מגזין

הסיפור מאחורי השיר - אבי עדאקי

קרן רובין מציגה: סיפור אחד, אמן אחד, שיר אחד. והפעם אבי עדאקי על תנ"ך, פוליטיקה והיחסים בין חרדים לחילונים בשיר "קשה להיות משה"

מאת קרן רובין. 28-04-2010

תגיות: אבי עדאקי

הסיפור מאחורי השיר - אבי עדאקי

איך השיר נולד? "כתבתי אותו בשנת 98' והוא בעצם מלווה את כל סיפורי התנ"ך. היה דוד ויונתן, רחב הייתה זונה ואם תקראי את ספר בראשית תראי שהכל כבר קרה, לא תהיי מופתעת מכלום". מה הקשר לתנ"ך פתאום, למה נזכרת בו? "באותה שנה קרו כמה דברים במדינה, הרגשתי את זה, אני חי פה, אני סופג ולפעמים גם מקיא את זה. היו אז את חגיגות היובל למדינת ישראל והחגיגה הגדולה הייתה פעמוני היובל. בחזרה הגנרלית באו כל חברי הכנסת ולהקת בת שבע ביצעה ריקוד לשיר 'אחד מי יודע', ועם כל ספירה הורידו עוד בגד עד שבאחד אלוהינו נשארו ללא בגדים". נשארו ערומים לגמרי. "שמעי, אלוהים ברא אותנו בלי בגדים. ישבו שם ח"כים דתיים, ובשנת 98' ש"ס תפסה את הממשלה בביצים, עשו מה שבא להם. אנשים הרגישו שיש פה כפייה דתית. באותה שנה דנה אינטרנשיונל גם ייצגה אותנו באירוויזיון והחרדים צרחו. אנשים התחילו לשנוא דתיים בגלל הפוליטיקאים שלהם. באותה זמן גרתי בקיבוץ מנרה ועבדתי בחברת הגברה, והגענו לעבודה בסינרמה בכינוס של מפלגות גשר ומרצ". מה הדעה הפוליטית שלך? "הייתי רוצה להפריד את ההנהגה מהפוליטיקה. בקשת הפוליטית אני יכול להסכים עם עמדות של כל-כך הרבה מפלגות, עמדות שמאל ועמדות ימין. מה שכן, קשה לי עם קיצונים שחיים בעיניים עצומות. אני רוצה שלום". אז מה היה בכנס ההוא? "בכינוס הזה היה ריכוז של פוליטיקאים. דוד לוי ומצד שני יוסי שריד, וחוץ מכל העסקנים הפוליטיים היו גם גרופיות של פוליטיקאים, כמו גרופיות של רוק סטארים בלי חזייה, אבל של פוליטיקאים, לבושות קצת אחרת. שם זה התפוצץ לי. נכנסתי לחדר והשיר הזה נשפך ממני תוך שלוש דקות". מה בדבר "רחב היתה זונה כי לא מצאה חתן"? "זונה זה המקצוע העתיק ביותר בעולם, ואני אומר, למה שלא ימסדו את הזנות? למה לתת לחרא לדבוק בו? למקצוע הזה תמיד תהיה דרישה. באירופה, בגרמניה למשל, אין סרסורים, הפשע לא שולט בזה. כמה שנוציא יותר את הזנות כחלק מהפשיעה, תהיה למשטרה יד יותר גדולה לעסוק במלחמה בפשע. כמטאפורה, קחי את ריבוי הכיכרות בערים - ככל שיש יותר כיכרות, התאונות פחות קטלניות כי אנשים נכנסים אליהן באיטיות, וזו דוגמא להפחתת הנזק. לדעתי המדינה צריכה לעשות יותר על מנת להפחית הנזק, חבל שלא עושים פה מספיק".

