מגזין

הלימודים לאן?!

נציגי הסטודנטים חתמו על הסכם מסגרת עם האוצר שיהווה בסיס למו"מ שיתקיים בחודשים הקרובים. דביר צברי קרא את עיקרי ההסכם ונדהם לגלות כיצד שוב דופקים את הסטודנט בישראל

מאת דביר צברי. 02-04-2010

תגיות: לימודים, סטודנטים

הלימודים לאן?!

לאחר שקראתי בעיתונים אודות הרפורמה בשכר הלימוד של הלימודים הגבוהים בארץ הרגשתי מרומה. ייתכן שהעיתונות, כפי שאנחנו מורגלים אליה עושה כאן מניפולציה בכדי לעורר הדים וליצור כותרות. נציגי הסטודנטים ושר האוצר חתמו על הסכם מסגרת שיהווה בסיס למו"מ שינהלו הצדדים בחודשים הקרובים.

אני מסיים השנה את לימודיי האקדמיים לתואר ראשון כך שעליי הרפורמה לא תשפיע, אלא אם אחליט להמשיך לתואר שני. בועז טופורובסקי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, מנסה לנטוע בנו ציבור הסטודנטים, שרגיל להיות השעיר לעזאזל של עולם האקדמיה והפוליטיקה בארץ (ע"ע בריחת המוחות מהארץ), את האמונה כי נידפק עכשיו למען עתיד טוב יותר. אחת ממשמעויות הרפורמה החדשה היא העלאת שכר הלימוד בכ - 15%. דבר זה משמעותו תוספת של בין מאות לאלפי שקלים בשנה שימומנו היישר מכיסו הדל של הסטודנט.

ציבור הסטודנטים מתחלק לשלוש קטגוריות עיקריות מבחינה אקונומית: בין חברי הקבוצה הראשונה, נמנים כאלו שהתברכו באמצעים כלכליים ויכולים לממן את התוספת בשכר הלימוד בין אם בעצמם ובין אם בעזרת הוריהם. מהצד השני של המתרס ישנו ציבור סטודנטים עני, שאם הוא מצליח להיכנס לאקדמיה זה בזכות מלגות שניתנות לו על רקע סוציו-אקונומי. ובין שתי הקבוצות הללו נמצא הרוב המוחלט של הסטודנטים: הסטודנטים הממוצעים שמממנים בעצמם את שכר הלימוד, גרים בדירות שותפים (או עם ההורים) ומגיעים מרקע סוציו-אקונומי בינוני-נמוך. ההורים של הסטודנט הממוצע אמנם לא נחשבים לעניים אך אין באפשרותם לעזור לו במימון שכר הלימוד (ובצדק, בכל זאת ההורים שלי אינם אמורים לעצור את חייהם ולרדת ברמת החיים שאינה גבוהה מלכתחילה בכדי לעזור לי לממן את שכר הלימוד).

סטודנטים אלו עובדים שעות רבות בכדי לממן את שכר הלימוד ואת שכר הדירה הגבוה לדירת השותפים בה הם חיים (או במקרה שהם בני מזל - לדירת החדר הקטנה שלהם). בנוסף, שכר הלימוד הגבוה מוצדק במערכת שעות עמוסה לעייפה בקורסים שממחזרים את עצמם כמו הנייר טואלט הממוחזר משנה לשנה. נוסיף לכל אלו את הצורך הבלתי נמנע בשינה ואת הזוגיות המתערערת (לאלו שעדיין לא נפרדו), נכפיל בעצבים (שמתחילים לעבוד חזק מעודף קפאין וחוסר שינה) ונקבל תסמונת מעי רגיז ואיזו הפרעה נפשית קלה - אבל למי יש זמן להתלונן?! מרבית הסטודנטים לומדים כדי להשיג מקצוע נחשק ואיכות חיים בהמשך.

מה חבל שבסוף התואר רובנו מגלים שהשוק רווי ואין עבודה. רגע, סליחה -  יש עבודה, אבל המעסיקים מחפשים ניסיון בתחום. מצטער מר מעסיק, אני סטודנט שצריך לממן תוספת של 15% בשכר הלימוד, לכן אני עובד כמלצר/מאבטח לרוב ובעוד עבודות בעיקר בשעות הלילה כאשר מעסיקיי היקרים לא משלמים לי את שמגיע לי על פי חוק, אך למי יש זמן להתעמת עם המעסיק?!. 

