מגזין

הממים של רמירז

האי.פי החדש של "האחים רמירז" מורכב מקאברים לאמנים כמו וודי גאת'רי, אליזבת קוטן, רוברט ג'ונסון ואחרים. גיל מטוס חוזר לשורשים ולסיפורים

מאת גיל מטוס. 14-05-2010

תגיות: האחים רמירז, Woody Guthrie, Elizabeth Cotten

הממים של רמירזעטיפת האי.פי
 

בספרו "הגן האנוכי", המחבר ריצ'ארד דוקינס ניסה להסביר, בין היתר, שאבולוציה לא קיימת רק במישור הביולוגי, אלא גם במישור התרבותי. לפיכך, בתרבות ישנו מגוון אינסופי של רעיונות, סיפורים שירים וכולי, אותם הוא כינה בשם שדומה לגנים - "ממים" (ביוונית "מימזיס" זה חיקוי). "מם" הוא רעיון שעובר מאדם לאדם, בין דורות ובתוך דורות באמצעות חיקוי והעתקה. סוזן בלקמור הרחיבה את רעיון הממים בספרה "מכונת הממים", לטענתה מה שמייחד את רעיון הממים הוא שבני אדם הם רק הכלים שעוזרים להם לשרוד. שיר טוב לדוגמא, ימשיך להתקיים בדרך זו או אחרת ולשרוד בגופים שונים.  

One Night, ה- אי.פי החדש והמעולה של "האחים רמירז", הוא דוגמא יפה לאופן שבו ממים שורדים. למעשה, אפשר לטעון שרוב המוזיקה הטובה כבר נכתבה, והחוכמה היא לבחור ולברור את השירים הנכונים ולהפיח בהם חיים חדשים. האחים רמירז עשו בחירת שירים מעולה, למרות שלפי תורת הממים השירים למעשה בחרו אותם.

סיפור על שלושה אמנים שאינם בחיים ושלושה ממים שממשיכים לשרוד בזכות המון קאברים.

Buffalo Skinners - Trad/Woody Guthrie

Come all you old time cowboys and listen to my song Please do not grow weary I'll not detain you long

לאחר מלחמת האזרחים בארה"ב, רבים עברו להתיישב במערב המדינה מה שהצריך פריסה של כוחות צבא באזורים חדשים. הצבא שצועד על קיבתו, יצר קשר עם מקומיים, על מנת לספק בשר באפלו לחיילים. נוסף לכך, במזרח המדינה היה ביקוש רב לפריטי לבוש מעורה של החיה. האירועים הללו הביאו רבים לעסוק בצייד באפלו כשצייד יחיד יכול היה לצוד למעלה מ- 250 באפלו ביום, ולהרוויח שלושה דולרים עבור עורה של החיה ועשרים וחמישה סנט עבור כל לשון.

השיר Buffalo Skinners תועד לראשונה בספרו של ג'ון לומאקס - Cowboy Songs, and Other Frontier Ballads מ- 1918. ומספר על מקרה שקרה ב- 1883, לפיו קבוצה של בוקרים קיבלו הצעה לעזוב את טקסס ולעבוד בניו מקסיקו בצייד בפאלו. לאחר סוף העונה, המעסיק סירב לשלם להם, ואלו שלא נשארו חייבים הרגו אותו. ובתיאור היפה: cowboys never had heard of such a thing as a bankrupt law, So we left the drover's bones to bleach, on the range of the buffalo.

לשיר נעשו עשרות גרסאות במשך השנים. על אחד הביצועים הראשונים אמון זמר הפולק האמריקני וודי גאת'רי.כמו כן ישנן גרסאות של פיט סיגר, סיסקו יוסטון, רמבלין' ג'ק אליוט, בוב דילן וגם של הזמר והגיטריסט הבריטי ג'ון ריינבורן (יוצא להקת ה- Pentangle) ששילב סיטאר בשיר.

 

הביצוע של ג'ון ריינבורן  

Shake Sugaree - Elizabeth Cotten Have a little secret I ain't gonna tellI'm goin' to heaven and I ain't goin' no...

