מגזין

קליפטומניה - ספיישל קניה ווסט

תאיר קסלר, קליפטומנית כפייתית שגדלה על ברכי ה-MTV, מביאה לכם מדי שבוע את הקליפים הכי יפים, נוגעים, טיפשיים, מצחיקים ומוזרים שהמסך שלכם ידע. והשבוע ספיישל וידאוגרפיה לקניה ווסט

מאת תאיר קסלר. 21-07-2010

תגיות: קליפים, קליפטומניה, Kanye West

 

 

השבוע בקליפטומניה נצא למסע בעקבות הוידאוקליפים של האיש עם האגו טריפ הגדול בעולם. האיש שמזנק לבמות טקסי הMTV וחוטף לאומנים את הפרסים מידיהם. האיש שנולד לאמא דוקטור, אבא עיתונאי ולתרבות הפופ. והכי חשוב, האיש שכולם מעריכים אך באותה נשימה יודעים שהוא טרלללה גמור- קניה ווסט.

 

כבר מהקליפ הראשון שקניה הוציא בנובמבר 2003, אפשר להבין שאין לנו פה עסק עם טירון. קניה הקליט את Through the wire"" אחרי שעבר תאונת דרכים בה שבר את הלסת. במקום לשבת בבית ולהגיד אוי יו יו הוא צילם את עצמו בתהליך השיקום, כתב על התהליך הפיזי והמנטאלי שעבר והקליט בזמן שהפה שלו היה סגור עם ברזלים. קניה לקח השראה מפרסומת לחברת אדידס ונעזר בצמד במאי הקליפים קודי וצ'יק כדי להעביר את מה שיש לו בראש לסרט הצילום. קליפ זה היה שינוי מרענן בזירת הקליפים של המוזיקה השחורה שסבבו סביב בנות בביקיני ובחורים בתפקיד הפימפ דאדי שלהן ולכן הוא זכה בשנת 2004 ב- Source Hip Hop Awards.

שני קליפים נוספים שחשוב לציין אותם לטובה מאלבומו הראשון "The College Dropout " הם "All Falls Down", הקליפ שבו קניה עלה על היתרון בלהביא סלב לקליפ וב- "The New Workout Plan" שבו הוא לקח את ההבנה שלו לאקסטרים יחד עם הסלבית שבזמנו חשב שהיא "הדבר" אבל לא ידע שזה רק קצה הקרחון והיא הולכת להיקבע בתודעה הציבורית כדבר הכי שערוריתי שעבר בהוליווד.

ועכשיו נעבור לאחת פרובוקציות הגדולות שקניה עשה והראשונה שבה חטף פרס מאומנים שעמדו בהלם מול הבחור השחור שטען לחוסר צדק בעולם המוזיקה. השנה היא שנת 2006 , Justiceהם ההרכב האלקטרוני החם ביותר שיש והם זוכים בפרס הוידיאו קליפ של השנה בפרסי MTV אירופה לקליפ  "We Are Your Friends" ווסט שהפסיד להם מזנק על הבמה חוטף להם את הפרס והמיקרופון  ומקשקש משהו על זה שהוא מעריך אותם אבל לקליפ שלו הוא הביא את פאמלה אנדרסון   אני חושבת שהצדק עם קניה אבל בן אדם מה אתה עושה!!!

באלבומו השני "Late Registration" קניה החליט לעשות שני וידיאו קליפים לאותו שיר- "Heard'Em Say". הראשון בוים על ידי מישל גונדרי וצולם בחנות הענק ששוכנת בלב ניו יורק, מיסיס, והשני קליפ שאוייר על ידי ביל פלימפטון וקניה עצמו אז לא צריך יותר מזה. אל דאגה בשני הקליפים מופיע אדם לוין החתיך ממרון 5 כדי לשטוף את העיניים.

כשקניה ווסט מחליט לעשות קליפ הוא לא עושה קליפ הוא עושה יצירת אומנות. את הקליפ הבא "Stronger"  הוא צילם במשך שלושה שבועות ביפן, ועבד עליו במשך שלושה חודשים. הוא לא נתן לאף שניית מסך ללכת לאיבוד, כל רגע בקליפ הוא משמעותי החל מההומאז' שעשה לסרטי "אקירה" יפנים, הכבוד ל- Daft Pank שמהם לקח את הסמפל לקטע, התרבות, חיי הלילה, המשטר היפני ואפילו דחיפה לסמל המסחרי החדש שלו - משקפי shutter shades. כל פעם שאני צופה בקליפ הזה אני תוהה לעצמי איך לא קם איזה יהודי והתחיל לפתח תיאוריית קונספירציה על כך שיש לקניה משהו נגד יהודים. כנראה שאותו יהודי יודע עם מי יש לו עסק.

עוד קליפ מצוין מהאלבום "Graduation"  הוא "Flashinin Lights" , בו כסף, מין ודם מתערבבים אחד בשני והאפקט שלהם עוד יותר חזק כשהוא מרומז. The nigga' knows what his doin'.

כש-"Love Lockdown" יצא גרתי בניו יורק וכולם התעלפו ממנו, כל חנות שהייתי נכנסת אליה שמעתי אותו כאילו היה "Just Dance" של ליידי גאגא. הוא היה הצלצול של כולם בסלולארי כאילו היה "נשבע לך לא בוגד". בקיצור שנאתי אותו! אבל כשיצא הקליפ הכול השתנה, התאהבתי בניגודיות הקוטבית שבקליפ מאווירת המוזיאון לאווירת הספארי באפריקה. הקליפ צולם בבית של ווסט (טוב לא כולו, רק הקטעים ה"ביתיים") והכוונה שלו הייתה לעשות הומאז' לסרט אמריקן פסיכו (זה יותר מדי קל לרדת על ווסט בבחירה של הסרט אז פשוט נמשיך הלאה). משהו שאתם לא יודעים- בסוף הקליפ, האפריקני שמכוסה בשערות וקופץ בין שתי בחורות זה קניה עצמו.

מר ווסט משקיען אמיתי בקליפים ועל כן אני סולחת לו על כל הפאקים ביחסי אנוש שהוא עשה במהלך הקריירה שלו. יש עוד המון קליפים שקניה משתתף בהם, ידועים יותר וידועים פחות, עם יותר מגה סטארים ועם פחות, מצוירים, מצולמים, איכותיים, טרשים, אין לזה סוף. הדבר המשותף לכולם הוא שאין לו סתם קליפים. כל אחד מהקליפים שלו הוא הבייבי שלו והוא משקיע בו ומגן עליו כמו אמא פולניה. אז אם אי פעם תהיו מעומדים לפרס וידיאו קליפ של השנה רק ודאו קודם שקניה ווסט לא גם מעומד.

 

לטור הקודם

תגובות

  • אחלה סקירה

    גיאקו, 21-07-2010 15:40