מגזין

גוגול מוגול

האם סבתא שלכם אנטי אנטי? האם סבא שלכם באונטי באונטי? "גוגול בורדלו" מגיעים ליומיים של המולה ומהומה בתל אביב. בואו להכיר אותם מבפנים

מאת משה קרבלניק. 12-12-2009

תגיות: Gogol Bordello

גוגול מוגוליחצ

 

התמונה מטושטשת על המסך, רמקולי הסראונד האיכותיים של סינמטק תל אביב מתבזבזים על ההקלטה החובבנית של מצלמת הוידאו הזולה. על המסך בר אפלולי בניו יורק, גבר מיוזע גוהר מעל בחורה מבועתת, הוא כורך סביבה כבל של מיקרופון, מונע ממנה להמלט הוא תוחב את המיקרופון אל פיה ולוחש לתוכו, לאט, בטירוף חושים, במבטא כבד ובלהט. הסצנה סוריאליסטית, אלימה, מטושטשת, מינית. זהו הריקוד שטוף הזעה שחייב להתקיים לפני כל לידה והריקוד הזה יוליד מהפכה. הכישוף שנלחש כעת אל הנערה המבעותת יהפוך להמנון של המהפכה הזאת: Start wearing purple for me now!
 
 
ב- 19 וב - 20 בדצמבר, "גוגול בורדלו" ומהפכת ה Gypsy Punk ינחתו בארץ. בעת הביקור האחרון שלהם בארץ, לפני חמש שנים כמעט, הם היו חלק מפסטיבל בלקני שהכוכבים המרכזיים שלו היו "בלקן ביט בוקס" הישראלים. גוגול היו אז להקה שמוכרת למעטים מחוץ לסצנת הבלקניזציה בניו יורק ובלתי מוכרים כמעט לחלוטין בארץ. השנה עם טור עולמי מפוצץ ושני מופעים בארץ שנמכרו כמעט לחלוטין, המהפכה של "גוגול בורדלו" מגיעה אלינו בשיא.
 
 
אורן קפלן, אחד הכוחות המובילים באינדי רוק של שנות ה- 90 בארץ ("האחים פורטיס", "הזבובים") וגיטריסט "גוגול בורדלו" מ 1999 הסכים לענות לקול הקמפוס על כמה שאלות. למרות התדמית המחתרתית של הלהקה החלטתי לשאול את קפלן האם מותר להגיד היום על גוגול בורדלו שהיא מצליחה? "אני חושב שכן, תלוי איך אתה מגדיר הצלחה, אנחנו יכולים להמשיך לעשות את מה שאנחנו עושים וזה מה שחשוב... אני לא חושב שזה מאד משפיע, אנחנו בעיקר לא צריכים לדאוג יותר לביזנס ויכולים להתרכז במוסיקה".
 
ואכן, אחת השאלות שאופפות את "גוגול בורדלו" היא לאן ההצלחה תיקח אותה. בסרט Gogol Bordello Non Stop שעקב אחרי הלהקה מאז הקמתה ועד ההצלחה בשנים האחרונות והוקרן לאחרונה בסנימטק תל אביב, ניתן לראות את די ג'יי סקראצ'י (הדי ג'יי הקבוע בהופעות של הקלאש בין השאר) תוהה האם הם יבלעו בידי המכונה של חברות התקליטים או יצליחו לשמור על התלכיד שלהם. פאם רסין אחת מרקדניות הלהקה ובין החברות הראשונות בה, מתארת את תהליך הגיוס של חברים חדשים ללהקה: "יוג'ין (סולן הלהקה מ.ק) בוחר אנשים לפי האופי שלהם דבר ראשון". ובאמת, הבחירה באופי על פני שיק או שיווקית היא אולי אחד הסודות להצלחה של גוגול, והיא גם זו המעניקה להם את היכולת להישאר אמיתיים ככל האפשר למסר שלהם. מעריציה יודעים לספר שכאשר היא עמדה לחתום עם חברת התקליטים Side one Dummy המייצגת אותה כעת, אמרו להם נציגי חברת התקליטים כי מ"בחינה שיווקית" כדאי להם להחליף את סרגיי ריברסטב הכנר בן ה 60 של הלהקה. יוג'ין הסביר לנציגי החברה, שבלי כנר בן 60 הם פשוט לא יהיו "גוגול בורדלו".  
 
