מגזין

All That Jazz

DJ Jazzy Jeff מגיע לתקלוט בישראל, טל אלפנט עושה לו ריספקט

מאת טל אלפנט. 14-04-2010

תגיות: Jazzy Jeff

All That JazzPhoto By: Juska Wendland

ג'אזי ג'ף (Jeff Towens) נולד לתוך תרבות ההיפ הופ. מגיל צעיר ידע שהוא יהיה D.J. בשנות ה-70 , עוד כשהיה נער צעיר במערב פילדלפיה, צפה במסיבות הרחוב ובתרבות החדשה שהגיעה מניו יורק וכבר אז נדבק בחיידק. הוא החל לנגן במסיבות באזור פילדלפיה, שנהנתה מקהילת D.J's מפותחת כמו Cash Money, Cosmic Kev ,Grandmaster Nell וכמובן ג'אזי ג'ף עצמו היו ה- D.J's המובילים. לדבריו, כל אחד מהם היה יושב ומתאמן שעות רק כדי להגיע למסיבה "לדפוק הופעה" ולזכות ב - Braggin Rights. ג'ף יצא לא פעם כמנצח ושמו הגיע לאמרגנית של אליפות העולם לתקליטנים. ללא ידיעתו, היא הכניסה אותו לתחרות, וב- 1986 הוא הוכתר כאלוף העולם, תוך כדי שהוא מציג סגנונות חדשים כמו ה: Transform Scratch  ו-  Tweek Scratch. למרות זאת, על סגנונות חדשניים אלו, הוא לא לקח את הקרדיט ואמר שהיה זה מאמץ משותף שלו ושל Cash Money (בשנים שלאחר מכן זכו Cash Money  ו - Cosmic Kev באליפות).

באחת המסיבות הביתיות ה"הייפ מן" הקבוע של ג'ף לא הגיע ובחור צעיר בשם וויל סמית החליט לתפוס את המיקרופון. כך נוצר הצמד  DJ Jazzy Jeff & The Fresh Prince (מיותר לציין שה"הייפ מן" הקבוע מצטער עד היום הזה שהוא איחר למסיבה).  הצמד החל להקליט חומרים שנעו בין סיפורים ילדותיים וחמודים על אכזבות עם בנות (למשל: Girls Ain't Nothing But Trouble המצוין, שבו ג'ף מסמפל את קטע הפתיחה מהתוכנית  I dream of Jeannie) לקטעי Turntabalism חדשניים של ג'ף. חברת התקליטים  Jive היו הראשונים להחתים את הצמד החדש (בעזרתו של פול אוקנפולד) וב-1987 יצא אלבומם הראשון,  Rock the House, שמכר מעל ל 500,000 עותקים. לקהל הלבן בארצות הברית לא הייתה בעיה עם הצמד החביב וערוצי הטלוויזיה והרדיו קיבלו אותם בזרועות פתוחות.

 

 

הצמד הצטרף לסיבוב הופעות עם שמות גדולים כמו Run DMC  ו- Public Enemy והחל לעבוד על אלבומם השני והאמביציוזי שהוקלט באנגליה: He's the DJ, I'm the Rapper - אלבום ההיפ הופ הכפול הראשון אי פעם. האלבום כלל להיטים כמו: ,Parents Just Don't Understand ,Nightmare On My Street ו- Brand New Funk המצוין ומכר פלטינה משולשת (שלושה מיליון עותקים). האלבום גם זכה בפרס הגראמי הראשון אי פעם שהוענק בקטגוריית ההיפ הופ. חובבי היפ הופ רבים נמשכו לאלבום גם בזכות ההופעה המצוינת של ג'ף. חצי מהאלבום מוקדש לקטעי סקרצ'ינג ומיקסינג ובקטעים רבים גם קטעי הראפ מדברים בעיקר על ה-D.J, כיאה לתרבות האולדסקול שבתקופה זו (1988). ג'אזי ג'ף והפרש פרינס היו בין האומנים היחידים ששמרו על המהות האמיתית של התרבות ולכן, למרות השירים הילדותיים לפעמים, הם זכו להכרה ולכבוד רב גם מאנשים שמתנגדים לכל דבר שנחשב למיינסטרים.

 

ב1989 יצא האלבום And In This Corne, שכלל את הלהיט I Think I Can Beat Mike Tyson. למרות שגם הוא זכה להצלחה במצעדי המכירות, הפופולאריות החלה לרדת. לג'ף היו קטעים בודדים באלבום והאלבום נחשב לרך מדי. מה שנחשב מגניב ומצחיק לפני שנתיים, עכשיו נחשב למלוקק וילדותי. הקהל רצה לשמוע את הראפ הקשוח של אמנים כמו ה-Juice Crew ,B.D.P  N.W.A, ו-Ice T ולא את הסגנון הרך של הצמד מפילדלפיה. בתקופה זו גם מקומו של ה-D.J ירד פלאים וכמעט ולא נראו הרכבי ראפ הכוללים D.J רשמי. החוקים הקשוחים של זכויות היוצרים והתביעות הרבות שאומנים החלו לקבל הפחידו את חברות התקליטים והם החלו לוותר על שירותם של ה - D.J's. אחד הבודדים שנשארו רלבנטיים היה ג'ף. למרות זאת, בעקבות ובעזרת חברו הטוב, החליט לקחת הפסקה מהקלטות והופעות ועבר למסך הטלוויזיה לסיטקום המצליח "הנסיך המדליק מבל אייר"  שם הוא שיחק את "ג'אז", חברו המעופף של וויל.

