מגזין

זכרון מעורפל

את הגטאות מחליפים מחנות פליטים, את הטלאי הצהוב מחליפה תעודת זהות כתומה או ירוקה. 64 שנים אחרי, לדעת סער גמזו לא למדנו שום דבר

מאת סער גמזו. 11-04-2010

תגיות: יום השואה

זכרון מעורפל Templar1307

את יום השואה לא מציינים רק בישראל. בכלל, השואה לא הייתה רק שלנו. חוץ מהיהודים רדפו הנאצים גם את הצוענים, השחורים וההומוסקסואלים. לנו, וב"לנו" הכוונה היא לא רק לגזע היהודי אלא למין האנושי כולו, יש נטייה לראות רק את עצמנו. הנטייה הזו היא זו שמנכסת לנו את השואה. היא זו שמבקשת להזכיר לכולם את סבלו של העם היהודי ולהמשיך לסחוט את בלוטות האשמה של העולם. יובהר כבר עכשיו, שואת העם היהודי הוא אחד מרגעי השפל הנמוכים ביותר של האנושות המודרנית. איבוד הצלם והסתלקות המוסר והחמלה האנושית שבהם לקתה גרמניה הנאצית הם חסרי תקדים וראוי לאנושות כולה שלא ישכחו לעולם.

אך לצד הזיכרון חשוב מאד גם ללמוד. ללמוד מה היו התנאים עליהם צמחה התנועה הנאצית, כיצד הצליחה לכפות את מרותה ותורת הגזע החשוכה שלה, להבין היטב מה העולם של 2010 חייב לזכור מהזוועות של מלחמת העולם השנייה. נדמה לעיתים שמשנה לשנה הלקח נשכח. אנחנו לא טורחים ללמוד מהעבר וצפויים לראות את ההיסטוריה חוזרת על עצמה.

מדינת ישראל קמה בעקבות השואה. באופן אירוני להחריד הייתה זו דווקא מכונת ההשמדה הנאצית שהבהירה לעולם כולו כי העם היהודי זקוק לבית. מקום שבו יוכל לכונן לעצמו תרבות עצמאית וחופש דתי ומוסרי. מקום שבו יוכל כל יהודי לגבש את הזהות העצמית שלו בלי חשש לחייו או לחיי משפחתו. אומות העולם, ובראשן ידידתנו הגדולה ארה"ב, סייעו בידינו להקים מדינה מתוך אדמות הטרשים והביצות. קוממיות. העם היהודי חזר לארצו. זה שנרדף 2000 שנה בכל קצווי תבל זכה להגיע אל המנוחה והנחלה. אך האם הלקח נלמד?

עושה רושם שדווקא אלה שסבלו מגזענות מחרידה הם הראשונים להפעיל אותה כלפי אחרים. פחות מ-20 שנה אחרי הקמת המדינה כבשה ישראל שטחים נרחבים בעזה, איו"ש וברמת הגולן. גם את ירושלים המזרחית כבשנו כדי לחזור אל בורות המים, לשוק ולכיכר. לא זה המקום להיכנס לשיחה בנושאי ביטחון אבל ההשוואה בין ההיסטוריה שלנו לשלהם הופכת למתבקשת. שלטון האפרטהייד שמקיימת ישראל בשטחים הכבושים נגוע בגזענות נוראית. את הגטאות מחליפים מחנות פליטים, את הטלאי הצהוב מחליפה תעודת זהות כתומה או ירוקה, את האקטים המשפילים בגטאות מחליפים המראות המחרידים בעשרות המחסומים. דומה שברגע שהעם היהודי קיבל את האפשרות להגדרה עצמית הוא מגדיר אותה דרך ההדרה של האחר. בגטו ורשה סיר הלחץ הנוראי שהפעילו הגרמנים הוליד מרד הרואי. סביר להניח שסיר הלחץ הפלסטיני גם הוא מבעבע בשילוב של מרמור, עלבון ודריסת הגאווה הלאומית. את השנוא עליך אל תעשה לחברך, כך אמרה היהדות. כיצד, אם כן, הפך הנרדף לרודף וכיצד אנו לא מבחינים כי אנו משחזרים את ההיסטוריה?

