מגזין

לחפש ולהשמיד

יונתן ניצן שומר למטאליקה חסד נעורים. למרות הציפיות הנמוכות הוא התייצב להופעתם השלישית בארץ. לצערו הם עמדו בציפיות

מאת קול הקמפוס. 23-05-2010

תגיות: Metallica

לחפש ולהשמידתמונות: איל שפירא

 כתב: יונתן ניצן

  

ב-1993 אחי הגדול היה בהופעה הראשונה של להקת מטאליקה בארץ. ההופעה התקיימה בפארק הירקון בתל אביב, אני זוכר ששמעתי חלק מההופעה ברדיו ברשת ג'. כשאחי חזר מההופעה הוא סיפר לי משם סיפורים: אורך ההופעה היה שעתיים וחצי, אין ספור הדרנים, סאונד מפוצץ, סולו תופים של לארס. לימים השגתי את הבוטלג ואין לי ספק גם ממרום שנותיי שברור לי שההופעה הייתה מעולה ולא נפלה משאר הופעות הטור של האלבום השחור. ב-20 ביוני 1999 עשיתי את דרכי לאמפי פארק בראשון לציון לראות בפעם הראשונה את ענקית המטאל בהופעה חיה, לעולם לא אשכח את האירוע הזה. לאחר שנים של האזנה לדיסקים וצפייה בהופעות חיות בוידאו (זה מה שהיה פעם) זכיתי לראות אותם ועוד מהשורה הראשונה. מחיר הכרטיס היה 199 ₪ , אורך ההופעה היה שעה ועשרים. אני זוכר שהתאכזבתי קשות מאורך ההופעה שהיה קצר יחסית להופעותיה בעבר. בנוסף התאכזבתי מהסאונד ומהביצועים.

נחשפתי לראשונה למטאליקה בשנת 1992 במהלך כיתה ב', לא אשכח את היום ששמעתי לראשונה את "מאסטר אוף פאפטס" מושמע בפול ווליום מחדרו של אחי. יצאתי מחדרי, נכנסתי לחדר של אחי וראיתי אותו ואת חבריו דופקים את הראש באוויר ועושים עצמם מנגנים על גיטרה. הבנתי שזאת הלהקה שאני רוצה לשמוע וכבר קרוב ל-18 שנה שאני שומע אותה. עם השנים מטאליקה השתנתה, יש האומרים לטובה ויש האומרים לרעה. לשמחתי יכולתי תמיד לשלב בין שתי האמרות, יכולתי לקבל את ההתפתחות שלהם, לקבל את הדברים הטובים וגם לבקר את הרעים.

photobucket          photobucket

בחזרה ל- 1999. באותה שנה חלה תפנית בדעתי על הלהקה בנוגע לדרך שהלהקה מנגנת ומתנהגת בהופעות חיות. באותה שנה, בדיוק חודש לפני ההופעה השנייה של מטאליקה בארץ קיבלתי לידי קלטת של הלהקה בהופעה משנת 1998. כבר מהשיר הראשון הבנתי שחל שינוי קיצוני בלהקה. הסאונד השתנה, הביצועים היו איטיים יחסית למה שהייתי רגיל מהם, חלק מהשירים קוצרו וחלקים משמעותיים מהשירים הושמטו. בנוסף הלהקה קיצרה את אורך ההופעה שלה משעתיים וחצי בממוצע לשעה ועשרים. בעקבות הצפייה בהופעה חששתי שכך גם יהיה בהופעה הקרובה שלהם בארץ. ביום ההופעה הגעתי כולי נרגש עם חברי ללהקת המטאל שהייתי חבר בה. נכנסנו למתחם הפארק, הסתערנו לקדמת הבמה ונשארנו שם עד לתחילת ההופעה. למרות שיש שאומרים שההידרדרות החלה הרבה לפני, אני טוען שזה התחיל ב-99.

