מגזין

סרטים שרואים משם - אנימציה חלק א'

אסף בן קרת בטור ראשון מתוך סדרת טורים העוסקים בז'אנר סרטי אנימציה. סרטי דיסני לא יהיו כאן אך כמה מהסרטים המרתקים, הנועזים והיצריתיים של השנים האחרונות כן

מאת אסף בן-קרת. 25-04-2010

תגיות: סרטים שרואים משם, קולנוע, אנימציה

סרטים שרואים משם  - אנימציה חלק א'

 היום במדורנו ובמהלך השבועות הקרובים אציג ז'אנר קולנועי אהוב ויצירתי במיוחד - אנימציה. נהוג לכנות את הז'אנר הזה כארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות. כל מה שבני אדם לא יכולים לבצע בעצמם, כל מה שפעלולים דיגיטליים או עיבודי CGI עדיין לא יכולים להשיג, ניתן תמיד לעשות באמצעות אנימציה. אחרי הכל לדמיון אין כל גבולות, ואין כר נוח יותר להגשמת פנטזיות מכל סוג באמצעות אומנות האיור. בנוסף לכך, יהיה זה כבר כמעט מובן מאליו להגיד שאנימציה כבר מזמן עברה את מחסום הסרטים לילדים או לכל המשפחה. החל מסרטיו החלוציים של ראלף באקשי בשנות ה-70, דוגמת "פריץ החתול" ועד "ואלס עם באשיר" האדיר של ארי פולמן - השימוש באנימציה הופך עם השנים מגוון יותר, עשיר יותר, מפותח יותר ובעיקר מרתק.

סרטי אנימציה חווים היום את החופש האומנותי המלא שמעטים הם הז'אנרים הקולנועיים הזוכים לאותה פריבילגיה. אולי רק בסרטים תיעודיים יש אולי את אותה מידה בלתי מבוטלת של חופש. סרטי אנימציה יכולים להשתמש בעשרות טכנולוגיות שונות להאנשתה ויכולים להביא אינספור סיפורים אל המסך בדרכים שאפילו הפרוע שבדמיונות לא יכול לתאר.

הסרטים המצוירים של היום עוברים תהליך מטמורפוזה מתמשך. אם בעבר זכינו לעיבודים ספרותיים כיאה לאולפני דיסני, שממש לאחרונה החזירו את "הנסיכה והצפרדע" לחיים בעיבוד חדש וקלאסי, הרי שמרבית סרטי האנימציה המצליחים של היום הנם אגדות פוסט מודרניות נוסח "שרק" (בקרוב החלק הרביעי והחותם של הסדרה), "צעצוע של סיפור" (גם לו יש סרט המשך שלישי שחותם את הסדרה בחודשי הקיץ), "קונג פו פנדה" ודומיהם המעטרים את המסך. כמובן שחוד החנית של האנימציה המסחרית של היום הם אולפני Pixar, חברת הבת השובבה, הצעירה והתוססת של דיסני שהביאה בעשור האחרון כמה מסרטי האנימציה הטובים בכל הזמנים ("למעלה", "רטטוי", "Wall E" ו"משפחת סופר-על" הם האהובים עליי). לזכותם של אולפנים אלו ייאמר שהם תמיד חדשניים, מצליחים להביא סרטים מסחריים בעליל אך בו זמנית מקוריים ומרגשים, שלא לדבר על האנימציה המופלאה ופורצת הדרך שלהם שתמיד מעלה לכולם את הסטנדרט.

היום מדורנו מתפצל למספר חלקים. ריכזתי לאחרונה את הצפייה בסרטי אנימציה לספקטרום רחב ומגוון ומצאתי עצמי נמשך אל העולם הזה באופן שכבר זמן רב לא מצאתי בו מידה כה רבה של עניין. עקב ריבוי הסרטים הללו הקובץ הראשון מובא כאן, והבאים בהמשך. אין כאן דיסני, אך יש כאן כמה סרטי אולפנים, רובם חדשים וטריים ביותר, חלקם רציניים וריאליסטיים, חלקם הזויים ועתירי דמיון וחלקם עיבודים לספרים מוכרים. יש כאן אנימציה לכל המשפחה, אנימציה ילדותית לקהל בוגר, כמה פריקים בעלי ראש יצירתי יתר על המידה, ויש אפילו מנת גורמה כפולה ומשובחת לבית מייזאקי הגדול מיפן, אחד מהאנימטורים הטובים והאהובים בעולם.

