מגזין

טכנולוגיה או נשמה?

ליאור שיינברגר הציץ בסרטו החדש והמדובר של ג'יימס קמרון וחזר עם תהיות בנוגע להתפתחות הטכנולוגיה הקולנועית

מאת ליאור שיינברגר. 22-08-2009

תגיות: אווטאר, James Cameron

טכנולוגיה או נשמה?יחסי ציבור

ביום שישי האחרון צבאו לא מעט חובבי קולנוע על קופות ה"יס פלאנט" בקניון איילון. האירוע? הקרנה חינמית ומיוחדת שמספקת הצצה ראשונית לקטעים מיוחדים בתלת מימד מתוך "אווטאר", סרטו החדש ועתיר הבאזז של ג'יימס קמרון שעתיד להגיע לאקרנים בדצמבר הקרוב.

"הבימאי שהביא לכם את טיטאניק" מכריזות כרזות הסרט. אז נכון, "טיטאניק" (1997) אמנם שבר שיאים בקופות מבחינה כלכלית ואין ספק שמדובר בסרט שהצילומים והעריכה בו היו עשויים מצוין אך מבחינתי, "טיטאניק" היה ועודנו בעיקר מעיק. סרט ארוך ומייגע (3 שעות !), שנמשך ונמשך לקול בכיין של ילדות בנות 12 שצופות בליאונרדו די קפריו מפשפש במימי האוקיאנוס. לא, הגדולה של קמרון לא נעוצה ב"טיטאניק", אפילו לא קרוב. אז איפה כן אתם שואלים ? בסרטי המדע הבדיוני.

קמרון תמיד הקדים את זמנו. משיכה עזה לאקשן חסר גבולות, אהבה לחייזרים, רובוטים ועולמות משונים היא שהביאה אותו ליצור סרטים מדהימים כמו: "שובו של הנוסע השמיני" (1986), "מצולות" (1989) וכמובן גם את שני הסרטים הראשונים בסדרת "שליחות קטלנית" (1984 ו-1991 בהתאמה).

כאשר הסרט השני בסדרת "שליחות קטלנית" יצא לאקרנים ב-1991, צופים ברחבי העולם נדהמו מהאפקטים המיוחדים שהופיעו בסרט. רוברט פטריק על תקן שוטר שעשוי מכספית ומסוגל לשנות את עצמו בהתאם לכל דבר שרק יחפוץ, הצליח להיחתם בתודעה הקולקטיבית כאחת הדמויות היותר מאיימות שהופיעו איי פעם בסרט אקשן, שלא לדבר בכלל על דמותו של מושל קליפורניה הנוכחי, ארנולד שוורצנגר, כנראה בתפקידו הזכור ביותר.

הרעיון ליצירת "אווטאר" עלה בראשו של קמרון כבר לפני 14 שנים, אך הנזכר לעיל הרגיש כי באותה עת לא היו קיימים עדיין האמצעים הטכנולוגיים הדרושים בכדי לאפשר לחזונו לרקום עור וגידים.

מאז ועד היום, סרטי האקשן עתירי האפקטים רק הלכו והתפתחו. אם בסרטים כמו "היום השלישי" (1996) של רונלד אמריך, חזינו בפיצוץ מרהיב של הבית הלבן, הרי ששלוש שנים מאוחר יותר ב - 1999 נולד לו אפקט "זמן הקליע" שהפציע לראשונה בסרטם של האחים וושובסקי "המטריקס" ומאז נעשו בו אינספור שימושים.

בעת האחרונה עושים סרטי התלת-מימד קאמבק בזכות טכנולוגיות הקרנה חדשות, משקפיים מיוחדים ואולמות משוכללים שיודעים לתרגם את הסרט לתלת מימד. מדובר במהלך שכרגע מתרחש בעיקר בסרטי אנימציה ובהחלט נראה יפה מבחינה ויזואלית. אך צופי הקולנוע עדיין לא מרגישים בפועל כאילו הם חלק מההתרחשות החיה על המסך.

