מגזין

סרטים שרואים משם - אנימציה חלק ג'

אסף בן קרת ממשיך לסקור בפנינו את מיטב סרטי האנימציה מהשנים האחרונות. היום בתפריט שני סרטים, אחד עצמאי ואחד מסחרי. שניהם מומלצים

מאת אסף בן-קרת. 11-05-2010

תגיות: סרטים שרואים משם, קולנוע, אנימציה

סרטים שרואים משם - אנימציה חלק ג'

Idiots and Angels (ארצות הברית, 2008). בימאי: ביל פלימפטון.

ברוכים הבאים לעולמו הביזארי והמעוות של ביל פלימפטון, אחד מיוצרי האנימציה העצמאית האהובים ביותר בתחום. ליוצר זה יש קריירה ענפה כבר למעלה מעשרים שנה של סרטונים קצרים ופורצי דרך ועוד מספר פיצ'רים מסקרנים. איך לתאר עולם רב תוכן זה? הזוי, בעיקר. מטריד לעתים. מעט חתרני. לא מתפשר, מקסים ומרתק, בעל סבטקסט עשיר, מפתיע, פרוע ויצירתי.

גיבור הסרט שלנו חסר שם. הוא טיפוס גועלי במיוחד. עצבני כל היום, שונא את עצמו, את חייו אך בעיקר את סביבתו. שונא לקום בבוקר, מצחצח שיניו ואוכל ארוחת בוקר רק מכורח המציאות אך לא מרצון. מבלה את יומו בעסקאות מפוקפקות ומעביר את מרבית יומו בפאב שכונתי קטן, אינטימי וכמעט נטוש תוך יחס זועף לבעלים שהוא גם הברמן, מעשים מגונים במיוחד באשתו של הבעלים הכמהה לקצת יחס ובנוסף התעללות בלקוחה שמנה וחסרת ביטחון שנמצאת שם. את מרבית הסרט מבלה הגיבור בהכאות, מעשי בריונות, תאווה לא בריאה ולרוב לא חוקית, שתיית אלכוהול, שאיפת ניקוטין ונפנוף באקדח בשביל הכיף. אכן ייצור שלילי ביותר.

יום אחד הוא מתעורר בבוקר ומגלה להפתעתו הרבה כי במהלך הלילה  שתי כנפיים צמחו על גבו. לא ניתן להוריד או להסיר אותן. הדמות שלנו לומדת כמה דברים חדשים על עצמה, בעיקר שכנפיים יכולות להביא גאולה. אך אל דאגה, אין בסרט הזה שום דבר צפוי או נדוש. הכל מקורי וייחודי לפלמיפטון. הדרך להיות אדם חיובי עדיין קשורה היטב לעובדה כי מדובר באדם עם מאפיינים של בהמה, כך שמצפים לכם גילויים רבים של סקס, אלימות ותאווה חייתית כמו שפלימפטון אוהב.

Angels & Demons הוא אנימציה פרועה למבוגרים בלבד. פלימפטון נותן המון מקום לביטוי לדמויות הללו, אך מבלי שיוציאו מילה אחת מהפה. זהו סרט ללא דיבור כלל, לעתים מעט נהמות גרוניות, אך גם אלו נדירות ביותר. יש המון מוזיקה בסרט שמרחפת לכל הכיוונים באורח סהרורי. יש אפילו מעט עזרה מטום ווייטס. העולם שלו עשיר בדימויים, חלומות בהקיץ, הזויות פסיכוטיות, זוויות בלתי אפשריות של עצמים, דמויות מעוותות וגרוטסקיות, מצב רוח סוער וקרבי ובמיוחד משיכות פרועות בעיפרון הדק ממנו הוא יוצר את גיבוריו. השרטוטים הגסים האלו מזכירים לא פעם את איוריו של ראלף סטדמן, האיש שהביא את הדימויים לתרבות הגונזו שיצר האנטר ס. תומפסון לפני למעלה מ-40 שנה (אייר בין השאר את "פחד ותיעוב בלאס וגאס" ורבים נוספים). A&D הוא סרט מטריד ועוכר שלווה, היפר אקטיבי, בוגר ומפוכח, אבל בעיקר מצחיק ומקברי. בהחלט חוויה!

