוא של שחור או לבן. אני אגיע לישראל או לכל מקום אחר בו אני חפץ מבלי שמישהו יאיים עלי".

 לפני חודשיים אנדרסון פרסם פוסט באתר הרשמי של הלהקה בו הוא מסביר מדוע החליטו לא לבטל את שלושת ההופעות בישראל ואומר שהלהקה תתרום חלק מההכנסות לגופים שתומכים בדו קיום. כמו כן, הוא מציין שאם היה יכול להופיע מחר באיראן או בצפון קוריאה, בהחלט היה עושה זאת. אז אחרי שדיברנו על רוק'נרול וזקנה ורוק'נרול ופוליטיקה הגיע הזמן לשייף את החליל ולהתכונן לרוק'נרול, רק רוק'נרול. הנה כמה קליפים וקטעי הופעות שמסבירים על מה כל המהומה.

 ***

שלושת האלבומים הראשונים של ג'טרו טאל נוטים לבלוז-רוק ומכילים בעיקר קטעים קצרים ופחות עמוסים/ מתוחכמים מהכיוון שאליו הלכו בהמשך. אגב, אנדרסון החל ללמוד לנגן בחליל צד חצי שנה בלבד לפני צאת אלבומם הראשון ב- 1968.

 

  Living In The Past הוקלט כסינגל עם צאת האלבום השני (אך אינו נכלל באלבום) בזמן מלחמת וייטנאם והוא מדבר על כמיהה לימים טובים ושקטים יותר. ב- 1972 יצא אוסף הנושא את אותו שם ובו שירים מהאלבומים קודמים, גרסאות שונות לשירים וקטעים מהופעות.

 כשהחליל של מר אנדרסון פגש את באך, נולד אחד הקטעים היפים של ג'טרו טאל. גרסה שונה לשיר מופיעה ב- The Jethro Tull Christmas Album, אלבומם האחרון שראה אור ב- 2003.

  Aqualung - שיר הנושא של התקליט המופתי שמורכב כולו משירי מחאה ובקורת נגד הממסד הבריטי. בביקור האחרון של ג'טרו טאל בישראל, אנדרסון התבדח והציג את השיר בתור "מדרגות לאקוונלאנג" או בשמו השני "עשן על האקוולאנג".

 

 הרהורי כפירה עם מילים שנונות ומבריקות שמלוות באחד מקטעי הסולו הידועים של הלהקה. He is the god of nothing if that's all that you can seeYou are the god of everything He's inside you and me

 

  

אחד מאלבומי הקונספט החשובים ביותר בתולדות הרוק, 44 דקות של יצירת מופת ושפע יצירתיות.

 

ואיך אפשר בלי...

 

 

Songs from the Wood - אלבום נהדר שיחד עם שני הבאים אחריו Heavy Horses ו- Stormwatch, מהווה טריו מוסיקלי וקונספטואלי העוסק ביחסים שבין האדם לטבע ולסביבה.

 

 ולקינוח: האיש והחליל בקטע סולו משובח. כמיטב המסורת, רווי השפעות קלאסיות!

 

ג'טרו טאל יופיעו היום (שבת) באמפיתיאטרון קיסריה וביום שני, 9.8, בירושלים במתחם הרכבת הישנה.

 

תגובות