אך כאמור, יום השואה אינו טעון במטען יהודי וישראלי בלבד. יש בו שיעור חשוב לעולם כולו. זוועות מלחמת העולם השנייה לימדו בדרך הכואבת ביותר את מחיר המלחמה. השכול, הכאב, השנאה התהומית לצד המחיר הקונקרטי של הוצאות המלחמה וכיסוי הנזקים שלה. במקום לקדש את השלום, לחתור אליו בשיא המרץ, לעקור ולנכש את כל עשבי השנאה, העולם צועד בכיוון ההפוך. מרוץ החימוש הולך ומחריף תחת הסיסמא המטופשת שהנשק נועד למנוע מלחמה. נשק לא מונע מלחמה, נשק הורג! ממתי יכולת גרעינית היא ערובה לשלום? בפרפראזה על דבריו של צ'כוב ניתן לומר כי פצצת אטום המופיעה במערכה הראשונה, תמחק את כולנו לפני סוף המערכה השלישית.. את מאות מיליארדי הדולרים שיתפנו בהיעדר תעשיית המלחמה ניתן יהיה להשקיע בחינוך, בבריאות, בתשתיות וברווחה. זוהי הדרך האמיתית לעולם טוב יותר.

את יום השואה לא מספיק רק לציין. את יום השואה חייבים להבין. זהו לא יום אגבי ולא מהות הסיפור של העם היהודי בארצו. זהו יום של חשבון נפש אנושי של כל אחד ואחת בעולם.

ערב יום השואה בקול הקמפוס: יורם רון בהרהורים בעקבות ראיון עם נזיר מג'לי

תגובות

  • אתה טיפש

    ממש אבל

    daniel, 11-04-2010 21:06

  • הזילות הבלתי נסבלת של השואה

    דווקא בתור נכדה לניצולי שואה, שמאלנית שחושבת שהשואה אמורה הייתה לצוות לנו את אהבת האדם והקץ למלחמות, אני נחרדת (!) לקרוא את שכתוב כאן. אין לי ספק שהכוונות שלך הן כוונות טובות. וכן, אני יודעת שהיו גם מסעות הצלב ושפע מרעין בישין אחרים שגבו מליוני קורבנות. אולם, ההשוואה בין גדר ההפרדה לבין חומות אושוויץ מקורה בבורות עצומה ובהגמדה מוחלטת של השמדת העם המתוכננת ביותר משחר ההסטוריה. התגובה הזאת היא לא רק על הכתבה שלך אלא בכלל על הזילות של השואה בשיח הישראלי החדש. לשם השוואה - אין ולא יהיו לעולם פלוגות מוות בצבא הישראלי. לא נראה לי שצבא ההגנה לישראל ירצה לשנות את שמו לצבא ההשמדה לישראל. ובכלל נראה לי שכדאי לכולנו להעמיק את הידע שלנו על התקופה הזאת בהסטוריה, כי אמירות כאלה הן שיביאו עלינו את שבאים לכלותנו  

    אייזנוקה, 12-04-2010 01:22

  • פספוס גדול ידידי

    לא זכור לי שיהודים התפוצצו במרכז ברלין. גם לא חושב שנהגו לחטוף חיילים, לדקור עוברי אורח ולירות ממכוניות גנובות. על ייצוג ברייכסטאג אין מה לדבר אבל בכל זאת תרמו רבות לתרבות וכלכלה. איפה יש מקום להשוואה? איך בכלל ניתן להעלות זאת על הדעת?!