מאז "טיטאניק" נעדר קמרון מעולם הקולנוע באופן דיי כולל, למעט פרויקטים צדדים שעשה (הפקות IMAX וסרט תיעודי) ועיסוקו בסדרות טלוויזיה. לפני כ - 4 שנים, הרגיש קאמרון בשל לחזור ולהגשים את חזונו הישן וכך החלה עבודת ההפקה של "אווטאר". לדברי קמרון, הומצאה טכנולוגיה מהפכנית למען הפקת הסרט, כזו שתשנה את תפיסת הצופים בנוגע לסרטי התלת-מימד.

מרגע ההכרזה של קמרון על פיתוח הטכנולוגיה החדשה, החל גל שמועות להתרוצץ ברשת האינטרנט בניסיון להבין מה השינוי הגדול. למעשה, הציפיות היו כל כך גדולות עד שלקראת הקדימון לסרט, הציבה חברת Apple טיימר שספר לאחור את השעות עד ליציאת הקדימון. אך בתאריך הרלוונטי קרס אתר החברה תחת עומס הגולשים.

עלילת הסרט בתמצות כפי שהיא מופיעה באתר הרשמי, מספרת על חייל (סם וורת'ינגטון) שנשלח לכוכב מרוחק בשם "פנדורה" המאוכלס ביצורים מוזרים ומופלאים. בעל כורחו, מתחיל הגיבור מסע של גאולה, גילוי ואהבה בלתי צפויה בעודו מוביל קרב ענק להצלת הציביליזציה.

17 דקות. זהו משך הזמן שבו ישבתי באולם הקולנוע וצפיתי בקטעים מתוך "אווטאר". 17 דקות מתוך סרט שאמור להימשך מעל לשעתיים וחצי. לא ניתן להתייחס לעלילת הסרט בעקבות מספר דקות מצומצם כל כך של צפייה, בהחלט אפשרי לעומת זאת, להתייחס לצד הוויזואלי שמצליח לקחת את טכנולוגיית התלת מימד צעד אחד קדימה.

הסרט מצליח לשלב בין שחקנים חיים לגרפיקה ממוחשבת (CGI) כשההקרנה בתלת מימד גורמת לצופה לחוש כי הוא מביט באירוע שקורה ממש כרגע לידו. העולם שמצליח ליצור הסרט נראה כאילו הוא לקוח מעולם משחקי המחשב (מזכיר במיוחד את וורקראפט), בו חיות פרא מתהלכות חופשי ויצורים קסומים נעים בזריזות סביב יערות, צוקים, מפלים ושאר נופים עוצרי נשימה.

בתקופה האחרונה, אני נתקל בלא מעט סרטים שמתבססים ברובם על המון אפקטים ומעט מאוד עלילה. בדרך כלל מדובר בשוברי הקופות הגדולים של הקיץ, שעושים אמנם טוב לבני טיפש-עשרה שמוכנים לפרוק קצת טסטוסטרון בקולנוע, אך מאכזבים את קהל הצופים שאמנם מחפשים סרט אקשן, אבל כזה שאפשר לצאת ממנו גם עם תובנות ("האביר האפל" ו"השומרים" הצליחו להשביע את רצוני מהבחינה הזו בדיוק בגלל שהם נתנו לצופה חומר למחשבה ולא סתם פיצוצים חסרי תוכן).

נשאר רק לקוות שקמרון השכיל ליצור סרט שיש בו גם עלילה מפתיעה שמצליחה להתפתח ומשהו שישאיר טעם של עוד אצל הצופים, כי בשביל סרט טוב לא צריך טכנולוגיה - צריך נשמה. הטריילר ניתן לצפייה ממש כאן (המלצה אישית, הורידו אותו למחשב ב - HD - בהחלט שווה את ההמתנה).

אווטאר (2009). בימוי, תסריט והפקה: ג'יימס קמרון. שחקנים: סיגרוני וויבר, סם וורטינגטון, מישל רודריגז, זואי סאלדאנה, גיובאני ריביסי, גואל מור, סי.סי.אייץ פאונדר, סטיבן לאנג.

תגובות

  • אתה

    יודע לכתוב אתה.. כתבה מקיפה וגרמה לי לסקרנות כלפי הסרט וכל זאת למרות שאני לא חובבת מדע בדיוני! מחכה לראות. ולקרוא עוד סיקורים :)

    דיקלה, 24-08-2009 03:28