מגזין

קינג אופ קלאש

ריצ'רד תומאס מ-King Addies Sound System נחת השבוע בישראל לכבוד חגיגות יומולדת ל- Abuya Sound System הישראלי. לכבוד המאורע, לקחה ליטל פז את אחיה עופרי, שחי את הרגאיי כבר כמעט עשר שנים, וביחד הלכו לשאול אותו כמה שאלות

מאת ליטל פז. 30-07-2010

תגיות: ראיון, King Addies Sound System, Abuya Sound System

קינג אופ קלאשתמונת חוץ:Exotisme פנים:יחצ

מאת: ליטל ועופרי פז 

Sound System זוהי קבוצה של מספר תקליטנים שמנגנים יחדיו שירים וספיישלים שנוצרו במיוחד עבורם.  הספיישלים הם קטעים המורכבים משיר מוכר וממילים שנוספות לו, הנכתבות על ידי הסאונד סיסטם ומהללות אותו על יכולותיו על הבמה.  תופעה זו מיוחדת לז'אנר הרגאיי, כשהספיישלים "נחתכים" (מופקים) לרוב על ידי האמנים המקומיים בג'אמייקה. כך כל Sound System נמדד על פי איכויות הספיישלים שבאמתחתו, כאשר איכותם נמדדת על פי התחכום במילים המהללות אותו ובפופולאריות האומן המבצע אותם.

מתי ואיך התחברת לעולם הסאונד סיסטם? נולדתי בטרינידד (אי קטן באיים הקאריביים, לא רחוק מג'אמייקה ) וכשהייתי בן 11, לאחותי הגדולה היה חבר ראסטפרי שתקלט רגאיי במסיבות וכל הזמן היה מגיע אלינו הבייתה עם מלא תקליטים.  בתור ילד קטן הדמות שלו היוותה עבורי השראה ומשכה אותי לעולם המוזיקה.  התחלתי להתגנב מהבית בלילה למסיבות שלו ושל החברים המבוגרים שלו וכך הכרתי את עולם הדאנסים בהם שולטים על הרחבה הדיג'יים והסאונד סיסטמים.  לאבא שלי הייתה מערכת גדולה בבית, התחלתי לתרגל עליה ובתיכון כבר הייתי דיג'יי.  אחר כך התחלתי להסתובב בין האיים באזור ולתקלט.  בשנת 1985 הגעתי לברוקלין בניו יורק והתחלתי לעבוד בחנות התקליטים Rockers For Ever, כשהבעלים שלה הכיר לי הרבה אומנים מעולם הרגאיי. כך התחלתי לצבור יותר ויותר מידע על הז'אנר.  לא רחוק מהחנות היה בלוק בו היו מנגנים ברחוב כל מיני ג'אמאייקנים שגרו בניו יורק ולאט לאט התחלתי להתחבר אליהם ולנגן יחד איתם והתחלנו להיות, בעצם, סאונד סיסטם. היינו מנגנים במסיבות ובתחרויות (Clash) כשאני על המיקרופון. 

איך התחרויות התחילו להתפתח?הסאונד סיסטמים היו בעצם מפיקים שכל הזמן טסו לג'אמייקה להביא הקלטות (ספיישלים) חדשות, וכך גם אנחנו. ברחוב בברוקלין כל הסאונד סיסטמים היו בודקים איך הקהל מגיב להקלטות החדשות שהביאו וכך בעצם נוצרה תחרות על תגובת הקהל. לאט לאט זה עבר למימדים גדולים יותר במועדונים ואירועים מיוחדים שהופקו במיוחד עבור תחרויות.

 

למה אתה מתחבר יותר?אני מאוד אוהב את התחרויות כי יש בהן אנרגיה מטורפת שמרגשת אותי וגורמת לי הרבה להט ותשוקה להדהים את הקהל וכך לנצח את הסאונד סיסטמים האחרים. כל תחרות כזו גורמת לי לטוס לג'אמיקה כדי להקליט ספיישלים נוספים שידהימו יותר ויותר את הקהל, כשמול העיניים אני רואה אותו נטרף מהעבודה שלי ואותנו מנצחים. גם מסיבות זה כיף אבל התחרויות מרגשות יותר.

הסאונד סיסטמים המשתתפים בתחרויות מורכבים בעיקר מתקליטנים ג'אמייקנים. הספיישלים שמכינים במיוחד עבורם מבוצעים על ידי אומני רגאיי ג'אמייקנים.  היות ואתה מטרינידד, איך השתלבת?באחת התחרויות היה קרב מאוד קשה נגד אחד הסאונד סיסטמים.  ה - MC של המתחרה החליט שכדי להתמודד מולי הוא מעלה בפני כל הקהל את העובדה שאני לא ג'אמייקני והתחיל לצחוק עליי שאני לא אותנטי ומי אני בכלל שבא להתחרות נגדם בעולם שלהם. הקהל היה נסער וזאת הייתה מכה חזקה מתחת לחגורה והפסדנו.  אך זה הבעיר בי להט להחזיר לאותו סאונד סיסטם, ולתחרות הבאה הגעתי עם הקלטה נדירה של פיטר טוש ששר את Africa  כשהשיר אומר "זה לא משנה מאיפה באת". הקהל היה בטירוף והריע לי וניצחנו. סאונד סיסטמים ג'אמייקנים היו קוראים לאומנים לא להקליט לנו ספיישלים כי אנחנו לא "מהם" והיו טוענים שאם הם ישתפו איתנו פעולה הם יעזרו לנו לנצח את הסאונדים הג'אמייקנים בעולם שלהם.  דבר כזה היה יכול להשמיד אותנו, אבל זה לא הלך להם כי הכסף בסופו של דבר נותן את הטון, ומי שמקבל מאיתנו כסף יקליט לנו מה שנבקש.

