מגזין

אובר ריאקטור

לכבוד ההופעה של ג'ונו ריאקטור ביום שישי בבארבי, נדב לשם בטעימה קטנה למה צפוי להראות ולהישמע שם

מאת נדב לשם. 05-05-2010

תגיות: Juno Reactor

אובר ריאקטור

יש משהו מנחם בזה שכרטיס להופעה הרשמית השלישית בישראל של ג'ונו ריאקטור עולה 180 שקלים. אני מניח שבעת קריאת השורה הזאת עולה על פניכם גיחוך קל ואפילו סוג של רצון למחות כנגד המחיר הגבוה, אבל אתם חייבים להתחשב בעובדה שבשנת 97, כאשר ביקשה הלהקה להופיע בישראל, נעצרו חבריה בנתב"ג וגורשו בחזרה לאנגליה בטענה שהתכוונו להשתתף במסיבת אסיד.  ב-7 במאי הם יופיעו  במועדון הבארבי בת"א, כנראה ילונו בבית מלון מפואר וכנראה שאף שוטר לא יגרש אותם.  

ההרכב הוקם בשנת 90'  על ידי בן ווטקינס, שמאז הספיק להחליף שותפים רבים לשיגעונות המוסיקליים המצוינים שלו ואף לשתף פעולה עם יסמין לוי הציונית. ההרכב הוקם למעשה כפרויקט ניסיוני אשר היה אמור להיות הפסקול למופע פסלים אמנותי של הפסלת נורמה פלצ'ר (חברתו של ווטקינס) שנקרא "פרויקט הטיל". שלוש שנים לאחר מכן הבין ווטקניס שהוא מעדיף לקרוע רחבות במסיבות טראנס והפך לאחד מחלוצי הגואה-טראנס. רבים וטובים מבני עמנו, בעיקר כאלו שחזרו מהמזרח בשנות ה -90' זוכרים לג'ונו ריאקטור חסד נעורים בלתי נדלה, ועד היום מעלים חיוך מאוזן לאוזן כשהם שומעים את האלבומים המופתיים Bible of Dreams משנת 1997, Shango  משנת 1999, וטרקים כמו Pistolero  ו 10,000 Miles.

גם אני, שאומנם לא חזרתי מהמזרח בשנות ה- 90, הושפעתי רבות מהטראנס של ג'ונו ריאקטור פוסט מטריקס. מוסיקת גואה טראנס טהורה, מלודית ובועטת, מלאה בהשראה ים תיכונית רעננה. אין ספק שמה שהם מייצרים היום ראוי להערכה, אולי אפילו הערכה מרובה יותר מזאת שהם קיבלו בעבר, אבל הרטט שהדי ג''י סט של בן ווטקניס העביר לי ברגליים בתור נער מתבגר חזק יותר מכל  דרבוקה או קטע היפ הופ. צריך להבין שהחבר'ה האלה עשו משהו שאף אחד לא עשה לפניהם, מעין הצהרת אופנה מוסיקלית שמצאה חן בעיני עשרות אלפי אנשים בכל העולם, שפתחה את עידן הדלי של פסטיבלי הטראנס.

שלא תטעו, היום יותר מתמיד אפשר למצוא איכויות מגוונות ואקלקטיות במוזיקה שלהם. השילובים המוסיקליים והאומנים שנכנסים ויוצאים להרכב הזה הופכים אותו לתופעה שכמעט ואין שנייה לה בעולם האלקטרוני וגם היום ניתן למצוא אלמנטים טרנסיסטים במוסיקה של ג'ונו ריאקטור, אבל יש הבדל בין טרק שירקיד שמונת אלפים אנשים הצמאים לקראחנה, לבין שיר שירקיד אלף אנשים הצמאים לאקלקטיות.

בשנת 99' ווטקניס שינה פאזה והפך את ג'ונו ריאקטור להרכב אלקטרוני שבטי. מאז ועד היום המוזיקה שלו משתנה בצורה אין סופית במנעד רחב של כלי הקשה, תופים אפריקנים לסוגיהם, דיגי'רידו, שירה, דרבוקות ובעצם כל מה שבא ליד, מכוסה במעטפת אלקטרונית בועטת ומקפיצה. שילובים מעניינים נוספים של ההרכב ניתן למצוא באלבומם האחרון, Gods & Monsters , אשר משלב בתוכו אלמנטים של דאב-סטפ וג'אנגל. במקביל, בעשור האחרון ג'ונו ריאקטור יצרו פסקולים מעולים לסרטים לא רעים בכלל כמו טרילוגיית מטריקס, אפולו  13, פרויקט המכשפה מבלייר, מורטל קומבט, 300 ועוד ואף ליוו את מובי בסיבוב הופעות מחוף לחוץ בארה"ב. 

בהופעה הקרובה בארץ, אשר פותחת  סיבוב הופעות בינלאומי, יופיע הרכב של 7 נגנים ביחד עם ההרכב הדרום אפריקאי  Amampondo . האנסמבל השמח הזה יתחיל בישראל סיבוב הופעות שימשיך לקרואטיה, יוון, פולין וסרביה.

 

תגובות