מגזין

סערה בכוס תה

סאם שאקלטון, מהקולות המרתקים באלקטרוניקה העולמית מגיע בסוף השבוע לישראל. תומר גולן נשלח לאבחן וחזר עם סקירה ורשימת השמעה לקראת המסיבה

מאת תומר גולן. 08-04-2010

תגיות: Shackleton

סערה בכוס תה

את הסיפור של "סאם שאקלטון נוחת בישראל" כדאי להתחיל דווקא מהסוף. אחרי יותר מחצי עשור של הפקה מוסיקלית עשירה ומגוונת, הופעות אין ספור וקומפלימנטים מכל רחבי העולם, החליט הבריטי החביב להתגבר על פחד הטיסה שלו ולצאת למיני-טור אקסלוסיבי ברחבי העולם. את יעדי הטור בחר בקפידה, ולנו נותר רק לשמוח שישראל נבחרה כיעד אחד מתוך חמש נקודות בודדות במפת העולם (מחוץ לגבולות אירופה) שיזכו להופעה חיה מעשה ידיו. בסוף השבוע הזה מצפה לכל חובב מוסיקה (ובוודאי לחובבי האלקטרוניקה) חוויה תרבותית יוצאת דופן בכל קנה מידה. למען הגילוי הנאות אני חייב להודות שאני מאזין מכור. כחובב מוסיקה שאינה מתיישרת עם נתיבי המיינסטרים ועם חיבה גדולה להשפעות פסיכדליה, היה לי קל מאוד להתחבר עם מנעד הצלילים האלקטרוניים שיוצאים מבית מדרשו של האיש. בניסיון להיות אובייקטיבי אוכל לומר שמדובר בחריגה לא קלה מהמיינסטרים, זה של הבילבורד וודאי, אך לחלוטין מדובר בתופעה מוסיקלית נדירה בעומסי התנועה שנוצרים מאין סוף מפיקי האלקטרוניקה בעולם. עכשיו אפשר להתחיל מההתחלה...

כמו לא מעט מפקים בריטיים מ"הדור החדש" גם שאקלטון קיבל לא מעט השראה מהערבים במועדון הלונדוני FWD>> של תחילת המילניום. סגנון המוסיקה החדשנית שהציגו אנשי "דיגיטל מיסטיקס", מאלה (Mala), לואפה (Loefah), קוקי (Coki) ובמיוחד הטצ'ה (Hatcha) וינגסטה (Youngsta), פתחו את הדלת למאות מפיקי סאונד בייתי לצאת למסע הפרטי שלהם בנבכי ההפקה האלקטרונית. שאקלטון נזכר בערבים אלו בערגה ומספר איך היה נוסע אחריהם ברחבי אנגליה "לא משנה אם היו אנשים או לא, המוסיקה היתה טובה...(כדי) לשמוע אנשים קריאטיביים משמיעים מוסיקה מעניינת". התפנית הגדולה בחייו של שאקלטון הגיעה בשנת 2004 לאחר שמסר דמו של הקטע Stalker ליאן היקס (מהלייבל Mordant Music). לאחר כמה שנים ארוכות של משחקים עם מכונות תופים ועריכת סאונד על המחשב הבייתי, קיבל תחביב יצירת המוסיקה משקל משמעותי כאשר עוד באותה השנה נכנס הקטע לאוסף Best of 2004 של הלייבל הסופר-אקלקטי Rough Trade הבריטי. השאר, כמו שאומרים הוא היסטוריה.

 

 

בשנה אחרי הקים שאקלטון ביחד עם חברו הטוב לורייאה "אפלבליים" (Appleblim) את הלייבל הזערורי Skull Disco, דיסקו גולגלות בתרגום חופשי, שם שנבחר בהשראת ספר שקרא שאקלטון על שבטים בקמרון שנהגו להוציא את שלדי המתים לחגיגות שלהם. המוטיבים השבטיים מהווים נדבך מרתק במוסיקה של שאקלטון. כך שהבחירה בשם הלייבל, שמות האלבומים והאלמנטים המעטרים את עטיפות האלבומים של הלייבל רק מחזקים את האווירה האפלה-טרייבלית במוסיקה שלו. את עטיפות האלבומים אגב עיטר חבר נוסף של שאקלטון- Zeke Clough כשהוא מפגין כישרון רב בחיבור בין סימבולים מצריים לסימבולים מטאלים כמו גולגלות, שלדים וכו'... (כשחושבים על זה המרחק לא כזה גדול...). שאקלטון היה אחראי על הצד הפיננסי, העניינים הבירוקרטיים וההפצה בהפעלת הלייבל, בעוד אפלבליים טיפל בעיקר ביחסי הציבור. במקביל הפיקו השניים ערבי "סקול דיסקו" כדי להפיץ את בשורת הלייבל ברבים. בשנת 2008 אחרי 10 אי.פיז ושלושה אלבומים סגר הלייבל את שעריו. הסיבה הרשמית שנמסרה היא כי הרעיון מיצה את עצמו. בראיון לבלוג של המפיק (והחבר הקרוב) Blackdown, מספר שאקלטון כי הצד הכספי בהפקת המסיבות היה שיקול נוסף בהעברת האחריות בהפקה ללייבלים חיצוניים שיתנו לו את ה"גב" הפיננסי לשבת את השעות הארוכות באולפן.

