מגזין

דרך העורך

"בכדי להקשיב באמת למוזיקה אתה חייב לנתק את עצמך ממרוץ המידע ולהיות נוכח. לשמוע מוזיקה זה לא משהו ראציונלי, להקשיב למוזיקה זה כמו מדיטציה..." אורי בנקהלטר על תפקיד העורך המוזיקלי

מאת אורי בנקהלטר. 06-09-2009

תגיות: עריכה מוזיקלית, העיר

דרך העורך

העולם משתנה בקצב מהיר מאוד. עולם המוזיקה עבר בעשר השנים האחרונות שינויים עצומים. וכך גם תפקידו של העורך המוזיקלי. כשיש כל כך הרבה תחנות המנגנות פליליסטים ממוחשבים העורך המוזיקלי חייב להתחדד, להשתנות ולהשתכלל בכדי להתעלות מעל המחשב, לתת משהו שמחשב לא יכול לתת.

כיום העורך המוזיקלי לא יכול להסתמך על מוזיקה ששולחים לו מחברות התקליטים, העורך חייב להיות חוקר מוזיקה בעצמו. כמויות המידע כיום הן אדירות. רוב הסיכויים שכמות המוזיקה שהכרתי בשנתיים האחרונות גדולה יותר ממה שהכרתי כל חיי.

העורך המוזיקלי צולל לתוך ים המידע האינטרנטי ושוחה לו בגן העדן לאוהבי המוזיקה, מלקט לו דברים שהוא אוהב. כל כך הרבה עולמות נחשפים. אפשר לחקור את ההיסטוריה של המוזיקה, להבין התפתחויות מוזיקליות בקלות. למצוא שירי אסירים שחורים מתחילת המאה שעברה. לראות איך הסקא הפך לרוק סטדי שהפך לרגאיי. אפשר לחקור ארצות, לגלות שעשו מוזיקה פסיכדלית בברזיל, או שיש פאנק הודי. להבין שכמות המוזיקה היא אינסופית. מצחיק לחשוב שעד לפני עשר שנים כל הידע המוזיקלי שלנו היה תלוי במוכרי דיסקים ועיתונאים. לפני עשר שנים לא היית יכול לדעת כמה דיסקים יצאו ללהקה שאתה אוהב, אם לא כתבו עליהם כתבה בעיתון.

כל המידע הזה מסתובב ומתערבב, המוזיקה שיוצאת היום כבר מכילה בתוכה הרבה יותר ארצות, ז'אנרים או תקופות. כך שהכל הופך לאורגניזם חדש וגלובלי. הידע מאפשר לעורך להיות עשיר ולחדד את טעמו האינדיבידואלי. העורך כבר לא צריך להיות קורבן להייפים, כל אחד יכול לדעת מה הולך היום במצעד הבריטי, הייחוד של עורך הוא שיש לו את הטעם האינדיבידואלי שלו. כיום הרבה יותר קשה לחברות הגדולות להכתיב לנו מה לשמוע. העולמות המוזיקליים מאוד סוביקטיבים, כל אחד חיי בספירה מוזיקלית אחרת לגמרי, אין מציאות מוזיקלית אחת. העורך מראה את זווית הראיה שלו.

הנקודה החשובה ביותר היא שלא מספיק להיות עורך מוזיקלי טוב רק בעזרת למידה. מוזיקה זה לא משהו טכני, מוזיקה היא לא רק מידע. המחלה הכי נפוצה בקרב עורכי המוזיקה היא עודף, יש להם 300 ג'יגה של מוזיקה אבל הם לא מכירים ממנה כלום. הם עסוקים בלשמוע התחלה של קטעים ולקטלג אותם בתיקיה הנכונה.

בכדי להקשיב באמת למוזיקה אתה חייב לנתק את עצמך ממרוץ המידע ולהיות נוכח. לשמוע מוזיקה זה לא משהו ראציונלי, להקשיב למוזיקה זה כמו מדיטציה, זה מצריך טוטאליות, ורוגע נפשי מסוים. התבלין שהופך קטע מסוים לטוב לא יכול להימדד כמותית. אפשר להגיד שהמתופף מוכשר או שיש קול טוב לזמרת, אבל העונג המוזיקלי הוא מיסטי. לכן מוזיקה שומרת בתוכה משהו אלוהי גבוהה יותר מהכל. מוזיקה מזכירה לנו משהו שהוא מעבר.

העורך המוזיקלי לא יכול להיכחד, הוא פשוט חייב להפוך לאמן, חייב להכיר את הסוד של המוזיקה. צריך לשמור על תשוקה אמיתית ואהבה אדירה לאומנות המוזיקה. אהבה גדולה לקחת מוזיקה, לחבר אותה ביחד וליצור משהו חדש לגמרי. העורך מעביר לאנשים את הניצוץ, בונה להם עולמות מוזיקליים, ומרחיב תודעה. 

הכתבה פורסמה בספיישל מוזיקה בעיתון "העיר", תל אביב, במסגרת שדרני קול הקמפוס כותבים.

 

תמונת תוכן ותצוגה: imNickle

תגובות

  • חיכיתי לזה

    שיוהוווו

    שרהג'ונס, 06-09-2009 03:57

  • BIG UP

    דירי, 06-09-2009 10:05

  • בכדי להבין

    מהי עריכה מוסיקלית, צריך להקשיב לקול הקמפוס ביום שבת, בין 22:00 ל 02:00. עם יד על הלב. !Inspiration

    אפס אחד, 06-09-2009 17:14

  • מאמר מדהים

    ערן, 06-09-2009 18:45

  • אחלה כתבה!

    לא יכולתי לתאר את העבודה של עורכי 106FM טוב יותר..

    רגב, 07-09-2009 21:12