    עוז, 12-04-2010 01:40

  • אתם אלו שמפספסים את הנקודה

    הדיון הוא לא ברמת ה"אין מה להשוות" ובטח לא ברמת ה"הם התחילו" או "הצד השני עשה לי ככה וככה" הדיון הוא על חשבון נפש אישי והסתכלות פנימה, הסתכלות שלא תלויה באף אחד חוץ מבנו. למידה אמיתית מזוועות השואה לא קיימת בתרבות שלנו וזו לא אשמתנו. זה החינוך שאנו מקבלים וזה הצורך ה"לאומי" שמכתיבים לנו המושכים בחוטים. אפשר לקבל את זה כמו שזה. לקבל גזענות בתוך ומחוץ לחברה, אלימות בלתי נסבלת ומלחמה בלתי פוסקת ואז לעמוד בצפירה ולשנן שהעולם כולו נגדנו. ואפשר ורצוי לשאול שאלות. זו בטח לא זילות.

    גורלי, 12-04-2010 02:00

  • פרובוקציה זולה... ההשוואה היא הסתה אנטישמית

    אתמול בתמונע, דיבר גדעון לוי (אחד המבקרים הקשים ביותר שלנו מטעמנו) ואמר שההשוואה מקוממת אותו. וכן, גם אותי.

    מיכאל מתלאביב , 12-04-2010 07:30

  • זכרון מעורפל

    אתה כל כך צודק!

    erica melzer, 12-04-2010 07:39

  • צודק, הפחד תמיד היה אמצעי יעיל לשליטה בהמון.

    עצוב שבמדינה שקמה על אפר השואה, אנשים לא יודעים לזהות מתי שלטון פאשיסטי מנסה להפחיד אותם כדי להביא אותם למעשים נוראיים. ולצערי כאן מנהיגים זורעים פחד ומשתמשים בזכרון השואה כדי להפחיד ולבצע בשמינו זוועות . לא אשכח את תמונת הילדים ממתחם אונר"א שבשרם המשיך לבעור מפגיעות זרחן.,מהסרט "כשהגיע יום שבת" או האבל הנורא של משפחת סימוני שבנם הקטן דמם במשך שעות ומת לבסוף כשהחילים מונעים פינוי, והוא רק בן 3 וחצי. http://www.facebook.com/#!/video/video.php?v=116659144377 ותודה על האומץ שבפרסום.

    בלבלה, 12-04-2010 07:59

  • גמזו...

    טיפש אתה ממש לא שמאלן קיצוני כנראה שכן... אני יכולה לכבד ולהבין את מה שכתבת. ואני לא עיוורת, ברור שיש גזענות שלא לצורך במדינת ישראל. כמה שנכריז על עצמינו ליברלים, אנחנו רחוקים מזה. (כמו שאנחנו רחוקים מלהיות מדינה מודרנית יותר קרוב למדינת עולם שתיים ושליש). אבל כן (!) במציאות של היום מחסום זה הכרח ולא בורות, כמו במציאות של אז (לאחר ששכנינו התנגדו לקיום המדינה) כיבוש היה כורח הנסיבות. ואגב, אני בעד לוותר על הכל אפילו על ירושלים כולה אם זה ייתן שלום אמיתי ולא כזה שרק על נייר. לצערנו עד אז כנראה ששצריך להישפך עוד דם. ובאמת די עם זילות השוואה....

    נועה ברודצקי, 12-04-2010 08:03

  • צריך להשפך עוד דם???

    איזה מין צורך הוא זה? מדוע שפיכות דמים היא כורח המציאות? האם אין בהצהרה כזו משום זילות מוגברת של השואה? האם לא למדנו מאימי מלחה"ע ה-2 (וממלחמות אחרות) שהרג ומוות אינם זרזים של תהליכי שלום? האם לא השכלנו להבין כי שפיכות דמים אינה מקדמת אל עבר הפתרון ? עם חזק, עם חופשי, עם נאור, עם שחווה על בשרו נסיונות ג'נוסייד לא מעטים, לא צריך לפחד להושיט יד לשלום. רק ככה נוכל להוכיח את חוסננו האמיתי. רק אם נדע להתגבר על הקבעונות המיותרים ונצעד באומץ לעתיד משותף טוב יותר עם שכננו נוכיח שלמדנו באמת את לקחי המלחמה. מדינת ישראל לא חייבת לחיות על חרבה ודורות שלמים לא אנוסים לשנן את תורת הלחימה רק משום שבעבר נרדפנו. אנחנו אומה חזקה ומתקדמת שצריכה להרים ראש בגאווה אל העתיד ולצעוד באומץ למקום שבו ילדינו יוכלו לחיות טוב יותר, בטוח יותר וחכם יותר. וכיתתו חרבותיהם לאיתים, וחניתותיהם למזמרות. לא-ישאו גוי אל-גוי חרב, ולא-ילמדון עוד מלחמה.

