מגזין

סרטים שרואים משם - אנימציה חלק ב'

אסף בן קרת מציג שני סרטי אנימציה יפנית של אב ובן. שני גאוני אנימציה - משפחה אחת

מאת אסף בן-קרת. 04-05-2010

תגיות: סרטים שרואים משם, קולנוע, אנימציה

סרטים שרואים משם - אנימציה חלק ב'

Tales From Earthsea. (יפן, 2006). במאי: גורו מייזאקי.

אומרים שהכל נשאר במשפחה. כך היה עם בני משפחת דיסני (גם בזמן התקופה האנטישמית) וכך, נעים מאוד לגלות, גם במשפחת מייזאקי, האצולה היפנית של סרטי האנימה. גורו מייזאקי הוא בנו המוכשר של הייאו מייזאקי, אחד האנימטורים הגדולים והאהובים בעולם, שאגב, סרטיו מופצים בארצות הברית על ידי לא אחרים מאולפני דיסני. 

גורו מייזאקי נכנס כאמור לנעליים גדולות ביותר. הוא עושה זאת עם מידה יפה של הצלחה. סרטנו מבוסס על סיפוריה של סופרת הפנטזיה אורסולה לה גווין, והוא מתמקד בדמותם של ארן, נסיך בממלכה רחוקה אשר קולות ורחשים משונים משתלטים עליו והוא רוצח בדם קר את אביו. זוהי תקופה רעה בממלכה - היבול במצב בכי רע, אנשים מאבדים את השפיות, מסתובבים ברחובות בדאגה רבה, צעירים נחטפים ונמכרים לחיי עבדות, דרקונים מופיעים לעתים בשמיים ואווירה עגמומית ומאיימת שוררת בממלכה. הנסיך ארן בוש במעשיו ובורח. לגמרי במקרה, או שלא במקרה, הוא פוגש בספארוהוק (Sparrowhawk), הקוסם החזק ביותר בכל אזור Earthsea ויחדיו הם יוצאים מסע שתכליתו עדיין אינה ברורה.

הרוחות הרעות והמקרים הנוראיים שקורים בארץ מצביעים כולם אל טירתו של המכשף הרשע קוב, בעל תוכנית שטנית ביותר שאינו בוחל באמצעים כלשהם להשיגה. קוב מעוניין לצבור את כל הכוח האפשרי על ידי הפרת האיזון שמחזיק את העולם, איזון שהופרע זה מכבר על ידי בני האדם ועל כן עליהם לשלם מחיר כבד. בין לבין התלאות שבדרך מבוצעים קסמים מסתוריים וחרבות נשלפות לעתים קרובות.

מייזאקי ג'וניור ממשיך את המסורת והמורשת המופלאות של אביו. האנימציה שלו נראית חיה ונמרצת, עמוסת פרטים, מזכירה כל כך את העבודות של אביו, עד שלא ניתן לחמוק מן השאלה עד כמה מייזאקי סניור היה מעורב בהכנת הסרט.  התפוח בהחלט לא נופל רחוק מהעץ, אך עדיין יש לגורו הצעיר כברת דרך ארוכה לעבור. יחד עם זאת, לבל נשכח כי זהו סרטו הראשון וכי מעולם לא עסק לפני כן באנימציה. מדובר בהישג גדול מאוד לבמאי מתחיל. לזכותו ייאמר כי התסריט עקבי בהרבה מאלו של אביו היוצר עבור גיבוריו עולמות הזויים וקשים לפיצוח. ישנם כאן בהחלט מוטיבים פסיכיים ועתירי דמיון והמצאות, הסיפור עצמו הרבה יותר מהודק ובנוי נכון, אם כי הוא מעט קיטשי וצפוי.

אך לא הסיפור הוא מרכז הכובד. במסורת הסרטים היוצאים מאולפני ג'יבלי ביפן, הוא מצטרף לרשימה מכובדת ביותר של אנימה לכל המשפחה.  האנימציה שלו מקסימה תמיד, יפה לעין, אסתטית, מוקפדת ומאוד מזכירה את אביו. הדיוק הרב שהוא משקיע בעיצוב הדמויות והתפאורה הוא כמעט נטול דופי. הסיפור עצמו כאמור קצת חלש, אך Tales From Earthsea הוא בהחלט סרט שראוי לשים אליו לב. אם אתם חובבים אמיתיים של הייאו מייזאקי, הצפייה עבורכם היא בגדר חובה.

Ponyo /On A Cliff By The Sea. (יפן, 2008). במאי: הייאו מייזאקי.