ישנם כאלו שיגידו "תחזור להורים!" במקרה כזה קיימות מספר אופציות: אופציה ראשונה היא שאני לומד במרכז/ דרום/ צפון והורים גרים בעברה השני של המדינה, ואין מה לעשות - לפחות בעשור הקרוב מבחינת התחבורה הציבורית לא מתאפשר לי להגיע ממקום למקום בזמן נורמאלי (טווח של 3 שעות נסיעה לכל כיוון), לכן אני חייב לעבור לגור באזור מוסד הלימודים (או לכל הפחות במרחק שני אוטובוסים), דהיינו מרחק של בין שעתיים לשלוש שעות נסיעה בתחבורה ציבורית. אופציה שנייה היא שהוריי גרים קרוב יחסית אך איני יכול או רוצה לחיות על חשבונם - עליי לפתח עצמאות מסוימת ואחרי הכול אם סטודנטים רבים יחזרו לגור עם ההורים מה יעשו משכירי הדירות? ממי הם יגזלו שכירות צמודה למדד מצב הרוח?האופציה השלישית היא אלה (כמוני) שעדיין גרים עם ההורים כי אפילו כסף לשכר דירה הם לא מצליחים לגרד ושמחזירים תשלומי הלוואה בריבית קצוצה שהבנק הואיל בטובו להעניק להם למימון שכר הלימוד.

נושא אחר שעלה מהרפורמה הוא שהממשלה תוסיף "באדיבותה" מכיסה שלה, שהוא בעצם כיסי הפרטי - כספים להקמת מעבדות חדשות ועוד אמצעים מופלאים שישרתו בעיקר את המרצים, הדוקטורים והפרופסורים היקרים שלנו. ומי מהסטודנטים שירצה להשתמש במעבדות אלו? הוא יצטרך כמובן לשלם בעבור שעת שימוש במעבדה (בדומה להשכרת חדר חזרות או ציוד מחברה פרטית רק שפה מדובר במוסד אקדמי שאמור להיות ללא מטרות רווח). הדבר היחידי המבורך ברפורמה החדשה, הינו הסטודנט העני שיזכה ללמוד בחינם או כמעט חינם. דהיינו העני יהפוך לעשיר והממוצע, כלומר הרוב יהפוך לעני.

לא זאת בלבד שמר טופורובסקי אישר את עיקרי הרפורמה, הוא עוד העז להבטיח כי הסטודנטים לא ישבתו. אני רוצה לשאול את מר בועז טופורובסקי - יו"ר התאחדות הסטודנטים, יובל שטייניץ - שר האוצר וגדעון סער - שר החינוך: מה עם הסטודנט הממוצע שמהווה את הרוב המוחלט מציבור הסטודנטים, זה שבעקבות הרפורמה המעוותת ההולכת ומתהווה לה יהפוך לעני החדש של מחר?!

טופורובסקי ונציגי הסטודנטים הנבחרים, אתם אלה שאישרתם את מתווה העקרונות לעסקה הנרקמת עם האוצר והחינוך ואתם מתחייבים שהסטודנטים לא ישבתו? החתימה הזו מעלה ריח מסריח, ריח של גבינה מעופשת מהסוג הרע. בועז יקירי, בינינו, מה קיבלתם שם בצמרת ההתאחדות? כיסא בכנסת בבחירות הבאות? מקום עבודה מסודר עם רכב ומשכורת בעלת 5 ספרות? אני סתם מתעניין -  אולי גם אני ארוץ ליו"ר ההתאחדות בשנה הבאה.

כפי שציינתי בהתחלה, אני מסיים את לימודיי, אבל בכל זאת איכפת לי מאחותי הקטנה ומחבריי שמתחילים את לימודיהם האקדמיים עם טיפה מרה.

Viva la corrupción

 

תמונת שער - philippe leroyerתמונת תוכן - adobemac

תגובות

  • מסכימה אתך לגמרי

    צברי אתה צודק - אין ספק! רק שאני יכולה להגיד לך דבר קטן (ובכלל לכל סטודנט שמסוגל לעשות משהו בנידון) - אותו בועז לא יכול להחליט אם נשבות או לא - זה היופי בדמוקרטיה וגם אם הוא טוען זאת תחת העובדה שאנו רשומים כחברי אגודה או משהו כזה, אין שום דאגה - לשבות אנחנו בהחלט יכולים (ותכלס - אני בהחלט אשמח לסיים את התואר שלי באיזו הפגנה ראויה:)

    גבי:), 02-04-2010 13:32

  • התרגלנו לשמנת

    שאל כל סטודנט שני באוניברסיטה, ותראה שהוא לפחות פעם בשנה בחו''ל. תשאל כל סטודנט שכורע תחת נטל שכר הדירה, אם הוא היה מוכן לגור עם עוד מישהו בחדר.. או לחילופין לגור בשכונת התקווה כדי לחסוך חצי שכ''ד.. והוא יסרב. חצי מהסטודנטים בת''א, או בירושלים, מעדיפים את עלויות החיים הבלתי-נסבלות על לעבור לגור בכרמל וללמוד בחיפה. כל סטודנט באוניברסיטה יכול עם הפקדון מהצבא, ועם עבודה בחצי משרה, לממן שכ''ל ושכ''ד ומחיה צנועה. ואם לחוץ לו - אף אחד לא מונע בעדו לעבוד גם בקיץ, או למתוח את הלימודים ל4 שנים ולעבוד ב4\3 משרה. כסטודנט, אני לא ממש נהנה לשלם חצי מהמשכורת שלי כדי לגור במרכז העיר. אבל אני אוהב לגור במרכז העיר. ומסרב לשקוע באינטרס הסקטוריאלי, כאשר ההשכלה הגבוהה במשבר חמור. אם צריך לשלם קצת יותר, אז צריך לשלם קצת יותר.. בטווח הארוך - כולם ירוויחו מזה. חג שמח

    סטודנטו, 04-04-2010 23:01

  • מה שחמור בהבטחה של טופורובסקי...