 

 

מכיוון שהצמד עדיין היה קשור בחוזה לחברת Jive (וגם מכיוון שוויל היה בחובות גדולים למס הכנסה), הם חזרו לאולפן ב- 1991 והקליטו את האלבום Home Base, שכלל את השיר המצוין  Summer Time, שזיכה אותם בגראמי השני שלהם. באלבום הזה הצמד הראה צד בוגר יותר, קולו של וויל נשמע עמוק יותר וההפקה עברה מהבום באפ הישן והטוב לסימפולי סול וג'אז לצד שירי האוס ודאנס (צריך למכור גם ללבנים). ג'אזי ג'ף הראה שהוא לא רק סקרצ'ר גדול אלא גם מפיק בחסד.

 

הצמד חזר לאלבום נוסף ב 1993, Code Red, שהיווה צעד נוסף לעבר התפיסה שלהם כאמני היפ הופ לגיטימיים ולא סתם צמד עם ראפר מצחיק ו-D.J מצוין. האלבום כלל הפקות של Pete Rock לצידו של ג'ף והתוצאה היא אלבום מצוין שאומנם נכשל במכירות אבל כלל להיטים כמו: Boom! Shake the Room, Code Red ו-  I Wanna Rock.לאחר צאת האלבום וויל החליט להתרכז בקריירת המשחק שלו וג'ף חזר לפילדלפיה והקים את הלייבל  A Touch Of Jazz שבעזרתו נתן במה בעיקר לאמני ניאו סול ואר אנ בי מקומיים אך גם לראפרים. דרך הלייבל הזה צמחו שמות כמו: Jill Scott, Musiq והראפר  Rhymefest.

ג'ף הוציא שני אלבומים בלייבל הבריטי המצוין The Magnificent. הראשון, BBE בשנת 2002, שבו הוא מפיק לראפרים מקומיים כמו: Peedie Crack, Last Emperor, Odeesee ועוד שמות מהאנדרגראונד של האזור המזרחי. ב- 2007 יצא האלבום השני, Return Of The Magnificent, אשר בו הוא משתף פעולה עם כמה מהשמות הגדולים של האולד סקול כמו: Big Daddy Kane, De La Soul ו C.L Smooth. האלבום כולל את השיר Practice בו "חותך" ג'ף את הקטע Think Twice של Donald Byrd ועליו מסמפל את הכדורסלן אלן אייברסון מתוך מסיבת עיתונאים לאחר שהחמיץ אימון, בה הוא אומר : "we talking about practice, not a game, but practice. Not the game the game that I go out there and die for" . הראפרJ Live עושה ממנו את אחד השירים הטובים ששמעתי אי פעם.

 

ג'ף זכה לדמות משלו במשחק החדש DJ HERO כהוקרה למעמדו המכובד ובימים אלה הוא משחרר בלייבל שלו אלבום של זמרת סול חדשה בשם AYAH שאותו הוא הפיק. הוא מרבה להופיע ובאחת מהופעותיו בקיץ האחרון הוא נזרק ממועדון בקנזס על כך שניגן היפ הופ (ארה"ב מדינת ה"נאורים").בין לבין הוא נשאר עסוק ומוציא כל כמה זמן איזה מיקסטייפ כמו סדרת Hip Hop Forever, The Vibe Im On או המיקס האחרון לזכרו של מייקל ג'קסון ששיחרר להורדה חינם באינטרנט בשנה שעברה, He's The King, I'm The DJ. כרגע הוא נמצא בסיבוב הופעות באירופה, במסגרתו הוא מגיע להופעה אחת באומן 17 בתל אביב שם יהיה אפשר לצפות לערב מלא בסקרצ'ים מטורפים, מיקסים מיוחדים ולהיטי אולד סקול בלתי נשכחים לצד כמה שירים חדשים.

המלצה שלי - לכל אלה שהתאכזבו מגראנד מאסטר פלאש (לא מבין למה אבל יש הרבה כאלה), בואו לראות D.J שלא נשאר תקוע בסגנון התקלוט של תחילת שנות ה- 80 (כנראה שזאת הבעיה), אלא רק השתבח עם השנים.

 

 DJ Jazzy Jeff יתקלט ביום חמישי, ה-15 לאפריל באומן 17, תל אביב.

טל אלפנט מגיש את התוכנית "שורשים" כל יום שלישי בשעה 12:00.

תגובות

  • אחלה כתבה

    כל הכבוד! ממש מעניין, וגם קטעי הוידאו מוצלחים ביותר.

    ליאור, 14-04-2010 20:19

  • אהבתי את הכתבה

    גיאקו, 15-04-2010 10:07