ביני ובין מטאליקה מתקיים קשר של אהבה שנאה, מערכת דמיונית שלמעשה השפיעה ומשפיעה על חיי. כשהם  מוציאים משהו טוב אני שמח, כשלא- אני עצוב. העשור האחרון מתאפיין כעשור הכי בעייתי של הלהקה בעיני מעריצים רבים: הם תבעו את נפסטר ובכך בגדו במעריציהם, ג'ייסון עזב את הלהקה, הם נפגשו עם מטפל על בסיס קבוע על מנת לטפל בבעיות שיש (והיו רבות), צירפו באסיסט חדש והוציאו את האלבום הכי גרוע שאי פעם יצא להם St. Anger(2003) אלבום שהציג אותם כלהקה מכאנית בלי נשמה. לשמחת מעריצי הלהקה, ב-2008 הלהקה הוציאה את אלבומה ה-9 Death Magnetic, האלבום הראשון שבו משתתף באסיסט הלהקה החדש, רוברט טרוחיו. אלבום שלכל הדעות החזיר את מטאליקה לתודעה העולמית של חובבי המטאל . האלבום מתאפיין במוטיבים שאפיינו את הלהקה בתקופת הט'ראש מטאל וההבי מטאל של שנות ה-80 ותחילת שנות ה-90, ללא ספק חזרה לשורשים. אני אישית מאוד אהבתי את האלבום והצלחתי לסלוח להם על ביזיון האלבום הקודם .

השאלה ששאלתי את עצמי היא איך בדיוק הם יתרגמו את אלבום האולפן לפורמט של הופעה חיה. כפי שציינתי עוד קודם מטאליקה לא בשיאם מבחינת הופעות חיות. בשנים האחרונות עקבתי אחרי הטור, גם של אנגר וכמובן של מגנטיק והגעתי לאותן המסקנות, מטאליקה היא לא מפלצת ההופעות שהייתה פעם. בעבר הם היו ידועים בכך שהם נשמעים על הבמה טוב יותר מאשר באולפן. לעניות דעתי דבר זה קרה לאחר הטור של האלבום השחור. לקראת הופעתם השלישית בארץ שוב שאלתי את עצמי איך זה הולך להישמע.

 

photobucket

 הגיע התאריך המיוחל ואני עושה את דרכי לאצטדיון רמת גן. מחנה את האוטו, נכנס בשער הכניסה ולא משנה מה חשבתי על הלהקה כמה דקות לפני, מבחינתי, אני אותו מעריץ של הלהקה בגיל תיכון. נכנסתי לאצטדיון, הגעתי בדיוק בזמן שלהקת החימום הראשונה עלתה אל הבמה, להקת High On Fire משיקגו ארה"ב . להקה שלא יצא לי לשמוע לפני כן . ציפיתי ללהקת החימום השנייה הלא היא להקת אורפנד לנד. להקת מטאל ישראלית בעלת שם מכובד בסצנת המטאל העולמית. ללא צל של ספק אני יכול לומר בדיעבד שנהניתי מכל רגע ומכל דקה, הם פשוט היו מעולים בכל אספקט. לדעתי ללארס אולריך, המתופף של מטאליקה יש מה ללמוד ממתן שמואלי, מתופף להקת אורפנד לנד. היה מדהים לראות כמתבונן מהצד את הקהל קופץ במקום, בעוד קובי פרחי הסולן של הלהקה מנצח עליהם. עם זאת היה מורגש באוויר שהקהל מצפה למנה העיקרית, "מטאליקה". בזמן שאני ממתין יחד עם שאר הקהל להופעה נעשו בדיקות סאונד לכלים. אמנם עד עכשיו התרשמתי מסאונד הלהקה דרך היו טיוב אך אפשר לומר שכבר מהרגע הזה ידעתי שלא יהיה טוב. קיוויתי שמטאליקה יפריכו את הגישה השלילית.

