מגזין

בקסטייג': שי רוט מדבר עם אריאל זילבר

הוא מקבל השראה מקנאה, חושב שהמוזיקה שלנו אלימה ופורנוגרפית, חולם להיות עובד אדמה, אבל בינתיים הוא עבדו של הקב"ה. שי רוט, חבר להקת תעני אסתר, משוחח עם הזמר אריאל זילבר. מדור מאת סער גמזו

מאת סער גמזו. 17-11-2009

תגיות: תעני אסתר, אריאל זילבר, בקסטייג', שי רוט

בקסטייג': שי רוט מדבר עם אריאל זילברצילום: יחסי ציבור

בקסטייג' הוא הצצה לשיח מוזיקאים. עשר שאלות שנשאלות ממי שמכיר את הקשיים וחווה את הלבטים של היצירה המוזיקלית. בכל שבוע אמן אחר מפנה את השאלות שלו לאמן שהוא בוחר, תוך היכרות עם היצירה שלו ועם השוק הישראלי.

הוא שותף לפחדים, מכיר את היתרונות, את התעשייה ואת המציאות המוזיקלית בארץ. הוא שואל ממקום של הזדהות, של שותפות ולפעמים גם ממקום של הערצה. הוא נותן זווית חדשה על מישהו שאולי כבר הכרתם. בקסטייג' יביא לכם בכל שבוע את הצדדים המוכרים פחות של האמנים, ותשובות לשאלות קצת אחרות, והיום אריאל זילבר עונה לשאלות של שי רוט מתעני אסתר.

מה מעורר בך השראה?

"נראה לי שזה - קנאת סופרים תרבה חכמה - וגם הרצון להשיג משהו שאני לא יודע בדיוק מהו. גם השעמום מהדברים שמסביבי, וגם אני לא יודע: פתאום זה בא".

מה דעתך על מצב המוזיקה בארץ כיום, האם אתה שומע אמנים ישראליים חדשים?

"המוזיקה היום בארץ, כמו בכל העולם, לפחות ממה שאני שומע פה ושם ברדיו או מהילדים, היא שבלונית לחלוטין, מקומפרסת ואלימה מאד לטעמי. חוש ההומור נעלם כמעט לגמרי מהמוזיקה ומהמילים, ואם כבר יש הומור הוא בדרך כלל פורנוגרפי. הדבר האחרון ששמעתי ונהנתי ממנו היה שיר שנקרא "חצי חצי" של סאדייל".

"אני יודע שיש עוד הרבה אמנים, מוזיקאים ולהקות טובות, שאף אחד לא יודע עליהם, כי לא משמיעים אותם, אולי כי הם לא שבלוניים ולא אלימים וכן יש בהם הומור. כמו שיוסי חרסונסקי אומר - לפי כמות הזמרים בארץ, יש פה 40 מיליון תושבים. יכול להיות שהוא צודק. ויש לי גם מילה טובה: כל ההפקות והשירה של הזמרים הם ברמה גבוהה, אולי בגלל אפשרויות המחשב וה-Auto Tune".

מי היוצר שהכי השפיע עליך?

"לא יוצר אחד אלא כמה וכמה. בראש ובראשונה המוזיקה הקלאסית: בטהובן, מוצרט, באך. כמעט כל היוצרים הקלאסיים הם גאונים מנקודת ראותי. בנוסף גם נגני הג'אז העתיקים כמו לואי ארמסטרונג, מיילס דייויס, טלוניוס מונק, דג'נגו ריינהרט".

"וכמובן זמרי ויוצרי הרוקנ'רול של שנות החמישים - פטס דומינו, צ'אק ברי, ג'רי לי לואיס, אלביס פרסלי, קוני פרנסיס, השדואוז ועוד רבים. מהארץ - בני ברמן השאיר בי רושם והשפיע עליי. הזמר הראשון בארץ שכתב, הלחין ושר את שיריו היפים. הוא פרץ דרך חדשה בארץ".

איזו מוזיקה שמעת בתקופת הילדות?

"מה שציינתי בשאלה הקודמת".

מה היית עושה אם לא היית מוזיקאי?

"כנראה שהייתי חקלאי. אני מעריץ את החקלאים, לדעתי הם אנשי האמונה והאמת, וחבל שמחסלים את החקלאות בארץ, כי בלי חקלאות אין חיים. אם לא חקלאי אז נגר".

מיהו התמלילן שהיה לך את החיבור הכי טוב עם הטקסטים שלו?

