מגזין

תעשו Boo

יעל קראוס השיקה בהופעה את אלבומה החדש Boutique. גיל רוביו מקווה שלא מדובר במופע חד פעמי

מאת גיל רוביו. 30-07-2010

תגיות: יעל קראוס

תעשו Booצילום: יובל אראל

צריך להודות בזה: יש משהו בעייתי בהופעת השקה של אלבום בכורה. רוב ההופעות מועדות לפורענות שעלולה לנבוע מהחפיפניקיות הישראלית. אמנים צעירים מדי, חסרי ניסיון במה אמיתי, מגיעים עם חומר שאת רובו המכריע הקהל שומע לראשונה מול פניו של המבצע הנרגש-עד-אימה. מקום ההופעה הוא בדרך כלל מהקטנים שבעיר וכדי למנוע "פאדיחה" בהעדר קהל, מחליטים לקיים מופע ישיבה. מאחר שעל פי רוב אין מאחורי ההרכב חברת תקליטים משומנת, גם ההשקעה בסאונד תהיה במקרה הטוב בינונית ואיש הסאונד יתוודע ללהקה ולחומרים שלה רק בבאלנס. ככל שהאלבום יהיה מושקע, עשיר ומעובד באולפן - כך על פי הרוב תתקשה הלהקה ל"תרגם" את כולו לבמה במעמד ההשקה ובמקרה הטוב נפגוש גרסאות שמצלצלות קלושות למה שחבוי בהקלטות. מקדם ההתרגשות והיעדר רפרטואר ותיק יובילו בדרך כלל להופעה קצרה מדי, שתתחיל מאוחר מדי ותמיד יש להחזיק אצבעות שההרכב לא יתפתה "לפצות" את הקהל באיזו גרסת כיסוי מיותרת לאיזה שיר פופ משעמם.

מה לעשות. כל ההתחלות קשות. לרוב בהופעה כזו אתה משתדל למצוא את הפוטנציאל, לנסות לראות מה עשוי להתפתח מההופעה / ההרכב / האלבום ולקוות שעם עוד קצת שפשוף, עוד קצת חומרים מקוריים, עוד קצת ירידות ועליות במהלך הקריירה - אולי נתוודע למשהו באמת ראוי.

בהופעת ההשקה של Boutique שום דבר מחבלי הלידה הללו, למעט ההתרגשות, לא היה נוכח. "תמונע" היה מלא עד כדי צפיפות נעימה במופע עמידה, הימור נכון של ההפקה. ליעל קראוס יש ניסיון בימתי ונוכחות אצילה בקדמת הלהקה שלה. וזו חתיכת להקה שהתמודדה בהצלחה עם הפקה משובחת במיוחד של האלבום. עוזי פיינרמן, שגם לקח חלק בהקלטות, היה מצויין כדרכו וניגן במנעד שצלצל מאיגי פופ ועד אריס סאן. יונתן לוי על הבאס היה בחירה מופלאה שהצליח "לסחוב" את הרכבת של קראוס קדימה. גליה חי, שרגילה לעמוד לצד קראוס על הבמה, הביאה עוד קסם מוזיקאלי לאנסמבל (ע"ע) ולעיתים השילוש הזה של פיינרמן-לוי-חי צלצל כמו המשך ישיר אחד של השני, כאילו הם מנגנים על כלי אחד מחובר. כל יתר ההרכב היה מוצלח לא פחות (קרם, זלזיק והאורחים גולנסקי, ירקוני וקלמר).

הסאונד בהופעה היה מוקפד ומוצלח למדי (אולי זה אומר שצריך להפסיק "לרדת" על הסאונדמנים ולבדוק האם כל ה"רעש" לא מתחיל ונגמר בנגנים הרבה פחות מוכשרים?) עובדה שאפשרה הנאה מיוחדת מהשירה של קראוס. התיאטרליות, המשחק בין הרוק לאתני, העטיפה הקברטית מתורגמים באופן טוב לבמה, שם הם נועדו להיות. התוספת היחידה לרפרטואר האלבום היה ביצוע מקסים במיוחד ל- Spring in Your Heart של "פאניק" בו התארח רועי ירקוני, שהוסיף את הטאץ' המיוחד שלו לביצוע המדליק ל-Boo. בכלל, היה משמח מאוד לראות הרבה קהל מפרגן ולא מעט מוזיקאים בקהל. כאלו שמגיעים מסצינת האינדי המקומית וגם כמה נציגים של המיינסטרים. וזה משמח כי הגב' קראוס והלהקה שלה הציבו כאן סטנדרט ורף גבוה. ככה עושים את זה רבותי.

נקודת החולשה היחידה בהופעה נגזרת דווקא מנקודת החוזק שלו. העיבודים לחומרים של קראוס (שנכתבו ברובם על ידה בשיתוף עם בנו הנדלר) מורכבים מאוד וכל חברי ההרכב נצמדו לצ'ארטים שלהם במהלך מרבית ההופעה. זה אכן נדיר לראות הרכב רוק שנשען בהופעה על תווים, אבל זה גם "שיתק" אותם מעט והשירים הצליחו באמת להמריא דווקא בנקודות בהם השירים כבר היו "מבושלים" מספיק והלהקה שחתה בתוך הליינים והרשתה לעצמה קצת חופש. לוי ופיינרמן הם מסוג המוזיקאים שצריכים מרחב כדי לעוף. צריך לקוות שההתחייבות של קראוס למופע יחיד תתמוסס ובהופעות הבאות, אחרי שהאלבום המשובח יתנגן אצל מרבית הקהל קצת יותר זמן, הלהקה תרגיש עם החומרים יותר "בבית" וההופעה, המשובחת כבר עתה, תגיע לשיאים נוספים.

הממתק של הערב הגיע בהדרן הקצרצר "אהובי הקטן". יעל עולה לבמה ומזמינה את המוח שעמד מאחורי עשיית האלבום: דניאל קורן (תזכרו את השם). קורן אחראי להפקה, לעיבוד ולתזמור של האלבום והשניים מבצעים את השיר היפה הזה שחותם גם את הדיסק. כמו בהזמנה, משום מקום, נשמע קול בכי של תינוק במהלך שיר הערש אך הוא מייד נרגע. השיר עובד. יעל מחייכת.

לאלו שלא הצליחו להגיע להופעה אני מציע לקחת את הדיסק, לגלות בו את היופי (Sin City, Subway, Flirt וכל האחרים) ואז קוו לתפוס את קראוס וההרכב המנצח שלה בהופעה נוספת מתי שהוא בעתיד. יונתן ליפיץ - לתשומת ליבך.

 קליפ מההופעה וכל התמונות: יובל אראל

  

תגובות

  • היה מעולה

    ...ותודה לתחנת הרדיו...

    דקסטר בוכניק, 31-07-2010 00:23

  • הופעה משובחת ביותר!

    ליטל, 08-08-2010 23:35