למיטיבי לכת המעוניינים בסרטיו הקודמים של פלימפטון להלן מספר המלצות: Mondo Plympton ו-Dog Days, שני מקבצים עמוסים עם סרטיו הקצרים. באגף הפיצ'רים מומלצים Tune ההזוי, ו-Mutant Aliens ההזוי עוד יותר. Angels & Demons הוא הטוב ביותר, ובהחלט קרקע טובה ביותר להכיר את העבודות של היוצר המיוחד והפסיכי הזה.

9 (ארה"ב, 2009). בימוי: שיין אקר. קולות: אלייז'ה ווד, ג'ניפר קונולי, כריסטופר פלאמר, ג'ון סי. ריילי, מרטין לנדאו, כריספין גלובר ואחרים.

 

כעת נסקור סרט אנימציה נוסף שהוקרן זה מכבר על מסכי הקולנוע בארץ. סרט עם הרבה פוטנציאל, סיפור מעניין מאחורי הסרט, מעורבות פעילה של 2 קולנוענים נחשבים, במאי יצירתי במיוחד ואנימציה מפעימה. עדיין הסרט לא זכה להצלחה לה הוא ראוי, וגרף בארצות הברית 31 מיליון דולר בלבד.

הסרט "9" יצא בארצות הברית בתאריך הציורי 09.09.09. בישראל הוא יצא כמה חודשים מאוחר יותר. להלן תקציר הסרט: המצב רע בעתיד לא ידוע, מלחמה בין בני האדם ובין מכונות גורמת למות האנושות והחרבת כדור הארץ. בעולם האפוקליפטי החרב וההרוס מתעוררת לחיים בובת סמרטוטים שהומצאה על ידי מדען שקיפד את חייו ולא הספיק להשלים את משימתו. הבובה הזו, הקרויה בפשטות "9" היא גיבורת הסרט. סיור קצר בשטח מלמד את "9" כי ישנם עוד יצורים כמוהו, כולם בובות ממוספרות של אותו מדען, כולם ניצולים של המלחמה. המטרה שלהם, פחות או יותר, היא לשקם את האנושות. הצרה היא שישנן כמה מכונות עוינות במיוחד שיעשו הכל על מנת לשמור על השליטה בכדור.

הסיפור, כאמור, מוכר לכל. הוא לא ממש מפתיע, מקורי או מעניין. החיסרון הגדול של הסרט הוא התסריט שלו. הדמויות לא מפותחות מספיק, שטחיות למדי, ולא ממש מעניינות. הדיאלוג ביניהן לרוב כתוב בשפה מעט עילגת ולא מספקת, ישנם לא מעט חורים בעלילה ומהבחינה הזו העסק מרגיש מעט כפוטנציאל לא ממש ממומש. בנוסף לכך, הקאסט אשר מכיל כמה כוכבים ושחקנים מוערכים אינו משאיר הרבה רושם, והדיבוב שלהם נותר קורקטי בלבד, ללא נוכחות בולטת של אף אחד מהם.

למרות האמור לעיל, "9" הוא סרט מומלץ. לבל נשכח כי לפני התסריט או הדיבוב, בניית הדמויות וכדומה, בקולנוע עסקינן, ועל כן הצד החשוב ביותר הוא הצד הויזואלי של הסרט. מהבחינה הזו, הסרט מהמם ביופיו. שיין אקר בורא עולם עתידני והרוס, קורם עור וגידים בבובות הבלויות שלו, ומפיח רוח חיים בכמה מכונות קטלניות ואכזריות במיוחד. יש המון עושר ויזואלי בחזון של אקר, ואין מילה מתאימה יותר מאשר "חזון" ייחודי לחלוטין. האנימציה מושלמת, מאוירת ביד אמן בוטחת, עמוסה בפרטים, מלאת הפתעות, המצאות וחידושים. ישנם מספרי קטעי אקשן בסרט, מרדפים, מלחמות וכדומה - כולם עשויים היטב. שימוש מפתיע בהרבה מאוד זוויות צילום המתמקדות בפרספקטיבת קצרת הרואי של הבובות. הקולנוע של אקר שופע בתנועה מתמדת, לרוב מהירה, של האובייקטים שלו. כל פרט בסרט - החל מהתפאורות הבלויות כזכר לעולם שאבד, הדמויות המעטות יחסית שמאכלסות אותו, הפעילויות של הדמויות האלו - הכל מועבר על גבי המסך בהמון מקצועיות. אותי זה הצליח להרשים. יכול אף להיות, שעל אף הטרנד המאוס של תלת מימד, הסרט "9" היה מספק חוויה מפעימה יותר אילו הוקרן בטכנולוגיה זו.

