מגזין

ראיון בלעדי עם רוברט סקוויר - Sixtoo, Megasoid

קצת לפני בואו לארץ העניק רוברט סקוויר לתומר גולן ראיון אינטרנטי קצת שמח קצת עצוב

מאת תומר גולן. 26-11-2009

תגיות: Sixtoo, Megasoid, ראיון

ראיון בלעדי עם רוברט סקוויר - Sixtoo, Megasoidצילום: יחסי ציבור

וואן רוברט סקוויר (Vaughn Robert Squire) הקנדי פועל כמפיק, יוצר ודי.ג'י מוערך משנת 1994. את תהילת העולם שלו קנה בעיקר תחת שם הבמה Sixto (פעל בשנים 1997-2007) ואיתו שיחרר לא מעט ריליסים משובחים, בין היתר בלייבלים: אנט רקורדס, בולי רקורדס ונינג'ה טיון. כיום הוא פועל תחת שם הבמה Megasoid, סאונד-סיסטם נייד שבסיסו במונטריאל והאג'נדה שלו היא מוסיקת רחוב רוויה בבאסים ומקצבים מאושרים.

בסוף השבוע יתארח רוברט סקוויר בפסטיבל היומהולדת של טבק עם החומרים של הפרוייקט הזה בכוונה לרסק לחוגגים את הרגליים. למזלנו יש לו כמה ימי חופשה בארץ הקודש כך שביום ראשון תהיה לנו הזכות לארח אמן שהוא מקור השראה לסצינה שלמה ויוצר סופר מוכשר לשעה אחת שבא נגלה איך זה להיות Sixtoo, מה זה לכל הרוחות "טורבו קראנק" ואיך זה שקנדיים עושים מוסיקה שהיא כל כך שמחה ובועטת.

ביינתיים הוא התפנה לחלוק איתנו קצת מהרהורי ליבו ולספר לנו סיפור אחד קורע לב

  

חלק ראשון - ההיסטוריה:

הריליסים הראשונים שלך יצאו אי שם בשנות ה-90 בקלטות אודיו, האם (אז) חשבת על כך שהיום, 15 שנים אחר כך, אנשים יחפשו את הקלטות האלה בנרות?"זה מצחיק, תמיד החשבתי את עצמי קודם כאמן ויז'אל ומעצב, אני מרגיש בר מזל שעל הדרך יוצא לי ליצור גם מוסיקה. זה באמת מזל גדול שיש לי יותר מ"קרירה" אחת. אני מרגיש שהמוסיקה עושה אותי אדם עגול יותר בחיי הבוגרים. לאחרונה אני מתרכז יותר באומנות וקצת פחות במוסיקה, אל רק בגלל שהתעסקות במוסיקה "מפקסת" אותי מיד. אני שמח שאנשים פתוחים מספיק בכדי להתעניין בכל טווח המוסיקה שלי, מתחילת הדרך ועד הנקודה שהיא נמצאת היום".

  

מנקודת מבט מוסיקלית, כשאתה מביט לאחור, האם אתה חש געגועים למשהו מהתקופה ההיא?"רוב המוסיקה שיצרתי בתקופה ההיא הייתה מבוססת על סמפלים, כך שאני מעריך מנקודת מבט רטרוספקטיבית שהייתי שמח לשלב בה קצת יותר מוסיקה שמנוגנת Live. תמיד יש דברים שאני יכול לחטט בהם ולמצוא דברים לשפר, כמו המיקסים וכדומה, אבל ברצינות, אינני מתחרט לא על הגישה לדרך בה יצרתי מוסיקה ולא על המוסיקה ששיחררתי".

כאמן מופיע וכמפיק וותיק, איך אתה מעריך שהשפיעה עליך האבולוציה של האינטרנט (הפצה, יחסי ציבור, סיבובי הופעות וכדומה)? "ובכן, דבר אחד שאפשר להגיד בבירור הוא שההתפתחות הזו הוסיפה המון תחרות לאנשים שעושים מוסיקה, כשפתאום כולם מתחרים על אותם המשאבים. אני חושב שזה מאוד מעניין ואיני יכול לקבוע בוודאות אם בסופו של דבר ההתפתחות הזאת היא דבר טוב או רע. אבל הטכנולוגיה השתנתה לא רק בדרך בה אנשים נחשפים למוסיקה, אלא גם מה אנשים עושים עם המוסיקה שלהם במונחי גלובליזציה, סיבובי הופעות ותרבות".