בינתיים נראה שהם מצליחים גם להצליח וגם לא לקחת את עצמם יותר מדי ברצינות. הלהקה מהפאב האפלולי בלואר איסט סייד הגיעה ב 2007 להופעה משותפת עם מדונה על הבמה בלייב ארת', אקט יחצני שהיה מכניס הרבה להקות לסחרור, גוגול החליטו להמשיך בצעד צועני קליל הלאה. קפלן מסביר: "זה נתן איזה דחיפה... אבל גוגול נמצאת עשר שנים כמעט בעליה מתונה וקבועה זו הייתה פשוט עוד מדרגה בדרך, אנשים מנסים לתת לזה יותר מדי משמעות אני חושב".
 
 
אז מהו בעצם הכוח המניע מאחורי גוגול? התשובה לכך ניתנת מעל כל עמוד שער עם הלהקה, בפסקה הראשונה של כל כתבה על הלהקה ועל העטיפה של (כמעט) כל האלבומים שלה - המוח המוסיקלי של המהגר הניצחי יוג'ין האץ. השורשים האידאולוגיים והמוסיקליים שלהם נובעים מסיפור החיים של האץ שגדל בעיר תעשייתית באוקראינה, רחוק מכל סיכוי להגשים אי פעם את החלום של הוריו להגר לאמריקה ומהפנטזיות המשונות של אורחים הנראים בסרט מיום ההולדת של אימו "שיוג'ין יהפוך לחייל אמריקאי". אחרי אסון צ'רוביל ועם תחילת ההתפרקות של ברית המועצות החליטה אימו להגר מעיר מולדתם. יוג'ין הילד הופתע מכך שהם לא בורחים לעיר שכנה, הם בורחים לאמריקה: "כשאתה באוקראינה ואתה חושב שאולי תחתוך לאמריקה זה לא מאד ריאליסטי, אף אחד לא מתכנן על זה באמת" הוא מגלה בראיון בסרט. ועדיין, המשפחה של האץ החלה לנדוד. האץ שכבר כילד ספג מוזיקה חתרנית בכל צורה שניתן היה להשיג אותה בברית המועצות, נחשף בזמן המסע שלו לארה"ב לחיי המהגרים במזרח אירופה ולמוזיקה הצוענית. בנדודיו הוא גילה שגם השורשים שלו עצמו הם צועניים. בסופו של דבר הגיע יוג'ין עם אמו ודודו ל"ארץ המובטחת", מהייאוש של אוקראינה ליאוש של עיירה עלובה בורמונט. הכעס והכאב של המהגר שבתוך האץ, תודלקו מהמסע שלו ברחבי אירופה והיו חייבים להתפרץ בצורה שהייתה לו טבעית ביותר, דרך המוזיקה.  
 
