מגזין

אם יש גן-עדן

לקראת בואו לפסטיבל הג'אז באילת, גיל רוביו תפס את ליונל לואקה לשיחה על שורשים, שיתופי פעולה והעתיד של הג'אז

מאת גיל רוביו. 22-08-2009

תגיות: ראיון, ליונל לואקה

אם יש גן-עדןצילום: ג'ימי כץ

 

ליונל לואקה נולד בבנין שבמערב אפריקה והוא אחד הקולות הבולטים בסצנת הג'אז כיום בעולם. כגיטריסט וזמר הוא מביא צליל חדש וכובש לז'אנר ומצליח ליצור בו נישה חדשה משלו. לא לחינם בחר בו הפסנתרן הרבי הנקוק להיות חלק קבוע בלהקה שלו, לצידו של ענק הסקסופון ווין שורטר. הקול החם והנגינה הייחודית של לואקה מוכרים לקהל הישראלי בזכות שיתוף הפעולה עם אבישי כהן (חצוצרה) באלבום After The Big Rain, שם התארח והשאיר חותם שמאפיין את האווירה של האלבום כולו. בדיוק בתחילתה של מה שמסתמנת כקריירת מוזיקה משובחת מגיע לואקה לאילת וכמה ימים קודם לכן שוחחנו איתו מביתו שבניו-יורק.

אנחנו מאוד נרגשים לקראת ההגעה שלך לישראל.

ליונל לואקה: גם אני נרגש כי מעולם לא הייתי שם. זאת הפעם הראשונה שלי בישראל.

ולמרות זאת אתה מוכר בסצינת הג'אז הישראלית במיוחד, בזכות שיתוף הפעולה שלך עם אבישי כהן החצוצרן.

ל"ל: כן, נכון. ניגנתי עם אבישי תקופה מסוימת ולמעשה נפגשתי איתו באיטליה ממש לאחרונה, לימדתי שם מוזיקה במשך שבוע, ואנחנו נפגשים גם כאן בניו יורק. אנחנו מנגנים עם עומר אביטל, נגן הבאס, שהוא עוד מוזיקאי נפלא מישראל.

 

איך נוצר החיבור איתם?

ל"ל:טוב, זאת ניו-יורק, זה המקום להיפגש והמפגשים האלו פשוט קורים בדרכים הכי טבעיות. אני לא זוכר במדיוק כיצד היה המפגש הראשון אבל מייד התחלנו לנגן יחד.

 

וכבר אז היה ברור שתשתף איתם פעולה בהקלטת הדיסק?

ל"ל: כן בדיוק. אני מאוד שמח שזה יצא ככה.

 

אם מסתכלים על הטריו הנוכחי שלך, איתו תגיע לאילת, מבחינת המקורות שלו, אז שוב מדובר ב"כפר גלובאלי".

ל"ל: הו, כן. הבאסיסט שמו מאסימו ביוקאטי, הוא מאיטליה ולמעשה הוא חצי איטלקי וחצי שוודי. המתופף הוא פרנק נמת' מהונגריה ואנחנו מנגנים מעל 10 שנים יחד.

 

אתה חושב שהמקורות שלהם תורמים לצליל של הטריו?

ל"ל: בהחלט. בגלל שאף אחד מאיתנו לא מגיע במקור מארה"ב, הצלחנו לשמור על המקורות שלנו. הצליל של הטריו מורכב מהרקע של כל אחד מאיתנו ומהניסיון שלנו כאן בניו-יורק.

 

אתה עצמך התחלת לנגן גיטרה בגיל 17 אבל לא הגעת ישר לג'אז.

 ל"ל: לא, לא. ניגנתי מוזיקה אפריקאית, מוזיקה שגדלתי עליה ואז התחלתי לשמוע תקליטי ג'אז. השינוי האמיתי הגיע כשהתחלתי לשמוע את ווס מונטגומרי וג'ורג' בנסון שניגנו מוזיקה מאוד אחרת מהאופן שבו אני עצמי הייתי רגיל אליו בנקודה הזו. התחברתי מייד לחופש שהיה להם בנגינה, ליכולת לאלתר במוזיקה. אחרי התקופה הזו נסעתי לחוף השנהב במערב אפריקה ללמוד. זה היה הבית ספר הראשון האמיתי שלי למוזיקה ולמדתי שם מוזיקה קלאסית דווקא. לשמחתי הלימוד שם עזר לי לדעת איך לכתוב וליצור. אחר כך עברתי לפאריז ב-94' ללמוד ג'אז למעשה לראשונה. שהיתי שם שנתיים ואז נבחנתי לברקלי שבבוסטון לשם הגעתי במלגה.