שאקלטון הוא איש צנוע, הוא אינו נלהב מידי בקידום העצמי שלו כאמן בעולם (מסיבה זו הוא אינו מחזיק בספייס/פייס/טוויט...), הוא גם אינו מרבה להתראיין. הוא איש של מוסיקה שעושה מוסיקה שצליליה נעימים לו (כהגדרתו), מוסיקה שהיתה גורמת לו לרקוד אם מישהו אחר היה "מייצר" אותה. החיבור בין נפש אומנותית, מוסיקת דאב-באס-טכנו משובחת וכמה בחירות נכונות ומתוזמנות היטב הובילו להזמנות מרתקות לעבודה משותפת עם המעניינים שבאמני האלקטרוניקה בעולם. בין העבודות הבולטות שלו כדאי לציין את הרמיקסים לאשף הדאב-טכנו Pole, רמיקסים לסימיאן מובייל דיסקו, לפרויקט הרוק הפסיכודלי "הרמוניה 76” של בראיין אינו, למודראט (הפרוייקט של מודסלקטור ואפראט), להרכב האינדי טו-רוקוקו רוט, די.ג'י מקסימוס, וכמובן ל"מיני-מונסטר" של הצ'יליאני ריקרדו וילהלובוס שאיתו הוא אף הוציא את האי.פי המפנק Blood On My Hands (חלק 1, חלק 2).

לישראל מגיע שאקלטון אחרי שחרור אלבום האולפן המלא הראשון שלו- Three Eps בלייבל הברלינאי (לשעבר מפרנקפורט) פרלון. האלבום הזה, פרט לזה שהוא יצירת מופת אלקטרונית מבהיר היטב את הכיוון ההפקתי שעבר שאקלטון עם השנים ומדגיש את האיכויות הייחודיות שלו כאשף של סאונד. האלבום עתיר בסימני ההיכר שלו- אווירה סמי-מינימליסטית שמתהפכת לשטף של צלילים, תחושה סטאטית ומעט אפלה שהופכת לתנועה זורמת, מיקום מקצבים, ניצול מקסימלי של כל ספקטרום התדרים, שימוש בכלים מגוונים ומיוחדים ועוד. אם בתחילת הדרך עוד היתה ניכרת השפעת סצינאת הדאבסטפ המלבלבת של לונדון, הקטעים באלבום הזה מדגישים את מה שמעניין באלקטרוניקה העכשווית (ראו רשימת האזנה בהמשך).

את שאקלטון תוכלו לשמוע בספיישל בן שעתיים (חמישי ב23:00 עד שישי ב01:00) בו האיש יגיע להתארח אצלנו בתחנה, או לראות אותו מופיע ביום שישי במועדון הבלוק.

רשימת השמעה:מיקס רשמי של הלייבל Skull Disco 

  

קטעים שווים במיוחד:

Shackleton - You bring me downShackleton - Hamas RuleShackleton - Tin Foil SkyShackleton - New DawnShackleton - MassacreShackleton - The Branch Is WeakShackleton - Shortwave

מתוך אלבום האולפן החדש שלו:

Shackleton - There's A Slow Train Coming Shackleton - Asha In The TabernacleShackleton - Moon Over Joseph`s Burial

האזנה נעימה!

 

תגובות

  • אש!

    מדהים הבחור הזה!

    אלון, 08-04-2010 13:33

  • אחלה כתבה

    עשיתם לי חשק לשמוע אותו

    מרינה, 08-04-2010 14:36

  • כתבה משובחת

    סחטיין על תומר אני מקשיב היום

    אסף, 08-04-2010 21:20

  • כתבה מדהימה ליוצר מדהים

    שיחקת אותה עם כל הלינקים והאינפורמציה

    אורי בנקהלטר, 08-04-2010 21:52

  • wow

    מרתק ואיזה אמן מיוחד תודה

    יובל, 09-04-2010 00:15