אם כבר בשבט מייזאקי עסקינן, אין מאושר ממני לכתוב על אביו של גורו, הייאו מייזאקי. זהו גורו אמיתי של אנימציה, במאי שהוא קודם כל יוצר קולנועי ראשון במעלה ורק לאחר מכן כל סופרלטיב אפשרי שרק ניתן להעלות על הדעת. מייזאקי סניור הוא לא רק גדול במאי סרטי האנימה היפניים, הוא יוצר קולנועי מרתק, בעל עולם חזותי עשיר מעין כמוהו, ירידה לפרטים הקטנים שצריכים ללמד בבתי ספר לקולנוע, דמיון מפותח שאין שני לו, כישרון מופלא לספר סיפור (גם אם הוא הזוי ולא ממש מובן, ע"ע "הטירה הנעה") ובעיקר במאי שיודע ומבין טוב יותר מכל אחד אחר כיצד עובד מוחם של ילדים. מרבית גיבורי סרטיו הם ילדים או נערים צעירים, הניואנסים הדקים שהוא מצליח לקלוט מהם ולהעבירם לצלולויד הפכו לאחד מסימני ההיכר הרבים שהוא טבע בכל יצירותיו.

"פוניו על הצוק ליד הים" הוקרן זה מכבר על מסכינו בישראל. אני חוזר שוב להרגל המגונה של מדור זה וכותב על סרט שהמפיצים בארץ דווקא טרחו להפיץ, אך הקהל לא נהר ברגליו, ולא ברור מדוע. מדובר בסרט מקסים ביותר, אחד מהסרטים היותר אופטימיים של הבמאי הייחודי הזה. פוניו היא נסיכה בממלכת הים, דג קטן עם פנים אנושיות. יש לה הרבה אחיות קטנות ממנה בהרבה, אך כבר בשוט הראשון של הסרט ניתן להבחין בייחוד שלה. כאשר היא עולה אל פני השטח על גבי מדוזה היא נדהמת מהעולם שבחוץ. מהר מאוד היא מוצאת את עצמה בתוך הדלי של סוסקה, ילד בן 5 אשר מציל אותה ושומר עליה. אביה של פוניו היה בעבר בן אנוש, אך הוא נשוי לאלת ים ומסתובב על רכב משונה בממלכה לוודא שהכל מתנהל על מי מנוחות. הוא מחזיר את פוניו אל הים, אך לפוניו רצון משלה לחזור שוב לזרועותיו של סוסקה ולהפוך לבת אנוש.

נשמע כמו "בת הים הקטנה"? לחלוטין לא. הסיפור של מייזאקי הזוי יותר, מפותל פחות והרבה יותר נעים לעיכול. אך האמת היא שהסיפור של סוסקה ופוניו אינו העיקר של הסרט. כתמיד האנימציה המופלאה שלו עושה את העבודה. מייזאקי מצייר את עולם המים עם המון צבע וגוונים, מוסיף לו עומק ומרחב עצום ומרשים. זהו עולם דינאמי מאוד, שוקק חיים, מאוכלס בחיות מים מופלאות, רבות מהן דמיוניות ופרה-היסטוריות. ישנן לא מעט הפתעות בסרט ופיתולי עלילה, כמעט כל אלו מתרחשים מתחת לפני המים, אך מוטיב הים המופיע לכל אורך הסרט מציף גם את היבשה ומעבה את העלילה לכיוונים לא צפויים.

ישנן כמה סצנות יפייפות במיוחד, כגון פתיחת הסרט שכוללת אקספוזיציה מדהימה של ממלכת הים. זוהי סצנה עוצרת נשימה של סערה מסוכנת שהגלים בה מקבלים צורה של דגי ענק, פוניו משתחררת מאביה ועולה אל פני השטח, אלת הים מצילה את ספינות הדיג. סצנה נוספת, ארוכה במיוחד, בה פני השטח מוצפים לגמרי והגיבורים משייטים על פני דרכים עמוסות בחיי מים. כמובן שזהו חלק קטן בלבד.

"פוניו" אינו סרט גדול של מייזאקי, אין בו הרבה עומק כפי שיש בסרטים "הנסיכה מונונוקי" או "המסע המופלא" (זוכה האוסקר), אך יש כאן עבודה קולנועית טוטאלית, מפעימה וכובשת, נעימה וכיפית לצפייה ואפילו מסר אקולוגי חשוב על הקשר שבין האדם לבין הטבע.  מבין כל הסרטים המופיעים במדור זה, "פוניו" הוא המלצה חמה והבחירה הבטוחה ביותר בין כל המכלול המובא להלן. כשהוא יסתיים יהיה לכם חיוך ענק ואמיתי מרוח מפה לפה, לא זכורים לי הרבה סרטים מהעת האחרונה שמסיימים אותם עם תחושה שכזו.

לטור הקודם: סרטים שרואים משם - אנימציה חלק א'

תגובות

  • כתבה מעולה!

    קיבלתי מארז סרטים של מיזאקי. אני חושש לראות הכל, כדי שלא יגמר... יפנים הם ללא ספק אמני הסוראליזם הטובים בעולם.

    אליצור, 10-05-2010 02:17