 

ובברקלי הייתה למעשה הכניסה הרשמית שלך לעולם הג'אז

ל"ל: כן, אתה יודע, בברקלי נמצאים מוזיקאים רבים מכל העולם, זה היה המקום המושלם להיות בו והזמן המושלם לפגוש אנשים ולנגן. משם הקריירה שלי המשיכה.

אם הזכרת מפגשים, אתה כיום מנגן בין היתר עם שניים מאגדות הג'אז של כל הזמנים: הרבי הנקוק ו-ווין שורטר. איך ההרגשה להופיע כחלק מהלהקה שלהם?

 ל"ל: אם יש גן-עדן, כמו שאומרים, אז זה גן העדן עצמו. לנגן עם ווין והרבי, ברמה המוזיקאלית, גורם לך לנגן טוב יותר. הם מאתגרים אותך. אני תמיד אומר שמאוד קל לנגן איתם ובמקביל גם מאוד קשה. מה שאתה לא עושה - הם תומכים בך בדרך הטובה ביותר האפשרית, ובאותו הזמן הם דוחפים אותך חזק לעבר איזור לא ידוע וזה דבר לא קל לעשות. זה כמו להגיע לקיר ולא לדעת אם תצליח לעבור בדלת. מעבר לכל זה, ברמה האישית, הם שני אנשים מאוד צנועים. אני חושב שהאנושיות שלהם באה קודם. שניהם אומרים שמוזיקה זה מה שהם עושים ולא המהות שלהם עצמה. אין פה אגו. אני לומד הרבה משניהם כל פעם מחדש. הכול הוא סביב המוזיקה והחיבור בין האנשים.

אנחנו שומעים היום שמוזיקאים מנסים להביא את הצליל המקומי שלהם לתוך הג'אז, כמו שאתה עושה במוזיקה שלך. לדעתך זה המקום אליו הג'אז הולך?

 ל"ל: אני בכנות מאמין בכך. לשם הג'אז מתפתח. יש אנשים מהודו שמנגנים שילוב מדהים של מוזיקה הודית עם ג'אז או מוזיקאים מישראל כמו אבישי כהן נגן הבאס. אני באמת חושב שאלו הז'אנרים החדשים של הג'אז העולמי. זה כבר קיים הרבה זמן וקורה גם היום אבל זה יצבור תאוצה בעתיד. כל המוזיקאים הללו למדו ג'אז אמריקאי, We Can Swing, אין שאלה לגבי זה. אבל זה חשוב לדעת מאיפה אתה בא ומי אתה ולנגן מהלב שלך. זה מה שאני מנסה לעשות במוזיקה שלי. זה מה שאני, זאת המסורת שלי.

מה תנגנו בקונצרט באילת?

ל"ל: ננגן קטעים מהאלבום האחרון של ב- Blue Note Records "קאריבו" וגם חומרים חדשים שיוקלטו באולפן בקרוב. אחרי ההופעה בישראל יהיו לנו כמה ימי מנוחה מה-Tour ונכנס לאולפן להקליט. האלבום החדש יהיה מוכן בשנה הבאה.

אז כמו שהבנו Karibu משמעו "ברוך הבא" בסווהילית, נכון?

ל"ל (צוחק): כן זה מדויק.

אז קאריבו לישראל מר לואקה.

ליונל לואקה יופיע בפסטיבל הג'אז בים האדום, אילת, ביום ראשון, 23.08 בשעה 22:45 וביום שני 24.08 בשעה 01:15

תגובות

  • נייס!! איזה כיף בטח היה שם...

    הנה עוד קטע מגניב שלו: http://www.youtube.com/watch?v=HGfEVxDW2R4&feature=related

    גלעד, 27-08-2009 23:33