תמונה 1

כשאתה מזמין אמן רגאיי לסטודיו כדי להקליט לך ספיישל, האם יש נקודות ספציפיות לפיהן אתה מדריך אותו?כמובן.  דבר ראשון אני שמשלם לאומן בעבור הספיישל אומר לו מה להגיד ואיך. נוסף על כך יש ספיישלים מיוחדים לתחרויות ויש ספיישלים רגילים יותר למסיבות. יש ספיישלים מיוחדים לאירועים ספציפיים שניתן להשתמש בהם רק פעם אחת, כמו למשל ספיישל בו האומן מדבר על האירוע הספיציפי ביום ובמקום ספציפי, זה ספיישל חד פעמי. לפי היעד בו הספיישל הולך להתנגן אני מדריך את האומן מה להגיד ואיך.  כשזאת תחרות הספיישלים צריכים להיות בוטים יותר בשביל לנצח.

אתם ידועים כמי שהחזירו לעולם התחרויות את ההיפ הופ וה-R&B האמריקאי.  מה משך אתכם לעשות זאת?כ-10 שנים לפנינו היה סאונד סיסטם ששילב בין הז'אנרים אך לאחריו הייתה תקופה ארוכה שבתחרויות היה רק רגאיי.  אנחנו רצינו לחדש וכך להפתיע ולהיות ייחודיים וזה מה שמשך אותנו לחשוב על שילוב בין הז'אנרים כי אף אחד כבר לא ציפה לטיונים של היפ הופ.  אנחנו היינו הראשונים שהקלטנו ספיישל של כל הפוג'יז ביחד בעוד סאונד סיסטמים אחרים הקליטו רק את Pras Michel או את  Wyclef Jean ואנחנו בעצם הפתענו כשהבאנו את כל הלהקה. אנחנו היחידים בעולם שיש להם ספיישל של Lauryn Hill.  

ישראלים רבים נמשכים לתרבות הרסטפארי ולרגאיי.  מה אתה חושב מושך אותם?למען האמת אנשים מכל העולם נמשכים לרגאיי.  רגאיי היא שפה בינלאומית שמתפשטת בעולם.  יש קהל עצום ביפן שאפילו לא מצליח לשיר את השירים באנגלית אבל רוקד כמו משוגע, יש קהל בכל אירופה, יש באפריקה ובארה"ב. מעבר לכך, בזמן האחרון עולם הרגאיי נהיה טרנד, לכולם יש ראסטות וכולם יודעים מי זה בוב מארלי.  זה טוב מצד אחד אבל מצד שני לא תמיד יש לאנשים מושג. אני רואה לפעמים חבר'ה עם ראסטות יושבים בקאנטקי צ'יקן וזוללים עוף, אבל הראסטות האמיתיות לא אוכלים חיות. מצד שני, שכל אחד יעשה מה שמתאים לו, מי שעושה ראסטות רק כי זה מוצא חן בעיניו זה גם בסדר.

תמונה 2

זאת הפעם הראשונה שלך בישראל?כן, הגעתי ביום רביעי, אני מתארח בתל אביב והספקתי כבר לבקר בירושלים.

הספקת לקבל קצת רושם על הישראלים?כן, אנשים פה פתוחים ומדברים איתך מבלי להתבייש ואני אוהב את זה.  בשדה תעופה שתי בנות ישראליות התחילו לדבר איתי ולשאול על הראסטות ואפילו עזרו לי לעקוף את התור (צוחק).  גם בתל אביב אני מסתובב ובנות מדברות איתי וזה מפתיע ונחמד כי באירופה אני רגיל שבנות מתביישות ובכלל אנשים מתלחששים בינם כשהם רואים אותי עם הראסטות הארוכות האלו ופה אין את זה, האווירה יותר חופשית ואפשר לדבר ולשאול וזה מגניב. 

 

בישראל סצנת הרגאיי קטנה יחסית והרבה פעמים המסיבות מתקיימות במועדונים קטנים. אני מנגן בכל העולם ותמיד יש גם מקומות קטנים וזה בסדר כי העיקר האווירה ברחבה.

יש משהו מיוחד שאתה מתכנן להערב?אני בדרך כלל בודק את הקהל ואיך הוא מגיב לשירים בהתחלה ולפי זה אני יודע באיזה כיוון להמשיך וזה מה שאעשה גם הערב. 

אז אתה לא הולך להתחרות באבויה?(צוחק) לא מה פתאום. הלילה אנחנו נבעיר ביחד את הרחבה.

לסיום, מה אתה מאחל לAbuya Sound System  לכבוד חגיגות החמש להיווסדותם?שיגדלו ויצליחו ושאולי יום אחד יהיה פה מספיק קהל לערוך גם תחרויות בין הסאונד סיסטמים.

היום, יום שישי ה-30.7, ב-23:00 אבויה חוגגים יום הולדת 5 עם קינג אדיס.

תגובות

  • אבויה סאונד סיסטם

    שיחקתם אותה מזל טוווווווווו2 blessed fam:-)

    Rachel, 30-07-2010 21:39