    גמזו, 12-04-2010 08:55

  • תענוג לקרוא מישהו שיש לו אומץ לראות את המציאות

    כל הכבוד, 12-04-2010 09:01

  • לא בטוח שההשוואה מדויקת-אבל בהחלט נראה שלא למדנו כלום

    עוד נקודה, 12-04-2010 09:02

  • תגובה

    התגובות פה מעניינות מאוד, כי הן מלמדות על הקושי / חוסר הרצון שלנו להשתחרר מהתפיסה עליה חונכנו, לפיה השואה היא אירוע סינגולארי בהיסטוריה האנושית. "אני שמאלנית אבל..." (זה ממש לא משנה) אנחנו עדיין שבויים בתפיסת הגודל קובע - כי השואה שלנו הייתה הכי גדולה, אבל מפספסים את הנקודה הכל כך פשוטה ונכונה שסער גמזו ידידי ניסה להעביר כאן. השואה היא סיפור על ציות ועיוורון ולא על מפלצות אדם. עלינו ללמוד שבכל אדם חבויה המפלצת הנאצית שבהינתן תנאים חברתיים/סביבתיים מסוימים עשויה להשתחרר מן הכוח אל הפועל. המחשבה המפחידה הזו דורשת גם מאיתנו לחקור את עצמנו טוב טוב, במיוחד לאור הלאומנות שמתפשטת כאן כמו סרטן. אתם מוזמנים לקרוא על הניסוי המפורסם של מילגרם, בטור שכתבתי בהקשר אחר, אך הוא מאוד רלוונטי גם לדיון הזה: http://www.106fm.co.il/post/12923

    המטוס, 12-04-2010 10:03

  • מחזק את ידך, גמזו

    אמנם המניעים כאן שונים אבל הכוונה ברורה. א"י צריכה להחליט אם היא ממשיכה לשלוט בעם אחר בעל כורכו או לצאת לדרך בריאה ומצפונית יותר עם עצמה ותושביה

    אמיר, 12-04-2010 10:22

  • "שמאלן קיצוני"

    לאן הגענו שבנאדם שמבטא דעות ליברליות והומניות נתפס כ"שמאלן קיצוני"? מזעזע כמה החברה שלנו הרחיקה ימינה עד כדי כך שהמרכז פתאום נראה לה כשמאל. קיצוני.

    גורלי, 12-04-2010 10:58

  • גמזו גמזו גמזו

    בלי להתייחס לשואה לרגע, שלא יהיה ספק לכולכם, רובנו גזענים, עברנו שטיפת מוח מעוותת מרגע הגיענו לארץ, אנחנו מתייחסים לחיים בתוכנו ומבחוץ כאל אוייבים, וחבל... כל בני האדם שווים, בלי קשר לדת גזע ומין, יש אמת אחת והיא אהבה... ומי שלא מבין את זה יבין בבוא העת. בחיים האלה או בבאים, זה חוק אוניברסלי ואין מה לעשות, אין במה להילחם, אנחנו נלחמים בעצמנו ומזיקים אך ורק לעצמנו ולנפש של כל אחד ואחת מאיתנו. שלטון גנרלים בישראל של שנות האלפיים- האלימות בכל מקום, אל תכעסו ותנו לדעות הקדומות ולשטיפות המוח שלכם להישטף החוצה...שואה...