זהו אינו סרט מורכב במיוחד, אך השימוש שלו במדיום האנימציה הוא לא פחות ממדהים והופך את הצפייה לכדאית. את כל שאר הפרמטרים אני מוכן לזנוח ולמחול לסרט על היתרון המשמעותי הזה בלבד. אגב, להלן כמה עובדות חשובות לגבי "9" שמעניקות לו עוד ייחוד מעבר לסרט עלילתי בן 80 דקות.

ראשית, הסרט המלא מבוסס על סרט קצר בעל אותו שם, אשר ביים אקר כמה שנים לפני כן. הסרט היה באורח 10 דקות בלבד ותיאר את מאבקה של בובת סמרטוטים בכלב מכני אכזרי על רקע עולם הרוס ומנוון. הסרט היה אילם לחלוטין. באופן אירוני "9" הסרט המקורי הקצר גרף יותר הצלחה מהמוצר המורחב. הסרט קיבל מעמד קאלט בקרב חובבי אנימציה, זכה לשבחים רבים, כאשר המשמעותי שבהם היה מועמדות לפרס האוסקר על הסרט התיעודי הקצר. הוא אמנם לא זכה, אך הגלים שהוא הצליח לעורר הגיעו אל טים ברטון ואל טימור בקממבוטוב ("משמרת לילה", "משמרת יום" ו"מבוקש" ההוליוודי) אשר לקחו את אקר תחת חסותם ועזרו רבות בהפקת הסרט הנוכחי. הקרדיט של שניהם, למרבה הצער, עדיין לא עזר לסרט להצליח יותר. הסרט המקורי מצורף לDVD של הסרט, והוא מומלץ לצפייה. הוא דוגמא מצוינת איך ניתן לקחת סיפור קטן ועקבי ולעבד אותו ליצירה שלמה. ההבדל בין שני הסרטים הוא כשמיים וארץ.

הסרט "9" המקורי הוא סרט שנראה דל באמצעים קולנועיים, כספיים במיוחד, אך עשיר בדמיון. הוא נראה כרעיון מעובד למדי, אך עדיין מחוספס ועדיין ראשוני. יחד עם זאת, הוא באמת מצליח לשבות בקסמו ולרתק. הסרט החדש כבר נראה מתוקצב בהתאם, מפותח כראוי (ויזואלית), מגובש יותר ובעיקר שלם יותר. דווקא הראשוניות של המקור מצליחה לשמור על יותר מסתורין. מעניין היה לחשוב, האם הקרנתה של הגרסה המלאה כסרט אילם היתה מצליחה טוב יותר להעביר את מסריו של הסרט מאשר הגרסה המדובבת. השערתי היא שכן, משום שכאשר אין תסריט, העולם הויזאולי יכול להבליט הרבה מאוד מאפיינים שאינם עוברים מסך עם התסריט הבינוני. עדיין, אם אתם מעוניינים לראות סרט אנימציה גדול במימדיו, עשיר בתקציב, אך עדיין לא מיינסטרים אמריקאי ממוצע, "9" הוא אופציה ראויה ביותר. אגב, הסרט אפל למדי ולא מומלץ לילדים קטנים.  

 צפו בטריילר של הסרט

סרטים שרואים משם - אנימציה חלק ב'

סרטים שרואים משם - אנימציה חלק א'

תגובות

  • tORxaQCoWbB

    85nAOP <a href="http://ditbqtlpplbl.com/">ditbqtlpplbl</a>, [url=http://ivqpfzsqcjiq.com/]ivqpfzsqcjiq[/url], [link=http://oqcahysuaolj.com/]oqcahysuaolj[/link], http://rmsltxqxpcai.com/

    yhuicuextt, 31-12-2010 06:37