האורות כבו והתחילה נעימת הפתיחה של המופע- Ecstazy of Gold, הלא היא נעימת הסרט "הטוב הרע והמכוער" וקטע הפתיחה של ההופעות של מטאליקה מאז אמצע שנות ה- 80. התרגשתי מעצם המעמד אך מהר מאוד התאפסתי והבנתי מה המצב. לאחר נעימת הפתיחה עלו ארבעת המופלאים והתחילו לנגן ממיטב יצירותיהם. לצערי ואולי לצער חלק מהקהל הם לא עשו חסד עם השירים. השיר הראשון אותו הם ניגנו היה Creeping Death , הביצוע לא היה מזהיר במיוחד, השיר דורש ביצוע עוצמתי ואת זה לא קיבלנו. לאורך השירים הקהל שאג, קפץ והתלהב בין השירים. ג'יימס בדרכו המצחיקה שאל- תל אביב האם התגעגעתם אלינו? כמובן שהקהל ענה שכן. להבדיל מהמופע הקודם של הלהקה בארץ הפעם היא שירים ישנים מתור הזהב שלה. לזכותם יאמר שהם עשו בחירת שירים טובה. דבר טוב נוסף הוא שאת השירים החדשים הם נגנו בצורה סבירה יחסית, אך עדיין זה לא היה מושלם.

הסאונד בהופעה היה מתחת לכל ביקורת. בשיר הרביעי Harvester of sorrow, מטאליקה התחילה לנגן ולפתע נפסק הסאונד במערכת ההגברה החיצונית. את הסאונד הצלחתי לשמוע מהמוניטורים שהיו על הבמה. תקלה זו חזרה על עצמה לאורך המופע (רק אצלנו זה יכול להתרחש). חשוב לציין שהקהל זעם על כך וקריאות בוז נשמעו. הלהקה לא הפסיקה  לנגן ולו לרגע אחד. הקהל לא שמע את אשר ניגנה וחבל. כך למעשה פספסתי את רוב חלקי הסולו של השירים האהובים עליי ביותר. למען האמת, אולי הם חסכו ממני לראות את קירק אמט' מפשל בסולואים כהרגלו. אחד מעמודי התווך של הלהקה הוא לארס אולריך, מתופף הלהקה. מתופף אגדי שבגללו נמשכתי לעולם התיפוף. לצערי גם בהופעה הזאת לארס המשיך במגמה השלילית של יציאות מקצב ואלתורים לא נחוצים, אולי זה בגלל "הגיל". האדם שדווקא הכי הפתיע אותי היה קירק אמט' שלעיתים קרבות אני נוטה להתלונן עליו רבות. דווקא הוא סיפק את הסחורה בצורה טובה, הרבה יותר משאר חברי הלהקה או יותר נכון מג'יימס ולארס. לצערי הרב מנהיג הלהקה, מר ג'יימס הטפילד, מאכזב אותי נואשות פעם אחר פעם. מאז 2003 כאשר הוא יצא ממכון הגמילה מאלכוהול, משהו כנראה השתנה בו וכתוצאה מכך גם התנהגותו בהופעות. כיום מטאליקה מנגנת בגישה שהיא אנטי תזה לגישה המטאליסטית שהם ניחנו בה בעבר. לאורך כל ההופעה ג'יימס פנה לקהל בגוף שלישי כמטאליקה כאילו הוא חושב שהוא בערב גמילה מאלכוהול ואנחנו הנגמלים.

המנוני הופעות כמו One או Enter Sandman בוצעו בצורה חובבנית להפליא. זה לא משנה אם בשיר זה או אחר מישהו מחברי הלהקה ניגן טוב, כששאר החברים יוצאים מקצב (ולארס באופן קבוע כמעט בכל שיר) לא מתקבל הדרייב המתאים ומשהו נהרס וחבל. לאחר שני הדרנים מטאליקה סיימה את ההופעה עם Seek and Destroy, שיר שהוא מעמודי התווך בהופעות של מטאליקה. הביצוע לא עשה חסד עם השיר והלהקה לא הצליחה לממש את הפוטנציאל של שיר שכזה. מה שכן, הקהל עשה עבודה נפלאה וצעק את נשמתו. השיר נגמר, ארבעת המופלאים זרקו מפרטים ומקלות ואמרו שלקח להם 11 שנה לחזור לפה שוב והם הבטיחו שנתראה בקרוב. את זה הם הבטיחו גם לפני 11 שנה.