    אביבי, 12-04-2010 11:08

  • מילה במילה

    אופיר ב, 12-04-2010 12:56

  • סתם מחשבה

    השואה ומלחמת העולם השניה בהחלט לא הייתה נחלתם הבלעדית של היהודים. יחד עם זאת הסוגייה היהודית הייתה הקיצונית והסיסטמטית ביותר - אם כי המחקר ההיסטורי לא יודע להגיד אם כתולדה משנאה עיקבית כלפי העם היהודי או מתוך ניצול מחריד של שנאה כמאחדת ומעוורת. השואה היא הסיבה והיא הצידוק הברור לקיומה של המדינה. עמי הגולה עשו כמיטב יכולתם בכדי להוכיח את הרצון והיכולת שלהם לפגוע ביהודים במשך מאות ואלפי שנים. משום כך האומה הזאת היא פוסט טראומטית. וכשאתה פוסט טראומטי אתה לא פועל בהגיון, אתה משחזר את הפגיעה שלך ואתה מזיק לעצמך. בדיוק בנקודה הזאת צריך להתערב ולהגיד די. כמו שילד מכה נוטה להכות את ילדיו כך אנחנו נמצאים באיזה מסלול טירוף שבו אנחנו מכים את האחר ומסתגרים תחת חומות בשם הביטחון האבוד שהלך ללא שוב. מעבר למוסר שאבד ולמעשי העוולה שאנחנו מבצעים אנחנו פשוט פוגעים בעצמנו. זה בדיוק המקום של הפסיכולוג לקום ולהגיד די ולהתחיל לטפל בעצמנו. זה לא הכל. והדיון יותר מורכב. אבל קיבינימט צריך לדון בו.יד ושם זה טוב וחשוב אבל הוא הגיע לקצה גבול החשיבות שלו. הדיון בשואה ובלקחים הרחבים יותר שלה הוא השלב הבא. אם לא נעשה אותו אנחנו ניתקע במשבצת שלנו. ולא כל כך טוב בה. נראה לי.

    פרידריך, 12-04-2010 13:24

  • שמאלני מניאק

    סער אין כמוך בניסוחי על. מסכימה עם כל מילה שכתבת. לעם היהודי יש בעיותיות גדולה עם שיוך השואה לעמו בלבד. זה מגיע כמובן מבתי הספר והטקסים שמציינים כמובן רק מה שהם רוצים חייבים להדגיש את הרעיונות כמו שלך. קיבלנו מדינה בדם, אך בדם סיפחנו אליה שטחים לא שלנו. חלאס לתרץ שמגיע לנו הכל מכיוון ש..... הבעיה היא שאנחנו לא נשנה שום דבר, שטיפת המוח חזקה מכולנו. שטיפת מוח היישר מהממשלה (משרד החינוך) שבוחרת במודע לזכור דברים מסוימים ולהדחיק אחרים. נתונים היסטורים שנחקקים בזיכרון הלאומי כדי ליצור אנשים שחושבים בצורה מסוימת. להציג תמיד את טובת ביטחון המדינה מעל לכל בלי לחשוב על מה נגרם לדורות הבאים. אנשים שמוחים בטענה לזילות השואה צריכים לפתוח את הראש טוב טוב ולקרוא מחדש.

    DLEVY, 12-04-2010 18:20

  • איזה כיף לקרוא פה טוקבקים!

    DLEVY, 12-04-2010 18:44

  • עוד נקודה למחשבה

    גמזו ידידי, יום השואה הבינלאומי הינו ה-27/1 שבו זוכרים את כל העמים. יום השואה הרשמי בישראל מוקדש לבני עמנו שחוו את השואה ולזכור את אלו שנכחדו בצורה הכי בזויה שידעה האנושות. יום אחד בשנה לזכור את הסבל שחוו בני עמנו ולא לעשות השוואה למה שקורה בשטחים. המלחמה בשטחים היא מלחמה של עם בארגוני טרור ולא עם בעם, בין ארגוני טרור לבני עמם הפלסטינים. ואל תשכח גם שאנחנו אלה שמספקים להם דלק, נשק וכסף כדי שארגוני הטרור יגנבו את כל אלה בכדי להילחם בנו. ובמלחמה כמו במלחמה תמיד ייפגעו החפים מפשע. זאת מלחמה מטומטמת ומשחק בנשק של גנרלים עם זין קטן (משני הצדדים). אבל, זה לא אפרטהייד ולא שואה! נושא השואה הינו נושא קדוש, לקדש ולזכור את הנטבחים בשואה, לכבד ולקדש את הניצולים.