הזמרת אליזבת קוטן גדלה ללא שם, הוריה כינו אותה: Sis ו- Babe . כשהגיעה לבית הספר המורה שאלה לשמה וזו פשוט החליטה שקוראים לה אליזבת. בגיל שבע היא גילתה את הבאנג'ו של אחיה והתאמנה עליו בזמן שהוא היה בעבודה. היא לא ידעה אם הכלי מכוון או לא ואיך צריך לנגן עליו, היא פשוט ניגנה. אלבומה Elizabeth Cotten Live שיצא ב- 1983 הוא מסמך אוטוביוגרפי מרתק שמתעד הופעה שהוקלטה שבע שנים לפני מותה ב- 1987, בו לצד שיריה, היא מספרת את סיפורה. העובדה שהגיעה לבאנג'ו ומאוחר יותר לגיטרה ללא ידיעה מוקדמת, הביאה לכך שפיתחה טכניקת נגינה מעניינת שלימים זכתה לשם - Cotten Picking. אליזבת הייתה שמאלית וניגנה עם הבוהן על המיתרים הגבוהים בגיטרה, ועם האצבע המורה על המיתרים הנמוכים - הפוך לגמרי מהדרך שבה מנגנים.

היא עבדה בחנות בוושינגטון כשבאחד הימים ילדה קטנה הלכה לאיבוד. אליבזת עזרה לילדה פני סיגר ממשפחת סיגר המפורסמת. לאחר המקרה, היא נשכרה להיות האומנת של המשפחה. הזמר מייק סיגר אחיו של פיט סיגר, הוקסם מכישרונה וטכניקת הנגינה שלה והקליט אותה בביתם.

השיר המפורסם ביותר שכתבה הוא Freight Train, שבתחיית הפולק של שנות ה- 60 זכה להמון ביצועים מאמנים כמו פיטר פול ומרי, ג'ואן באאז, טאג' מאהל ואחרים. את השיר Shake Sugaree היא כתבה בתחילת שנות ה- 60 יחד עם נכדיה כפי שהיא מספרת באלבום ההופעה. היא טיפלה בשמונת נכדיה במשך כל היום בזמן שהוריהם יצאו לעבוד, וכך הזמן היחיד שיכלה לנגן היה כשהשכיבה אותם לישון. יחד, הם כתבו את השיר Sugaree כשכל ילד קיבל תפקיד בשיר. הקול המתוק בהקלטה המקורית שייך לנכדתה ברנדה איוונס, שהייתה רק בת 14.

 

 מתוך האלבום Elizabeth Cotten Live    

If I had Possession Over Judgment Day - Robert Johnson

And I rolled and I tumbled and I, cried the whole night long

על השיר הזה אמון לא אחר מרוברט ג'ונסון אחד מאמני הבלוז החשובים בכל הזמנים. ג'ונסון אחראי לכמה מאבני היסוד של הבלוז כמו: Sweet Home Chicago, I Believe I'll Dust My Broom, Cross Roads Blues, They're Red Hot ועוד רבים. If I Had Possession Over Judgment Day שוחרר לראשונה ב- 1961 ולמעשה, מדובר במעין גרסה אחרת שג'ונסון הקליט ב- 1929 לשיר הבלוז המפורסם - Rollin' and Tumblin'. ההקלטה הראשונה והמפורסמת נעשתה על ידי מאדי ווטרס בשנות ה- 50 ולאחר מכן הקליטו אותו אמנים רבים כמו: אלמור ג'יימס, Cream, Canned Heat, ג'ף בק ואפילו בוב דילן באלבומו Modern Times.

ב- 2004 אריק קלפטון הקליט גרסה ל- If I Had Possession Over Judgment Day באלבומו המשובח Me and Mr. Johnson שכולו קאברים לשיריו של רוברט ג'ונסון.

 

אריק קלפטון מהאלבום Me and Mr. Johnson:

 

האזינו ל- One Night האי.פי של "האחים רמירז".

האחים רמירז לייב ב"נפולאון" עם לאון פלדמן

גיל מטוס משדר את "שאמאל" כל יום שני ב-22:00

 

תגובות

  • מאזין לחדש, קורא ומשכיל

    גיאקו, 15-05-2010 13:34

  • תענוג.

    אפרו, 15-05-2010 18:14

  • סחתיין

    דקסטר בוכניק, 17-05-2010 21:53

  • נהדר!! אבל..

    די צרם לי שכתבת, "נגנה עם הבוהן במיתרים הגבוהים", האם התכוונת ל"אגודל" או שהיא נגנה עם הרגליים??:-)

    מישי, 21-05-2010 09:42

  • אבל...

    לפי אבן שושן בהן היא האצבע העבה ביד או ברגל. אגב, ההגדרה של המילה אגודל זהה. לכן אפשר רק להניח כי הקורא הסביר מבין שהשימוש במילה בוהן בהקשר של נגינה על גיטרה, מתייחס לאצבע העבה ביד.

    עקב בצד אגודל, 21-05-2010 13:33