18 שירים ביצעה מטאליקה בהופעה. 14 שירים ישנים ו-4 חדשים מתוך האלבום האחרון. האנשים שעמדו סביבי התלהבו אך אני מקווה שלא מהביצוע עצמו כי לא היה ממה. אני מוכרח לציין שלמרות הביקורת הקשה הצלחתי ליהנות מההופעה. אבל לא מהסיבות הנכונות, כלומר לא מהלהקה עצמה. לצערי הגישה השלילית שאיתה באתי והטענה לגבי יכולתם בהופעה לא הופרכה. לעניות דעתי מטאליקה לא סיפקה את הסחורה וזאת הייתה אחת ההופעות הגרועות בטור. ועדיין למרות הכול, אמשיך לשמור לה חסד נעורים.

photobucket

 

 תמונות: איל שפירא

תגובות

  • הו ג'וני!!!

    אחלה כתבה!

    דירי, 23-05-2010 15:32

  • יפה מאוד

    אין ספק שמטאליקה לא מנגנת כמו פעם ואולי זה גם לא הוגן לשפוט אותם על כך. אבל אם לא היו כל כך הרבה בעיות סאונד, אולי אפשר היה לסלוח או להתעלם ולהישאב אל תוך החוויה... אחלה סיקור :)

    המטוס, 23-05-2010 16:30

  • כתבה מצויינת

    הופעה הרבה פחות

    מפוכח, 23-05-2010 19:30

  • סולן להקת אורפנד לנד

    הוא קובי פרחי ולא ניר.

    נא לישם לב, 23-05-2010 20:07

  • האווירה חיפתה על כל השמצה שנכתבה עד כה

    כתבה כתובה באופן יפה מאוד, אבל טיפ קטן לעתיד - אם אתה לא מגיע להופעה עם גישה חיובית, אתה לא תצליח להנות. כשבאים עם גישה שלילית, קשה מאוד להתגבר עליה. עדיף לא להגיע בכלל. וזה מאחד שחיכה כמעט 20 שנה לביצוע של FADE TO BLACK, רק בשביל לשמוע את השיר נקטע בגסות בגלל בעיה טכנית.

    אורן, 23-05-2010 21:55

  • אווירה?!?

    חבוב, אני באתי לוהפעת מטאל, לא לסדנת טנטרה. איזו אווירה היתה בדיוק? זו לא מטאליקה שאני זוכר מ3 ההופעות האחרונות שלהם שראיתי. היה בינוני ומטה, גם למי שבא חיובי.

    רופאליל, 24-05-2010 08:22

  • כל הכבוד....

    מיכאל, 24-05-2010 10:23

  • אתה בטח מאלה...

    אתה בטח מאלה שעומדים מהצד ואומרים לעצמם: "וואלה אני הייתי עושה את זה יותר טוב". אז זהו שלא. אתה פלצן ביקורתי, אתה וחבריך ללהקת המטאל-בוא נחקה להקות אחרות-שלך. מטאליקה זה רוקנרול אמיתי, לא החרא התל-אביבי שמשדרים בקול הקמפוס. לארס יצא מהקצב? אולי הוא צריך שיעורי תיפוף ממך.  

    חחחחחחחח, 24-05-2010 23:41

  • ואתה בטח מאלה

    ששילמו כל כך הרבה כסף עבור כרטיס ולא מוכנים להודות באמת - שהיה חרא של מופע! וכן, לארס איבד את הקצב כל ההופעה! זה קרה בזמן שאתה שכנעת את עצמך שאתה צופה במופע מדהים של רוקנרול אמיתי

    אחד שיודע!, 25-05-2010 00:12

  • סתם עוד ילד כפות

    בדרך כלל אני מאוד נהנה מהביקורות והתגובות שכותבי 106FM, כותבים. אבל הפעם נראה לי שמדובר באחד שלא הבין מזה זה מטאליקה, כנראה סתם עוד ילד כפות, שהיו מפוצצים אותו בפוגו... Death deliverance for you for sure.... ...........there is nothing you can do

    THE FOUR HORSEMEN, 26-05-2010 10:15

  • בואנה יונתן

    קודם כל, אחת הכתבות המושקעות שקראתי מזה הרבה זמן. שנית, אתה בא מאהבה, רואים את זה, קוראים את זה וזו הדרך הכי טובה לסקר כי כשאוהבים נאמנים- גם לחסד וגם לשלילה. חזק ואמץ תופית.

    רובין, 28-05-2010 00:09