    אחד שנמאס לו מהגינונים של יפי הנפש, 12-04-2010 19:01

  • פאק קדוש

    הכל קדוש וכלום לא קדוש באותה הנשימה מה זה השואה? רצח עם שיטטתי. מה קדוש בזה? ובמה זה יותר קדוש מרצח העם ברואנדה? בשם הקדושה אנשים עושים מעשים איומים ונוראים. אפשר לזכור, אבל למה לקדש?

    אחד שנמאס לו כבר להגיב לתגובות מטופשות, 12-04-2010 19:39

  • תגובה ל"סתם מחשבה"

    פרידריך - מסכימה עם כל מילה! נגעת בדיוק בנקודה הנכונה ובאופי הטיפול המתבקש. סתם שאלה..מי יהיה הפסיכולוג? זה נראה כאילו כל מי שמסביב זקוק לטיפול גם כן ובצער רב אני לא בטוחה שיש מי שיהיה זה שמסוגל לתת את אותו הטיפול. הדבר הטוב ביותר שיכול יהיה לקרות (אם להמשיך בדימוי) זה שהילד יקום ויבין שהוא לא רוצה להמשיך כך ויתחיל לכוון את חייו כמו שצריך וברמות המוסר והערכים המתאימים

    גבי:), 12-04-2010 23:37

  • שנאה עצמית

    לפי מה שאני רואה פה יש הרבה שנאה עצמית בינינו לבין עצמנו כל אחד חושב שהוא צודק ולא מוכן להקשיב לאחר שלא נדבר על שנאת האחר, כן גם השמאלנים והימנים כאחד, ללא הבדל דת, גזע ומין גבי ופרידריך ידידיי השינוי יוכל להתחיל אולי בדור הבא אבל לא בדור שלנו, אנחנו יותר מדי מורעלים אחד כלפי השני בטח לא כשמישהו כותב פאק קדוש על רצח העם הגדול בהיסטוריה שנעשה בעם שלו.

    צברי, 13-04-2010 00:29

  • אף אני מסתייג מאד מהקישור לגדר ההפרדה

    והסיבה לכך היא שהעולם הערבי מדבר בגלוי על ביטול זכות קיומנו כמדינה כעם ואולי כבני אדם. מה גם, שאם אכן זכויות האדם מעניינות אותך, נשאלת השאלה מדוע אינך מפנה אצבע מאשימה אל מנהיגי האיסלם, אשר לשיטתם "זכויות האדם הם המצאה של יהודים". כלומר אמירה שמסבירה את עצמה היטב. האם הנך סבור כי הערבים אינם אחראים לעצמם בכלל והם מחוייבים לנצח להיות נשלטים ע"י פרימיטיביות רוחנית וקיומית? האמנם כל האשמה נמצאת בצד שלנו? אני מסכים שיש גזענות בישראל. כמאזין שאוהב את התחנה מיום שגיליתי אותה, אני מציין בפניך, כותב יקר, שהגזענות בין יהודים ליהודים מטרידה אותי יותר: שנאת החילונים לדתיים, ולהפך, ביזוי כבוד העולה והגר, ביזוי האשה, דריסת בעלי הנכויות והמגבלות, מעמד הקשישים, וכמובן עינוי הדין המתמשך בניצולי השואה הנמקים במחשכים. כל אלה אחי הם. גם אם דעתם וחייהם שונים ממני. הערבים לעומת זאת, לא זנחו את האג'נדה שלהם כנגדי. וכל עוד נמשיך להתפלג כעם שזו מדינתו הם ינצחו אותנו. והם מדברים על זה בגלוי. מטהרן עד עזה. אז כן, זה הם שהתחילו. ועדיין אני אוהב את התחנה הזו מאד.