 
האץ עבר לניו יורק והחל לנגן בגיטרה בכל מקום, כל הזמן. ובעזרת אוסף התקליטים האמיתני שלו גם לתקלט בכל מקום שהיה בו נגן דיסקים ומיקסר. לכבוד יום הולדתו ביקש יוג'ין מבעלי הבר הבולגרי, Mehanata לעשות את המסיבה במקום, האץ שילב בתיקלוט שלו תיאטרליות ואלכוהוליזם פרוע, התנהגותם של האורחים המלובים באש המוסיקלית שלו הייתה גורמת לכל מקום אחר בניו יורק לסגור את המסיבה, אבל לאחר המסיבה ניגש הבעלים של הבר הבולגרי אל האץ ואמר לו: טוב, זה היה נחמד, אתה רוצה לעשות את זה כל שבוע? באותו הרגע ניצת במוחו של יוג'ין רעיון ה Gypsy Punk ומשם הדרך ליצירת "גוגול בורדלו" הייתה סלולה. הוא החל לאסוף בהופעות ובמסיבות בהן השתתף נגנים שונים מסצנת המהגרים של ניו יורק ביניהם האקורדיוניסט יורי למשב והכנר סרגיי ריבסטב, עמודי התווך המבוגרים והרוסים של הלהקה שניגנו עד אז בעיקר ברחוב ובחתונות רוסיות. אורן קפלן, שהגיע גם הוא כמהגר לארצות הברית, פגש את יוג'ין כשניגן בניו יורק. בסרט הוא נזכר שחשב באותו הרגע, זה בנאדם שאני רוצה לנגן איתו. השילוב בין חברי הלהקה יחד עם הכריזמה והאג'נדה הברורה של האץ קבעו את האופי שמדרבן אותם עד היום, חדשנות ופריצת גבולות. "אנחנו מנסים למחוק את הגבולות, כל מה שיש זה פשוט מוזיקה נהדרת מכל מיני מקומות, חשוב לנו לחבר בין אנשים מכל העולם, כולם אחד, זה בא מאהבה." מסביר קפלן. 
החיפוש התמידי אחרי מוזיקה טובה מורגש היטב בשני האלבומים האחרונים שלהם, Gypsy Punks ו Super Taranta שמשלבים יחד עם הסגנון הצועני של הלהקה רגאיי, פלמנקו, דאב, רגאייטאון ומוזיקה תורכית. הצורך של גוגול כלהקה ושל יוג'ין האץ כאומן לפרוץ גבולות מתבטא בחיי היום יום שלהם גם היום. בחודשים האחרונים עבר האץ מניו יורק - אותה הגדיר בסרט כ"סביבה הטובה בעולם לאדם יוצר" -  לריו דה ז'נרו. כשנשאל על המעבר של האץ מספר קפלן כי האנשים בניו יורק כבויים, הם הולכים עם הראש באדמה, האנשים בדרום אמריקה מאושרים למרות העוני והבעיות, "יש להם אור בעיניים". סיבה אחת למעבר מניו יורק לריו יכולה להיות הקשר העמוק שהאץ מתאר בין המהגרים בדרום אמריקה המנסים למצוא עבודה בארה"ב לבין המהגרים האירופאיים אחרי נפילת בריה"מ, סיבה אחרת יכולה להיות המשיכה שתמיד הייתה להאץ (מעריץ מושבע של "מנו צ'או") למוזיקה לטינית. כך או כך מבטיח קפלן האלבום החדש (שאמור לצאת לקראת פברואר), יכלול בתוכו השפעות רבות של מוזיקה ברזילאית.
 
גוגול בורדלו גדלה מגרגר קטן לכדור שלג מתגלגל. המסר הצועני מגיע לאלפי אירופאיים ואמריקאים בפסטיבלי מוזיקה ובהופעות באיצטדיונים והופכים אותה לתופעה מוזיקלית שאי אפשר להתעלם ממנה. אבל האם כעת מרגיש יוג'ין האץ שהוא הצליח? "כשהייתי בן 13 ורציתי מערכת תופים, אבא שלי ואני בנינו מערכת במחסן של הבית שלנו באוקראינה ביום אחד ... ההבנה הזאת שאתה יכול שהיה לך חזון ואז להגשים אותו בידיים שלך בלי כסף בכלל, אז ידעתי שאני עשיתי את זה, I made it!"
 
 
 
אז תתכוננו, תשתו הרבה וודקה ותתחילו ללבוש סגול. ב 19 ו ב 20 בדצמבר גוגול בורדלו, באים לעשות את זה אצלנו! 
 
 
 
 
האזינו לראיון עם אורן קפלן:

 

תמונת התצוגה נלקחה מעמוד הפליקר של SopaFly

טור זה פורסם באתר NRG מעריב

לכתבות נוספות של שדרני קול הקמפוס ב- NRG מעריב

  

  

תגובות

  • תיקון קטנוני

    גוגל בורדלו נתנו שתי הופעות בארץ לפני חמש וחצי שנים: בהאנגר 11 עם Auktzion הרוסית ו-Fanfare Ciocarlia הרומנים וגם הופעת סולו בקוסמונואט, ולא כפי שנכתב :) נתראה בהופעה!

    קלאצ'יק, 13-12-2009 14:02

  • כרטיסים לבארבי, ואם אין ברירה אז להאנגר.

    מישהו יודע איפה ניתן להשיג כרטיסים להופעה בבארבי? מישהו מוכר? מישהו מכיר מישהו שמוכר? אשמח לפניות במייל, גל

    גל, 18-12-2009 16:35