    מה שחמור בהבטחה של טופורובסקי הוא שמי מהסטודנטים שיחליט לשבות לא יהיה מגובה על ידי אגודת הסטודנטים. בפועל זה אומר שהציבור השובת יקח על עצמו את הסיכון שהשביתה תעלה לו בכשלון אקדמי. וכתגובה לסטודנטו: אני לא ממש בטוחה על איזה ציבור סטודנטים אתה מדבר; בטח לא על חבריי שלומדים בדרום - חלקם תחת אש קסאמים. וכנראה לא על החברים שלי ש"מתכלבים" בדירות שהטיח נושר מקירותיהן ותקרותיהן (ובמחירים מופקעים). כנראה שאתה לא מדבר גם על רוב חבריי שמשתכרים שכר זעום שלא מספיק להם גם אם הם מצליחים להשלים את שעות העבודה ל3/4 משרה. אתה לא סטודנטו, אתה סטודנט-NO! כנראה אחד כזה שההורים משלמים לו שכ"ד במרכז ת"א ושכר לימוד מופקע במכללה... אחד כזה שלא חש את העול הכלכלי המעיק על מרבית הסטודנטים ומוכן לפזר הבטחות לעתיד טוב יותר על גבם של אלו שלא יכולים יותר לשאת את העול.

    אייזנוקה, 05-04-2010 11:35

  • בזיון למר צברי!!!

    מעניין כמה זמן לקח לך לכתוב את הכתבה המפוברקת הזאת?

    סטודנט לתקשורת - שנה ב, 05-04-2010 17:45

  • היי, למה ללכלך?

    אני גר במרכז ירושלים, עובד חצי משרה.. ומצליח לסגור שנה בהוצאות של 40-50,000 שקל.. כולל שכר לימוד ומכונית רעועה. אני מרוויח בחצי משרה בערך 2500 בחודש, שזה 30,000 לשנה.. ומרביץ בקיץ שעות כדי להשלים ל40,000 את ההפרש משלם מהפקדון, כי הייתי בקרבי.. ולא מבין על מה כל המהומה. אם הייתי לומד במכללה, הייתי צריך או להצטיין או לקחת שנה חופש ולעבוד אותה (במקום טיול ב60,000 שקל בעולם, שחצי מהסטודנטים האחרים עושים, למשל) אבל זה אפשרי ברור שיש עול כלכלי.. אבל למי אין? אמהות חד הוריות? תושבי פריפריה? זוגות צעירים? לכולם קשה... ולכן צריך לעבוד. אבל סטודנטים בארץ חיים לא רע בכלל. גרים בחדר לבד, בלי לקחת הלוואות עצומות כמו בארה''ב, וסה''כ נהנים מהחיים. ברור שהאינטרס הסקטוריאלי שלנו הוא הורדת שכ''ל, אי הצמדה שלו למדד, הוזלת דירות לסטודנטים.. וכו אבל כל מה שאני בא להגיד זה שיש עוד דברים חשובים במדינה, ויש עוד אנשים שרוצים להתכסות בשמיכה הקצרה. הסטודנטים כציבור מאורגן הצליח היסטורית ע''י שביתות לשמור על תנאים יחסית טובים לעומת קבוצות אחרות.. נגיד נכים או ניצולי שואה, ואחת מתופעות הלוואי של זה היא שמערכת ההשכלה הגבוהה סובלת מקשיי מימון אדירים, שפוגעים בסופו של דבר גם בסטודנטים, וגם במשק כולו. למשל - אם היו ע''י חוק מורידים את שכ''ל הלימוד ל-0. האוניברסיטאות היו צריכות לקצץ בערך 30% מהתקציב, מהכ''א, והכל.. זה מה שהייתם מעדיפים? לכל מטבע יש 2 צדדים, זה כל מה שאני אומר.. ומימונה שמחה לכולם:)

    סטודנט-NO, 05-04-2010 21:51

  • מסכים עם דביר לחלוטין

    זה גנבה לאור היום. עכשיו שגנבו את רוכבי האופנועים בעליות ביטוח מטורפות הגיע תורם של הסטודנטים . לא יעזור לכם חברים - אנחנו לא מעניינים פה אף אחד. יעלו לנו את המחירים כל הזמן ואנחנו נשלם את המחיר כמו גדולים. מרד צרכנים זה לא הצד החזק של הישראלים.

    רועי ע., 06-04-2010 13:24