"את שיריי אני מתחיל מהמנגינה, לכל טקסט אפשר לחבר מנגינה, אבל קשה יותר לחבר מילים למנגינה. עבדתי הרבה עם אהוד מנור ז"ל או יותר נכון הוא עבד איתי. מדי פעם היה בא, שומע מנגינות שלי וכותב להן מילים. מדי פעם הצלחנו לעשות איזה להיט. הרי זאת המטרה בעיניי - לעשות להיטים. כשניסיתי את זה עם משוררים אחרים זה פחות הצליח. בדרך כלל קשה לי להזדהות עם טקסטים שאין להם מנגינה".

שמוליק צ'יזיק כתב כמה מהקלאסיקות הכי גדולות שלך, אך נשאר די אנונימי. אתה יכול לתאר את הקשר שהיה לך איתו?

"שמואל צ'יזיק ז"ל היה גאון מנקודת מבטי. כל השירים שכתב היו מושלמים, המילים נדבקו למנגינה בצורה מושלמת וזה נדיר, בלי משיכת מילים והברות. הוא היה חבר שהכרתי בשנות החמישים. הוא היה מסוגר ומופנם, וגם הוא כתב שירים ורצה לעשות להיטים. הוא בדרך כלל כתב את המנגינה ואת המילים. הוא לא ידע מוזיקה, הכל התחבר בראשו. אני הייתי בקיא במוזיקה והייתי עוזר לו להקליט על קלטות סקיצות מהשירים שלו, והוא היה מציע לזמרים את השירים".

"בסתר לבו הוא רצה לשיר אך לא הייתה לו את התעוזה. כששרתי את השירים שלו פשוט העתקתי את השירה שלו. אגב, אני לא רציתי לשיר את השירים שלו. שרתי אותם רק אחרי שהוא הציע אותם לכל מיני זמרים ידועים כמו דני סנדרסון, דיויד ברוזה ואריק איינשטיין והם לא מצאו עניין. אני ידעתי שהשירים שלו מצוינים וחבל היה לא להוציא אותם לאור".

על מה אתה עובד בימים אלה?

"איזו שאלה? אני מנסה להוציא עוד להיט. זה קשור לחזרה בתשובה. המוזיקה שאני יוצר כיום לא השתנתה, זה עדיין אני (וזאת בעיה כי בחסידות אין "אני", יש ביטול). מבחינת התוכן, אני מסור לקב"ה. הרי אני עבדו, והשירים שלי צריכים לעזור לגלות את השם יתברך פה על האדמה, ואני מנסה".

"הבעיה שלי היא - איך אני שם את זה בצורה פופולרית מבלי שזה ירתיע את אלה שרחוקים עדיין מהדת ומבלי שהדתיים יעקמו את האף. אז יש לי עבודה. פרט לכך אני מקווה שכל היהודים יעשו תשובה, שיראו את גדולת התורה, הגאולה תבוא במהרה, המשיח יתגלה ושהמתים כולם יחזרו לחיים וכולנו נהייה שמחים".

כמה זמן אתה מקדיש למוזיקה (נגינה, שמיעה) ביום?

"אני בכלל לא שומע מוזיקה, כי היום קצר. אני מנגן כשעתיים ביום. בדרך כלל בחצוצרה, כל מיני מנגינות שעולות לי בראש. או כשבאה לי ההשראה ובאה המגינה אני יושב מיד על יד הפסנתר ומקליט אותה. יש לי עשרות קלטות עם התחלות של מנגינות ובעזרת השם אני אשלים אותם".

האם החזרה בתשובה שינתה אותך מבחינת יצירה?

"קראו שוב את שאלה מספר 8".

שי רוט הוא יוצר ומנגן באורגן בהרכב תעני אסתר, אותו הקים ביחד עם הסולן דיוויד מזרחי. הוא מתגורר בפרדס חנה, מגדל קופים דימיוניים בבית על העץ וכותב שירים. תעני אסתר, הרכב רוק עם שירים בעברית, נמצאים כרגע בהקלטות לאלבום הבכורה שלהם. ביום חמישי הקרוב יופיעו באוזן-בר בתל אביב.

 

אריאל זילבר הוא מוזיקאי ויוצר ישראלי ותיק ומשפיע. היה חבר בלהקת תמוז ובשנת 1976 שחרר את אלבום הבכורה שלו. לאריאל שמונה אלבומי סולו שאת שיריהם הוא ממשיך להעלות בהופעות ברחבי הארץ.

 

 טור זה פורסם באתר NRG מעריב

לכתבות נוספות של שדרני קול הקמפוס ב-NRG מעריב

תגובות

  • אהבתי

    את החיבור. לבעוט בשגרה. תביא שמעון פרס לשאול שאלות

    גיאכו, 17-11-2009 13:45

  • זילבר שומע סאדייל!

    חארדקור!

    יבגני, 17-11-2009 14:40