כ-סיקסטו, עשיית שימוש בכמה שמות במה שונים שהם צירוף הספרות 6 ו-2.  האם יש לזה משמעות מיוחדת (Six Vicious, 6.2, Sixtwo)?"כן. אני בגובה 6.2" מאז שהייתי בן 15".

כ-Sixtoo הפקת מוסיקה שהיא קרובה מאוד להיפ-הופ, כשהסאונד והתחושה רחוקים מהמיינסטרים של הג'אנר רחוק ככל האפשר. מה היו ההשפעות ו/או ההשראה שלך ליצור מוסיקה כזו דווקא?"תמיד אהבתי לסמפל לא תקליטי סול ופאנק, אלא תקליטי רוק, אני מניח שלזה יש השפעה לא מבוטלת על הסאונד ההוא. במחשבה לאחור הייתי נוהג בתקופה ההיא לכתוב את המוסיקה בסולמות מינוריים. תמיד אהבתי ביטים אפלים וכל הביטים החביבים עלי, כולם בני התקופה ההיא".

חלק שני - ההווה:

מהיכן או ממי אתה שואב השראה כיום?"בעיקר ממעגל המפיקים הקרוב אלי במונטראול (קנדה), מסצינת ה-"לפטופ-ביט" של לוס אנג'לס, Lucky Me Fam, Machinedrum, והרבה מאוד קראנק-ראפ". 

מה מתנגן אצלך עכשיו באי.פוד?"Diplomats, Flylo, a lot of hyphy, new Xi joints, Eskmo, Sade and a lot of techno"

מה היא החוויה בהופעה חיה עבורך ומה היא החוויה כמפיק עבורך?"עבורי, הקו הזה די מטושטש בימים אלו, בגלל שלאחרונה נשדד האולפן שלי, כך שהלפ-טופ הפך להיות כל האולפן שלי וכל הציוד להופעה".

מה הוא ציוד האולפן או הכלי המוסיקלי המועדף עליך? סינטיסייזר? גיטרה?

"Elekton Machinedrum, NordG2 modular, Virus Ti, Doepfer Modular, MPC, שכמובן ארכוש לעצמי מחדש בקרוב".

אם היית צריך לבחור רק אחד מהפרוייקטים שלך, מי מהם היה הפייבוריט עבורך?"אני תמיד נעשה אובססיבי לגבי מוסיקה שאני יוצר בזמן נתון, אבל בכנות אני חושב שהפייבוריט שלי הוא התקליט שעשיתי עם נורסולה (Norsola) תחת השם S&N".

תוכל לתאר בכמה מילים מה הקונספט המרכזי שעומד מאחורי הפרוייקט מגה-זויד (Megazoid)?"גדול, חזק, מוסיקת סינטיסייזרים ממוקססת. הפרוייקט הוא תוצאה של עבודה עם השותף שלי לסטודיו האג'י באקרה (Hadji Bakara)". 

הסאונד של מגה-זויד הוא אנטי-תזה לסאונד והתחושה של המוסיקה שלך כ- Sixtoo, מתי התחלת לגבש את המעבר הזה בין הסאונדים?"בתקופה שבה עבדתי על Jackals & Vipers (אלבום האולפן האחרון של Sixtoo), עבדתי במקביל על פרוייקט מגה-זויד. אני מעריך שבזמן שסיימתי לעבוד עליו, הפוקוס עבר מיידית למגה-זויד. אני לא בטוח שאכן מדובר באנטי תזה, אני חושב שמדובר במידה אחרת כי אני כן רואה חוט מקשר בין הסאונדים של שני הפרוייקטים האלה. שניהם סאונדים קשוחים, ככה לפחות אני חושב"

חלק שלישי - העתיד:

האם האלבום האחרון שלך כ- Sixtoo, כלומר Jackals & Vipers, הוא באמת הדבר האחרון שנשמע מ- Sixtoo?"כן. לצערי, כשפרצו לאולפן שלי, כל ארכיון המוסיקה שלי (סאונד, סמפלים) נלקחו גם, כך שאני תופס את המאורע הזה כאבן הגולל שחתמה את הפרוייקט הזה סופית".

על מה אתה עובד בימים האלה ומי הם השותפים שלך לפרוייקטים החדשים?"האג'י באקרה ואני עובדים כעת על אלבום מלא של מגה-זויד. בנוסף אני מאוד רוצה לכתוב פס-קול לסרט בשנה הבאה. רק הזמן יגיד".

 

תגובות