  photobucket

חברות חוצה גבולות

אוסטרליה, 1974. מארי דייזי דינקל היא ילדה בת 8 ממלבורן. יש לה כתם לידה שדומה לצואה על המצח, משקפיים ענקיות, ראייה מעוותת ותמימה של העולם, חלומות ילדותיים, עולם מבודד עני באמצעים אך עשיר בתוכן משלה, אם אלכוהוליסטית ואב מתבודד שמפחלץ ציפורים. היא חיה חיים קטנים, משעממים ובודדים. יום אחד בעת ביקור בדואר עם אמה היא מוצאת בספר טלפונים של ניו יורק את השם של מקס ג'רי הורוביץ ומחליטה ככה סתם לשלוח לו מכתב. מקס הוא יהודי אתאיסט, בן 44, בודד אף הוא, שמן מידי וחולה בתסמונת אספרגר, מחלה נפשית המעידה כי לאדם החולה בה יש מוח קר ואנליטי, ויכולת טובה להתמודד עם שאלות חישוביות ומדעים. יחד עם זאת, הצד הקשה של התסמונת הוא בעיות תקשורת קשות עם הסביבה, כמעט ללא יכולת לבטא רגשות או להבין תהליכים סביבתיים שאינם לוגיים. מערכת המכתבים שהם שולחים האחד לשנייה נמשכת מספר שנים לאור שינויים גדולים או קטנים בחייהם, באופן בלתי סדיר או עקבי, כאשר כל אחד מהם מהווה את חברו הטוב ביותר והיחיד האחד של השנייה.

במכתבים כל אחד מהם מספר על עצמו ועל עולמו, הם מרבים לשלוח אחד לשני עוד מתנות והפתעות בתוך המשלוחים והחבילה גדלה מפעם לפעם. עולמן של הדמויות נחשף לצופים במלוא הדרו ומדובר בשני עולמות שונים לחלוטין, אך עם המון נושאי עניין משותפים, ובאותה עת מורכבות לא מעטה. העולם הרגשי של שתי הדמויות מאוד דל. הן אינן יודעות לבטא עצמן כראוי, אך בין השורות הרבות אנו עדים לשני סיפורים מלאי כאב, ניכור, תמיהה, כמיהה, פחדים, תקוות, שאיפות, ייאוש, אהבה, משפחה, חברות ומחלת נפש מאוד לא פשוטה להתמודדות. דמותה של מארי לעתים בוגרת בהרבה מגילה בעוד מקס המבוגר מביט על חייו מנקודת מבט ילדותית, ולעתים רחוקה מהמציאות. שתי הדמויות הללו מלאות רבדים ועומק, והן מאוד לא צפויות או שגרתיות.

ישנן פעמים רבות בהן ההתכתבות מתרחשת במרץ וישנן פעמים בהן יש הפסקות ארוכות בין שליחת המכתבים הנשלחת כבר אל תוך חייה הבוגרים של מארי וערוב ימיו של מקס. אך ישנו גם משבר אחד, עצוב וכואב שנובע עקב כוונותיה הטובות של מארי, אך פוגע קשות במקס שלא נשאר חייב ופוגע בחזרה.

הסרט נראה יפה ומדוקדק. הוא בוצע באנימציית סטופ-מושן סיזיפית עם מודלים קטנים של אוסטרליה וניו יורק והמצלמה המרחפת מעל שניהם קורמת עור וגדים בדמויות. הדמויות בנויות כולן מחימר, ועל אף האפשרויות הבלתי מוגבלות בהן עושה אנימציה בשפת הגוף, דווקא שני הגיבורים שלנו מוגבלים לשפת גוף קטנה, מופנמת, כמעט חסרת הבעה. אוסטרליה מצולמת כולה בגוונים חמים של צבע חום בהיר, וצהוב מדברי ומתארים את השממה הנפשית של מארי. ניו יורק מופיעה בצבעים של שחור ולבן. המציאות המורכבת של העיר מוצקת לתוך זווית הראייה המוגבלת של מקס החווה בעיר הגדולה ניכור, תחושת כעס בלתי מוסבר, חוסר שליטה ואגרופוביה שמשתקת אותו לעתים קרובות. במאי וכותב התסריט אדם אליוט, בסרט הביכורים שלו באורך מלא, נותן הרבה מאוד משמעות לפרטים הקטנים ביותר. כל שוט מעוצב עם המון תשומת לב, עושר ויזואלי והמון אביזרים ותפאורה המעטרים כל שוט במסך ומעניקות הרבה משמעות וצביון לדמויות והעולם הפנימי והחיצוני שמרכיב אותן. אך אין ספק כי מעל כל אלו, מה שבולט במיוחד הוא התסריט שכתב אליוט.