    מאזין קבוע, 13-04-2010 05:01

  • הגודל כן קובע, וחשוב מי התחיל קודם

    גודל האסון כן קובע. ישנה חשיבות למי התחיל במלחמה קודם ומדוע מדינת ישראל סיפחה לעצמה את השטחים. ישנה חשיבות משום שרוב העולם (בעזרתם האדיבה של כל מיני יהודים) סבור ובטוח שהיהודים הציונים באו לארץ ישראל מלאה בפלסתינאים ופשוט טבחו גרשו וסיפחו את שטחיהם על לא כלום. זאת ועוד תוספות נכבדות של שקרים מצד ערבים ומוסלמים ואנטישמים, מציירים תמונה מעוותת של ההיסטוריה של המדינה ושל הציונות, ומצדיקים את השואה. לכן, דבר ראשון כל אחד שאוהב את הצדק מן הראוי שלא יעלה על דעתו להשוות שין השואה לבין מה שקרה וקורה כאן, ודווקא לחזור וללמד את העולם על כל ההבדלים ביניהם, כאן מתחיל הצדק, כי צריך לאמת את הדברים קודם כל. ישנם אינספור הבדלים משמעותיים בין השואה למה שקורה פה. זו לא רק זילות להשוות בין המקרים, אלא זה גם חוסר אחריות לחשוב שאתה צדיק גדול בעוד ואתה אחראי ישירות על מה שהעולם כולו חושב עלינו. זה לא אומר שעלינו לחפות על האמת - להיפך! אבל גם האי-השוואה וההצבעה על ההבדלים וכן להדגיש את מה שקדם לסיפוח השטחים- זו הצגת תמונה אמיתית. כולל מלחמת העצמאות, מאורעות תרפ"א תרפ"ט תרצ"ו וכו', הברית של חאג' אמין אל-חוסייני (שהיה דודנו של יאסר ערפאת) עם היטלר ועוד הרבה דוגמאות של יחסי שכיננו אלינו, וכלה בהתנהגותם הברברית של אוייבינו כלפי אסירים ושבויים (כאשר חיזבאללה לא מוסר אפילו מידע על מצבם של שבויים כדי לעלות את מחירם במקח, ובכך מסב עוד יותר סבל למשפחותיהם, וחמאס לא מאפשר לשום גוף לבקר את גלעד שליט, בעוד אחיהם האסורים אצלנו רשאים לעו"ד ולעתירות בג"ץ ולשיחות ופגישות עם משפחותיהם וכו'), רבותיי, יש אינספור הבדלים משמעותיים וזה מקומם ועצוב שצריך למשוע מפי צעירים במדינתנו, שמדינת ישראל וצה"ל נוהגים בפלסתינאים כמו הגרמנים בשעתם. הסיפור שלנו עם הערבים הרבה יותר מסובך ומורכב, זה לא שאנו צדיקים גדולים, אבל הרבה יותר צודקים ממיליארד מוסלמים שיש תחת ידם חצי מהעולם, ולא משלימים עם מה שיש להם ולא מסכימים לתת לעם אחד קטן את מקומו שקנה בעמל, חריצות, אמונה בדם ובצדק. רוצים צדק? תתחילו לשפוך אור על כל האמת.

    פשרון, 18-04-2010 16:41

  • rounosapiBjpgB

    2fQ3kh <a href="http://peoduvmvjaul.com/">peoduvmvjaul</a>, [url=http://utagnlqbwgwt.com/]utagnlqbwgwt[/url], [link=http://mocgnxopalao.com/]mocgnxopalao[/link], http://bxzhuldrigag.com/

    eotdydlci, 30-12-2010 16:46