מגזין

השיר שלה

What Have They Done to My Song Ma, שואלת הזמרת מלאני בתמימותה. שאלה קטנה ופשוטה שמצליחה לתמצת בשורה אחת אירועים והרהורים רבים בהיסטוריה האנושית

מאת גיל מטוס. 12-11-2009

תגיות: צ'רלס דארווין, Melanie

השיר שלה

Look what they've done to my song, Ma

Look what they've done to my song

Well it's the only thing I could do half right

And it's turning out all wrong, Ma

Look what they've done to my song

"מה הם עשו לשיר שלי?" שואלת מלאני הצעירה את אמה בתמימות, מה הם עשו לדבר היחיד שבערך ידעתי לעשות? כיצד הם עיוותו את האמת שלי אמא?

זמרת הפולק האמריקאית Melanie Anne Safka-Schekeryk  או בשמה הקצר והמוכר - מלאני, מעולם לא נכנסה להיכל התהילה של שנות ה- 60. זאת למרות שמכרה מילוני עותקים מסוף שנות ה- 60 עד היום וכתבה וביצעה שירים רבים כמו: Lay Down, The Nickel Song, Beautiful People, Brand New Key ואחרים.

אלבומה השלישי, Candles in the Rain, ראה אור ב- 1970 והכיל קאברים מרעננים ל- Ruby Tuesday של "הרולינג סטונס" ו- Carolina in My Mind של ג'יימס טיילור לצד חומרים מקורים. ביניהם, שירה המפורסם What Have They Done to My Song Ma שאומנם לא הגיע למקום גבוה במצעדים כמו כמה משיריה האחרים, אך הפך לשיר המזוהה והמוכר ביותר שלה.

What Have They Done to My Song Ma בנוי מהחומרים שהופכים שירים לעל זמניים, חוצי זמן ומרחב. בין אם מלאני הייתה מודעת לכך ובין אם לא, השאלה המתסכלת והכואבת: "מה הם עשו לשיר שלי?" שחוזרת לאורכו מייצגת כל כך הרבה אירועים ומקפלת לתוכה הרהורים רבים שמועברים באותה שורה פשוטה.

"מה הם עשו לשיר שלי?" זו שאלה כואבת שחזרה לאורך ההיסטוריה האנושית; התיאוריה המדעית שעוותה ואומצה על ידי קבוצות אינטרסים כדי להעניק לגיטימציה ותימוכין למעשיהן, הביקורת שהחטיאה את מושאה ופספסה את כוונת המשורר והדברים שהוצאו מהקשרם - כולם שירים שעוותו, שירים של משוררים שעמלו זמן רב כדי להציג את האמת שלהם.

אם אמה של מלאני הייתה עונה לה באחד הבתים בשיר, אולי היא הייתה מספרת לה שמהרגע שטקסט עומד לרשות הכלל, הוא כבר לא שייך ליוצרו, אלא להמונים שיכולים לעשות בו כרצונם  - לפרש, לנתח, לעוות, לשנות, להוסיף, להוריד, לגזור ולהדביק - אך האם זה אמור לעניין את מלאני, שבסך הכול מבקשת צדק ורוצה את השיר שלה כמו שהוא.

צ'ארלס דארווין, אבי התורה האבולוציונית חיכה זמן רב לפני שפרסם את השיר שלו - "מוצא המינים" לפני 150 שנה. הוא היה חרד לתגובות שהרעיונות שלו עשויים לעורר ומנע את פרסומם. הוא הורה לאשתו לעשות זאת רק במקרה שימות. בסופו של דבר אירוע מסוים אילץ אותו להוציא את ספרו מוקדם משתכנן.

לתורתו המהפכנית היו השלכות עצומות על החשיבה האנושית שקצרה היריעה מלפרט, אך היו גם תנועות ושיטות פילוסופיות שעיוותו את רעיון "הברירה הטבעית" לדרווניזם חברתי, כדי להצדיק דרכי אלימות ושיעבוד מדיני, כלכלי וחברתי. תורות אלה נשענו על רעיון של מלחמת הקיום שבטבע כדי לקדש גזענות, ניצול כלכלי, אלימות לשם אלימות ומלחמה על מרחב מחייה.

"החזק שורד" הוא רעיון שהצליח לשרוד עד היום ולחדור לשיח הפופולארי כאחת הסיסמאות המזוהות ביותר עם תורתו של דארווין. אולם למרב האירוניה, סיסמה זו שגויה. השיר של דארווין מעולם לא דיבר על הישרדות החזקים, אלא על הישרדות הסתגלנים והמתאימים - הרעיון לפיו החזק שורד, הוא תוצר של אותן תורות גזעניות, שהשתרש היטב בתרבותנו.

אם דארווין היה בחיים, הוא כנראה היא מרים גיטרה ומצטרף למלאני - שואל מה הם עשו לשיר שלו, מה הם עשו למחקרו עליו הוא עמל כל חיו. כמוהו, רבים אחרים היו מצטרפים אליה ושואלים מה עשו לשיריהם, לרעיונותיהם ולמפעל חייהם. אפילו אלוהים היה מזמם Ils ont changé ma chanson.

תגובות

  • אמת עמוקה

    כתבה מרתקת, אני יכול להיזכר בעוד כמה תגליות שעוותו למשל חוק שימור האנרגיה ועוד ועוד

    nutz, 13-11-2009 13:40

  • הערה קטנונית

    היום אין כמאט קבוצות רדיקליות במערב שמשתמשות בדרוויניזם כתירוץ. היום זה בדרך כלל דמגוגיה הומניסטית מכול הסוגים. דיכוי, אלימות וניצול לטובתך שלך כי אנחנו יודעים יותר טוב.

    אלכסונצ'יק, 14-11-2009 12:31