בגלל העוני הרגשי והמוגבל של הדמויות שלו, הסב טקסט הנובע מהמכתבים מראה תמונת מצב מאוד מורכבת וסבוכה של אורח חיים בלתי בריא ולא פשוט להתמודדות. הקונוטציות הנובעות מהמכתבים חזקות לרוב הרבה יותר מהנגלה על המסך, ומכאן נובעת העוצמה הרבה של הסרט. מערכת היחסים המיוחדת והמעוותת הזו נראית כמעט בלתי אפשרית בעולמנו היום. התמימות של הדמויות, במיוחד זו של מקס, שמורה ככל הנראה רק לחולי נפש אשר נפשם המעורערת וחסרת המנוחה אינה יודעת שלווה מהי. את קולו של מקס תורם פיליפ סימור הופמן הגדול. כמעט בלתי ניתן לזיהוי, קולו מונוטוני, כואב, מחושב, נטול נוכחות אך מלא בעוצמה שהוא מונע מלהוציא החוצה. את דמותה של מארי הבוגרת משחקת טוני קולט, שגם בשנות העשרים של מארי היא נשמעת כילדה מבולבלת וחסרת כיוון.  את הסיפור כולו מלווה המספר בארי המפריז, המוכר כדיים עדנה המצחיקה. הטון שלו נותן לסרט נופח של אגדת ילדים שמומלצת בעיקר למבוגרים. סרט חריג, מעט בוסרי, אך כסרט ראשון הוא מכובד, מעניין ומשאיר חותם. לא סרט שיתאים לכל אחד, אם אתם מחפשים משהו קליל וכיפי "מארי ומקס" לא יהיו הבחירה הראשונה, אך אם אתם מחפשים סרט שיש בו מידה רבה של עניין ומידה לא מבוטלת של אתגר - זה בדיוק בשבילכם.

 Mary & Max (אוסטרליה, 2009). במאי ותסריטאי: אדם אליוט. שחקנים: פיליפ סימור הופמן, טוני קולט, בארי המפריז.

 מיתולוגיה קלטית

Secret Of Kells הוא אחד מהפספוסים של השנה. הסרט עצמו מקסים ביותר, אלו אנו שפסחנו עליו. למרבה המזל, האקדמיה האמריקאית לקולנוע העניקה לו מועמדות לאוסקר לסרט המצויר הטוב ביותר במרץ האחרון, וכך חלה לגביו איזושהי התעוררות ממש לאחרונה. מדובר בחוויה קסומה ביותר, מלאת דמיון, מצוירת לתפארת ובעלת פוטנציאל לקלאסיקה, לא פחות. Kells הופק על ידי מי שהביאו לנו את "שלישיית בלוויל" לפני כמה שנים, כך שהצופים בידיים טובות. הסרט אמנם אירי ומבוסס על אגדה קלטית עתיקה, אך מדובר בהפקה משותפת בין אירלנד, בלגיה וצרפת.

גיבור הסרט הוא ברנדאן, נזיר בן 12 בימי הביניים, החי יחד עם דודו הקשוח האח סלאך, וקהילת נזירים מגוננת ביותר במנזר מרוחק בכפר קלטי. זוהי תקופה אפלה ביותר, מתקפות של ויקינגים אכזריים מתרחשות לעתים קרובות ודיירי המנזר עסוקים כל היום בבנייה ובביצור המתחם. חייו של ברנדאן שגרתיים למדי, מלאי שמחת חיים ותום. הכל משתנה כאשר יום אחד מגיע למנזר האח איידן, אילומינטור אגדי של ספרי קודש. עבודתו המדוברת ביותר היא ספר אילומינציה בשם The Book Of Iona, ספר בעל כוחות מיסטיים וחוכמה רבה אשר הוא עומל על הכנתו זה זמן רב, אך אינו מצליח לסיים אותו במו ידיו. ברנדאן נקשר אל איידן שהופך אותו בינתיים לשוליה למורת רוחו של דודו הזעוף. איידן שולח את ברנדאן ליער להביא גרגרים מהם ניתן להפיק דיו. לברנדאן אסור לצאת מהמתחם. אך כשוליה מגלה ברנדאן כי יש לו שליחות חשובה ומיוחדת במינה - עליו למצוא את היכולות האומנותיות שלו, ללמוד להיות אילומינטור בעצמו ולהשלים את כתיבת הספר הנאור. לשם כך עליו להתגבר על פחדיו ולצאת ליער.

