מגזין

החופש למקסס

ברט גיילור יחד עם גירל טוק מנסים להתמודד עם בעיית זכויות היוצרים דווקא מהצד המפר את אותן הזכויות. תאיר קסלר מקדמת חוקים

מאת תאיר קסלר. 15-09-2009

תגיות: החופש למקסס

החופש למקסס

עשרות אנשים רטובים מזיעה קופצים אחד על השני, אורות במיליון צבעים מסנוורים אותי, והמוזיקה! אך איזה סט אדיר. אני נמצאת בעיר הכי קרה, גם מבחינת מזג אויר וגם מבחינה חברתית, אבל כאן אני בכלל לא זוכרת מה קורה בחוץ. פה יש מיליון מעלות ואנשים שלא מפסיקים לגעת אחד בשני, המון זמן כבר לא הייתי בכזאת סיטואציה.

ההופעה נגמרה, ואז ראיתי אותו עומד ליד הבמה, הבחור הכי מדליק במסיבה, רטוב מכף רגל עד ראש, עומד ומדבר עם הסובבים אותו. החלטתי לגשת אליו, זה עכשיו או אף פעם.

"הי, קוראים לי תאיר ואני מישראל". הוא תפס אותי בשתי ידיו ואמר לי "אני אוהב את ישראל ואני מת להופיע שם". לאחר מכן הוא נתן לי את החיבוק הכי מזיע שקיבלתי בחיים ואני הייתי מאושרת עד הגג.

ככה נראה המפגש שלי עם גירל טוק בניו יורק, ומאז אני חושבת שהרגליים שלי לא חזרו לגעת באדמה.

גירל טוק הוא אמן המיקסוס הראשון שנתקלתי בו, מאז התחלתי להתעניין בכל העולם הזה. מסתבר שהרבה אנשים לוקחים אומנות קיימת בין אם היא מוזיקה, תמונות, וידיאו וכדומה; חותכים, גוזרים שוברים ואז מדביקים, מרתכים ומערבבים אותה כך שנוצר משהו חדש.  נשמע נהדר, אבל גם בעיתי.  לכל יצירה יש קניין רוחני,  זכויות יוצרים, הגנה שניתנת ליוצר ובעליה של היצירה מפני שימוש בלתי מורשה באותה היצירה. מכאן, בכדי להשתמש ביצירתו של מישהו אחר, אמור המשתמש לשלם עבור זאת. אבל מה קורה שמגיע אדם כמו גירל טוק שרוצה למקסס טרק שיש בו 21 שירים בדקה?

הבמאי ברט גיילור החליט להתעמת עם הבעיה על ידי סרט דוקומנטרי. הוא בוחן בסרט את מי באמת משרתים חוקי זכויות היוצרים והאם בעידן האינטרנטי  של הורדות אינסופיות יש להם הצדקה.

בעוד שרוב האנשים מאמינים שחוקים וחוקי זכויות יוצרים נוצרו כדי להגן על היוצר, גירל טוק וברט גיילור מסבירים כי החוקים הללו מונעים מהחברה האנושית להתפתח. במקום לרוץ קדימה עם הטכנולוגיה שאנו מפתחים הפכנו לחברה שעומדת במקום. וכל זה בגלל כסף כמובן.

חברות התקליטים מפסידות הון בגלל הורדות מהאינטרנט ולכן תובעות אזרחים פשוטים בסכומים מגוחכים בטענה שהם מבצעים "הורדה לא חוקית של שירים". הם לא פוסחים על אף גיל גזע ומין בתביעות - רצינו שוויון, קיבלנו. ילדים בגיל 7 צריכים לשלם קנס של כמה מאות אלפי דולרים, שאף סבתא לא תסכים לתת להם את הסכום המטורף הזה בחגים. כל זאת בגלל הפשע הנתעב של הורדת שירים בודדים מהאינטרנט. 

מכיוון שגירל טוק פשע בכך שנולד מוכשר ומצליח למקסס עשרות שירים בטרק יחיד, הוא צריך לפי החוק לשלם זכויות יוצרים בשווי של כמה מאות אלפי דולרים לטרק. אופס, כנראה שזה קצת מגוחך וצריך לחשוב מחדש על הדרך שבה "מפצים" אומן על השימוש ביצירה שלו.

המשפט הידוע "חוקים נוצרו כדי להפר אותם" הוטבע על ידי אנשים שחושבים שיש שני סוגים של אנשים בעולם - אנשים שמצייתים לחוק ואנשים שמפרים אותו. אבל כמו בכל תחום בחיים גם כאן אין שחור ולבן, יש גם אנשים שחושבים באפור-הם רוצים להיות שומרי חוק אבל החוק כבר לא מתאים. החוק, כמו האנשים בחברה וכמו הטכנולוגיה, צריך להתקדם.

אז איך בכל זאת יכול להיות שבמדינה כמו ארה"ב שהוכח בה פעמים כה רבות שחוקים צריכים להשתנות, ואף יש חוקים שרצוי להסירם, עדיין לא לומדים מהעבר?. אם בעבר חוקים באו לרצות את המעמד העליון - חוקים כמו "חוקי גזע" כדי להאדיר את מי שעומד בראש הפירמידה החברתית - הגבר הלבן, הרי שהיום הבעיה היא קשה אף יותר מכיוון שכיום בראש הפירמידה עומד הכסף. אותו כסף שכולם רוצים אך בסופו של דבר נשאר אצל אותם האנשים.

גם אני בימי הסטודנטיאלים נכחתי בקורס "זכויות יוצרים", האמת היא שזה אחד הקורסים היחידים שחרוטים לי בזיכרון. בקורס הזה לומדים רק צד אחד של זכויות יוצרים - איך החוקים באים להגן על הקניין הרוחני של היוצר אבל מחובתנו לראות גם את הצד השני. העולם בנוי משכבות על גבי שכבות, האנושות לומדת מדברים שנעשו בעבר ומפתחת אותם לדבר חדש שגם הוא כנראה ישמש לפיתוח נוסף.

במובן מסוים נותנים לנו לעשות את זה - חבל שזה יוצא 70 שנה אחרי מות היוצר ואנחנו כבר לא ממש בעניין של להוריד את ארבעת העונות של ויוולדי למחשב ולהתחיל למקסס לו את הצורה. חוקים צריכים לעמוד במבחן הזמן ואם הם לא עושים זאת יש לשנות אותם. העולם מתקדם הרבה יותר מהר מבעבר ואנחנו רק יכולים להרוויח מכך.

הסרט "החופש למקסס", גירל טוק, ברט גיילור ושעות של גלישה באינטרנט על הנושא שינו את תפיסתי לגבי הורדות שירים וזכויות יוצרים, הגיע הזמן לשינוי גם אצלכם.

ניתן לצפות בסרט "החופש למקסס" באורך מלא באתר וואלה - יס דוקו.

תגובות