אז על מה השיר בעצם? "על כמה דברים. למשל על השנאה של החילוניים את הדתיים, שנאה שהתפתחה ולא היה לגמרי ברור למה, הרי אין להם מונופול על התורה, היא לא שלהם, היא כבר קרתה, והיו שם את כל סוגי האנשים והזוועות והמקרים. שם קרו כל הסיפורים. אני אומר לחילוניים שחבל להתרחק מהיהדות ומהתורה, אנחנו שם, זה מה שאנחנו - לטוב ולרע". מה הכוונה ב"קשה להיות משה"? "קשה להיות מנהיג. משה רבנו היה המנהיג הכי גדול ביהדות אבל בדיבורים הוא לא היה חזק. הוא היה גם כבד פה וגם כבד לשון, שאלה שני דברים שונים - הוא גם גמגם וגם לא ידע לבחור את המילים. היום, כל הפוליטיקאים יודעים לדבר ולא יודעים לעשות, מה שמוכיח שמה שמשנה זה מעשים ולא דיבורים. אם התנאי להיבחר לראשות ממשלה היה כריתת לשון הייתי קונה". "אין צדיק אחד בסדום" מתייחס לפוליטיקה? "היום את רואה את זה יותר כי זה צף. כל מקום שבודקים בו מוצאים שחיתות ורפש. זה מלמטה עד למעלה. הרוב כאן אולי טוב, אבל הדומיננטי מסריח. אם נשב עשרה אנשים בחדר ויש שמונה שרוצים שלום ושניים שרוצים מלחמה, רק האחרונים יורגשו. הרוב הטוב דומם. יש לי פנטזיה, חלום אוטופי להצליח לעשות פה משהו טוב. אני רוצה  להקים מפלגה מיוחדת, שאין בה דעה פוליטית משותפת, אלא המשותף הוא שהם יהיו בני אדם. לדעתי יוסי שריד ובני בגין זו דוגמא לשני אנשים שמייצגים דעות מנוגדות ורק בשל עצם היותם בני אדם, הם יכולים לקיים דיאלוג ודו שיח. הייתי שמח למצוא 120 איש להחליף את ההנהגה ומתוכם למנות 12 שרים, כי לא צריך יותר". את מי היית לוקח לממשלה שלך? "הרב פיהרר מוכר בכל העולם, הוא ראש עמותת עזר מציון, מקבל אנשים לפנות בוקר, גם יהודים וגם לא יהודים, והוא מקבל אותם לייעוץ בחינם. אין לו תואר ברפואה אבל יש לו פרופסורה של כבוד בכל תחומי הרפואה, אותו הייתי שם כשר הבריאות. מתוך 14 האנשים הטובים שמצאתי ל-120 שלי מלך לא מצאתי. את שלמה שוהם, שהיה שופט שלום יחיד והצעיר ביותר באשדוד ואחר כך באשקלון, הייתי ממנה לשר המשפטים. הוא היה נציב קבילות הדורות הבאים בכנסת, משפטן משכמו ומעלה אבל קודם כל בן אדם". אז יש כאן ביקורת על שנאת הדתיים והתרחקות החילונים מהדת, ביקורת על ההנהגה, מה עוד? "כשעבדתי בחברת ההגברה הזו ויצאנו מהופעה של אהוד בנאי, דנה אינטרנשיונל בדיוק זכתה  באירוויזיון והחרדים שנאו את זה, אמרו שזו תועבה ועשו סביב זה סיפור גדול. האוויר היה כבד. כרגע אני לא יכול לאחל למדינה הזו אפילו מאה ועשרים, אני רוצה שהיא תתקיים לנצח, עד סוף הדורות, מעתה והלאה. אבל ככה אני לא רוצה שהיא תמשיך". זה מביא אותי למשפט מהשיר "אהב דוד את יוני, את יונה הלויתן", הסבר. "זה גם היה סוג של הומור, משפט הומוריסטי. אני לא אוהב את המלחמה בהומוסקסואלים, צריך לקבל את אותם כחלק מהחברה, לא צריך לנפנף בזה, גם בחברה החרדית יש את זה והכי מסכנים הם הערבים ההומואים. צריך להבין שזה בסדר, צריך לתת להם להיות".

  

קשה להיות משה/ אבי עדאקי

קשה להיות משה ובתיבה נורא צפוף לא נוח לי כי נח מת אבל הוא עוד ישוב ואין צדיק אחד בסדום העירה המורה כששמעה עד כמה אברהם שנא את המתנה ואמא שרה נדהמה ונחנקה מצחוק שלמה חכם הניף את החרב כדי לחצות את התינוק הוא הוא הוא... יוסף היה אוסף סיבות להיזרק לבור לא נוח שם כי נח מת והוא כבר לא יחזור רחב היתה זונה בגלל שלא מצאה חתן אהב דוד את יוני את יונה הלויתן ורק בת שבע נדחקה כי מישהו בקהל הוא לא אהב אותה ואת האינטרנשיונל הוא הוא הוא... קשה להיות משה בסוף אתה נשאר בחוץ וכל העם בישראל נמצא על סף פיצוץ משה הזה אולי גימגם אבל עשה המון אתם דיברתם ודיברתם והגיע זמן לסתום ולעשות.

אבי עדאקי יופיע בקפה ביאליק בתל אביב ביום שלישי ה-4 במאי בשעה 22:00.

טור זה פורסם באתר NRG מעריב

לכתבות נוספות של קול הקמפוס ב-NRG מעריב

לטור הקודם: הסיפור מאחורי השיר - The Raw Men Empire

תגובות

  • יצא מעולה

    פשששש ראיון טוב.

    מעין, 28-04-2010 20:48

  • קשה להיות קרן רובין

    קרן רובין, 29-04-2010 02:49

  • אבי עדאקי מלך ישראל

    אחלה ראיון

    הררי, 29-04-2010 13:14