מגזין

בקסטייג' - דניאלה ספקטור משוחחת עם מירב מירון

היא ג'אנקי של רגש, היא שואבת השראה מביורק, פרט למוזיקה היא עוסקת בחקלאות ובסוף כל הופעה שלה היא חייבת כוס בירה. מירב מירון שואלת, דניאלה ספקטור עונה. טור אישי מאת סער גמזו

מאת סער גמזו. 19-01-2010

תגיות: דניאלה ספקטור, מירב מירון, בקסטייג'

בקסטייג' - דניאלה ספקטור משוחחת עם מירב מירוןצילום: יחסי ציבור

בקסטייג' הוא הצצה לשיח מוזיקאים. השאלות שנשאלות ממי שמכיר את הקשיים וחווה את הלבטים של היצירה המוזיקלית. בכל שבוע אמן אחר מפנה את השאלות שלו לאמן שהוא בוחר, תוך היכרות עם היצירה שלו ועם השוק הישראלי. והשבוע דניאלה ספקטור ומירב מירון מנהלות דו שיח.

  

באתר qube.co.il מוגדר הסגנון שלך כצ'ילאאוט, איזי ליסנינג ודרים פופ. מה דעתך? "אם דרים פופ זה מושג שמחבר בין חלומות לשירים נגישים ופשוטים (יחסית), אני בפנים. איזי ליסנינג - יש משהו דל קלורי במושג הזה, אבל אני בעד האזנה קלה לכולם (ולא על חשבון תוכן) צ'ילאאוט - בחיים לא. עם מי מדברים שם?".

מיהן שתי הדמויות אשר השפיעו עליך יותר מכל, מוזיקלית ואישית? "יש הרבה. אני מושפעת בקלות. בגיל 21 למדתי תקופה אצל פרופ' עודד זהבי, בתור מי שמאוד טוב בלשבור כלים הוא שבר לי הרבה תפיסות שהחזקתי על מוזיקה, הוא עודד אותי לפרוץ את הגבולות האישיים שלי וגם לפתח עצמאות מוזיקלית - להבין כלים אחרים, להבין סאונד, כל הזמן להתבונן ולחקור - יצירה שלי ושל אחרים. "באותה תקופה גם שמעתי הרבה את ביורק, רדיוהד וסיגר רוס (גם את אהוד ואביתר בנאי), אבל ביורק והאדריכלות המוזיקלית שהיא מביאה באלבומים שלה, יחד עם שירה פראית ורגש צרוף, נתנו לי דוגמא חיה ובועטת למה אפשר לעשות עם דמיון, מחשב וכלי נגינה".

 

האם לדעתך לימודי מוזיקה במוסד להשכלה גבוהה עשויים להפרות אומן יוצר או דווקא לשתק אותו? "מוסדות גדולים עלולים לחטוא באי ראיית הפרט או הבנה של מה שהוא מביא. ביקורת והטלת ספק יכולים לשתק. אבל הם יכולים גם לעורר. לימודים פרטיים יכולים לעשות את אותו הדבר. וגם תקופה רעה".

האם היו לך אי פעם מחשבות רציניות בנוגע לעזיבת התחום לטובת תחום אחר? "כל הזמן. כרגע אני נעה בין איור לחקלאות".

 

בתהליך כתיבת השירים שלך, מה בדרך כלל קודם למה - המוזיקה או הטקסט? "יחד, זה מפרה את זה (וגם תוקע לפעמים). הברה מובילה לתו. מלודיה מולידה משפט".

מה מחלץ אותך מהיתקעות במהלך עבודה על שיר, במידה ונוצר מצב כזה? "לעזוב אותו או לשיר אותו למישהו, לעבור לשפה אחרת, ליצור 'גשרים' - חלקים של מילים לא טובות שמובילות לחלקים שאני אוהבת. לאט לאט הוא מסתדר. או שאני סולחת לו.

האם יש רגע בו את יודעת שהעבודה על השיר הסתיימה ואין מה להוסיף או להחסיר, או שאת מגיעה למסקנה הזו מתוך ניסוי ותהייה? "יש שירים שנסגרים בבת אחת. יש שחייבים לעבור מסכת של ניסיונות וחיפושים, לעתים של שנים, אחר השלם שלהם. בסוף הם מגיעים לאנשהו - לאלבום או לפח או למגירת השירים שמחכים שיסיימו אותם".

מהן נקודות השוני והדמיון בין העבודה על השירים שלך לבין כתיבה לקולנוע ומחול? "הדומה הוא במדד התחושה שמנחה אותי - עובד או לא עובד. עיקר ההבדל הוא שאני נמצאת מאחורי הקלעים, פועלת בעוצמות אחרות, ביצירה של מישהו אחר ואל מדיום שונה. כשזה עובד זו חוויה מדהימה, משהו שהוא באמת גדול מסך יוצריו".

איך נראה יום הופעה שלך, מהבוקר שלפני ועד הרגעים שאחרי? "בדרך כלל ולא בהכרח בסדר הזה - קמה מוקדם, עושה מדיטציה קלה, מסדרת את הבית, מבשלת צהרים, מארגנת סט ליסט להופעה, חוזרת על השירים, מדמיינת את מהלך ההופעה, עושה תרגילי קול ליד הפסנתר, משתדלת לנוח, באלאנס וחוזרת הביתה להתארגן. הופעה! אחריה אני ניגשת לבר הקרוב ושותה בירה להנאתי עם הנגנים".

מהי ההופעה האידיאלית בעינייך, כפרפורמרית וכמאזינה/צופה? "הופעה שתופסת את כל החושים שלי. כשאני נמצאת בריכוז גבוה והרבה רגש זורם - ממני לקהל בהופעה שלי או ממי שעל הבמה אליי כקהל. אני קצת ג'אנקי של רגש".

 

מירב מירון היא קונטרבסיסטית בחבורת אטומיק, הרכב פולק מקורי בעברית שגם משתתף בפרויקט מרכיבים של דפנה טלמון.

 

דניאלה ספקטור היא יוצרת צעירה שאלבום הבכורה שלה זוכה לשבחים מכל עבר. האלבום יושק בהופעה חגיגית ב-20 בינואר בתיאטרון תמונע בתל אביב בשעה 22:30.

טור זה פורסם באתר NRG מעריב

לכתבות נוספות של שדרני קול הקמפוס ב-NRG מעריב

 

תגובות

  • יש לכתוב ניסוי וטעיה (ולא ניסוי ותהייה)...

    אבשלומה קוץ, 21-01-2010 03:04

  • SGUoXpcBlFcMtxI

    x5NQ4V <a href="http://iercglvnupac.com/">iercglvnupac</a>, [url=http://hsqromwjuuty.com/]hsqromwjuuty[/url], [link=http://unhayocfilue.com/]unhayocfilue[/link], http://jixrpgxkslkh.com/

    dxuhtmf, 31-01-2011 06:13