היער העצום הוא יער מכושף, מלא ביצורים מסתוריים וחיות מיתולוגיות. שום דבר ביער אינו כפי שהוא נראה. יש בו המון קסם והמון סכנות. למזלו של ברנדאן, הוא פוגש שם את איילינג, מעין ילדת זאב אשר מצילה את עורו מספר פעמים ועוזרת לו. ברנדאן עושה כל שביכולתו לעזור לאח איידן, אך מתקפה של הויקינגים קרובה מתמיד ועשויה לאיים על עתידו של המנזר. האם יצליח למלא את ייעודו?

Secret Of Kells הוא סרט באורך מלא, אך יחסית קצר, כ-75 דקות. יחד עם זאת מדובר בחוויה דחוסה ומרתקת, בסיפור מקסים (גם אם אינו עמוק מידי) ובחזון ויזואלי מרהיב ומלא המצאות. האנימציה מבוססת על מספר טכניקות שונות. ראשית, כל הדמויות בסרט בנויות בצורות מעוגלות כאליפסה או חדות כמלבן. שנית, ישנו תמיד מעגל במרכז הפריים. שלישית, כמעט כל האנימציה בסרט סימטרית. רביעית, ישנה התמקדות מרשימה באיורי הרקע - הפריימים בנויים לעתים לתוך תבניות בעלות מאפיינים קלטיים מלאי פרטים וצבע, הרקע המשתנה מאוד דינאמי וצבעוני, עשיר בטקסטורה וקומפוזיציה. כל שוט הוא מלאכת מחשבת מרהיבה. רבים מאוד מן המוטיבים המופיעים בסרט מייצגים ומשחזרים את התרבות הקלטית, אשר אינה מוכרת בדרך כלל למרבית הצופים שאינם איריים. יכול להיות שמעט יותר התעמקות בתרבות הזו ולא רק בסמלים שלה היתה שופכת יותר אור על הסרט והרקע שלו מלבד ייצוג סמלי בלבד בתוך סיפור העלילה. הספר Iona, למשל, הוא ספר הקודש הקלטי. חלק מהיצורים ביער הם מיתולוגיה אירית קדומה. קצת יותר הבהרה של הנושא היתה בהחלט יכולה להעניק מספר רבדים נוספים לסרט.

אך זה לא באמת משנה. Kells הוא אחד מסרטי האנימציה שהכי אהבתי לאחרונה, המלצה חמה ביותר בין כל הסרטים הרבים המופיעים במדור זה. חשוב אף לציין את הפסקול המקסים שהלחין ברונו קולייה הצרפתי ("קרוליין ודלת הקסמים", "ציפורים נודדות"). העבודה שלו מתמזגת באופן מושלם עם הסרט ונשמעת עתיקה ואותנטית בדיוק כמו האגדה המסופרת.

The Secret of Kells. (2009, אירלנד). בימאים: טום מור ונורה טוואמי. שחקנים: ברנדן גליסון, יואן מקרגור, מיק לאלי.

  

לטור הקודם: סרטים שרואים משם - נימוס בריטי

תגובות

  • חייבת לציין משה

    היה מעניין ועושה חשק לראות את הסרטים אבל אני חייבת לציין שאספרגר היא לא מחלת נפש . כל מה שכתבת נכון אבל חשוב לציין תסמונת אספרגר ולא מחלת אספרגר/מחלת נפש . ללוקים בתסמונות (שנעים בין אספרגרים מלאים לבעלי קווי אספרגר) קשה גם כך בעולם בלי שיגדירו אותם כחולי נפש

    ליהי, 28-04-2010 22:06

  • ddsgmWRoPPBIrMuSUe

    G1ecT7 <a href="http://pevglhektsvi.com/">pevglhektsvi</a>, [url=http://gjmuhqcyweju.com/]gjmuhqcyweju[/url], [link=http://bntcpslzkebo.com/]bntcpslzkebo[/link], http://gpulhpxrhurm.com/

    yxeuyl, 25-02-2011 04:55