מגזין

אותו החתול

אלבומו החדש של יוסוף איסלאם, לשעבר קאט סטיבנס, מוכיח כי הוא רלוונטי גם בטכנולוגיה של שנות האלפיים. גיל מטוס מבין כי למרות הניגודיות ואולי בזכותה, המסר שלו עובר

מאת גיל מטוס. 20-05-2009

תגיות: cat stevens, yusuf islam, אלבומים

אותו החתול

בשנת 2006, אחרי 28 שנים של שתיקה, יוסוף איסלאם (לשעבר קאט סטיבנס) הוציא את האלבום An Other Cup שהוכיח שהחתול עדיין צעיר ורענן, ונוגע בדיוק כמו בימים ההם, כששר על ליסה העצובה. מאז הוא הספיק להקליט את Boots & Sand שנכתב בעקבות האירוע המשפיל ב-2004 כשממשלת ארה"ב סירבה להכניסו לגבולותיה, בגלל שהופיע בטעות ברשימת הטרוריסטים. בינואר של השנה האחרונה הוא הקליט קאבר ל- The Day The World Gets Round של ג'ורג' הריסון, והרווחים מהשיר נתרמו למען ילדים שנפגעו מתקיפת צה"ל בעזה.

ב-1978 ובשנים שלאחר התאסלמותו, הוא התרחק מהמוסיקה וסיפר שהאיסלאם מאפשר לו לשרוד בלעדיה. המוסיקה הייתה אמצעי חשוב שנשא אותו להיכן שרק רצה, אך משעה שהגיע לחוף המבטחים של הדת, הוא קשר את הסירה שהובילה אותו לשם.

And if I make it to the waterside, will I even find me a boat? And I if I make it to the waterside, I'll be sure to write you note or something (מתוך Sitting שנכתב ב- 1972)

נראה כי יוסוף מצא את הסירה שלו והפעם הוא גם יודע את הדרך לחוף, כשהוא נע בין שני העולמות. מצד אחד כדובר חשוב ומוערך בעולם המוסלמי, ומצד שני, כמוסיקאי מערבי שכבר לא מפחד להישמע כמו קאט סטיבנס, האיש ממנו ברח במשך שנים רבות. כיום החיבור הזה נראה די טבעי, וגם בעולם שאחרי ה-11 בספטמבר, אנשים רבים הצליחו להתגבר על הדיסוננס שדמותו מייצרת - אפילו משטרת ההגירה של ארה"ב. מהרגע שבו הרים את הגיטרה, הוא לא מפסיק להפליג ומעז להגיע גם למקומות רחוקים מעברו, כשהוא מופיע עם שיריו המפורסמים של סטיבנס - שירים שבעבר רצה לשכוח.

למעשה, יוסוף חזר למשחק מהר מאוד כשהוא ממנף את החיבור בין האותנטיות של דמותו הנוכחית ובין המותג "קאט סטיבנס" באופן מעורר הערצה. האיש שבחר להתנתק מהחברה המערבית באופן שנתפס כה קיצוני וזעזע רבים, הבין שכדי לחזור, עליו ליצר אותו זעזוע - להתחבר לפייסבוק ולאמץ את המרחבים הדיגיטליים. באתר הבית שלו ניתן למצוא מידע לגבי תרומה והתנדבות לארגונים מוסלמיים לצד הסינגל הראשון שהוציא משנת 1966, כשהכול מתובל באסתטיקה אוריינטלית מתוקה ובטכנולוגית פלאש. בקרוב ייפתח גם הבזאר הווירטואלי, שיציע חולצות של קאט סטיבנס ומגוון אביזרים למכירה. מעניין אם יש מקום למיקוח.

אולם מאחורי הדיגיטציה של יוסוף יש סיפור מעניין. קן קרמר, האיש שמזוהה עם מהפכת המוסיקה הדיגיטלית של "אפל" ונחשב לאבי ה-iPOD , סיפר לטיימס ש-  Father & Son של סטיבנס היה השיר הראשון שהוקלט כ-MP3 לנגן שפיתח. זה היה ב-1982 ועל הנגן ניתן היה לאחסן רק שלוש דקות וחמישים שניות של מוסיקה. קן רצה ליצור ניגודיות, וחיפש דווקא צליל אקוסטי וטבעי כדי להשוויץ בטכנולוגיה העתידית - השיר של סטיבנס היה מושלם לכך. יוסוף אמר בתגובה שהקלטות דיגיטליות איפשרו ליותר אנשים להאזין ליותר מוסיקה מכפי שניתן היה לדמיין אי פעם, ושהוא שמח לדעת שאחד משיריו היה חלוץ.

המסע שלא נגמר

בתחילת מאי הוא שחרר את אלבומו השני כיוסוף איסלאם, אשר נושא את השם  Roadsinger (To Warm You Through The Night). האלבום הוקלט בלייבל Island Records בו ראו אור אלבומיו הגדולים Tea for the Tillerman ו- Teaser and the Firecat. גם על האלבום הזה, כמו על הקודם, הוא חתום בשם יוסוף בלבד, ולטענתו, השמיט את המילה איסלאם כיוון שלא רצה להשתמש בה כסלוגן ליצירותיו.

ארבעה מתוך השירים באלבום הוקלטו במקור למחזמר Moonshadow שמורכב משירים חדשים לצד שירים ישנים של יוסוף ועתיד לעלות בקרוב. המחזמר מספר את סיפורו של Stormy - ילד שחי בעולם של חשיכה ויוצא למסע בעקבות ארץ האור. המוסיקה של יוסוף, כמו סיפור חייו, היא מסע בעולם פראי, מסע בעקבות צילו של הירח, בקרונות רכבת השלום ובפנטזיה על קטמנדו ועל המרחקים. מסע של התבגרות, שחרור והתפכחות, מסע של חיפוש אחר האור.

באופן טבעי גם ב"רודסינגר" הוא יוצא לאותו מסע שמתחיל במקום הבטוח ביותר עם Welcome Home וממשיך במקומות הנעימים כמו:Everytime I Dream  ו- Thinking About You. ב-World O' Darkness הוא שר על הצדדים האפלים בעולם בו השמש לא זורחת, עולם שאותו רק מעטים בוחרים לעזוב ולבחור בארץ שנמצאת מעבר לחשכה. בשיר הנושא הוא מספר על זמר נודד ובודד שאיבד את דרכו ואת אמונו בבני אדם, עד שיום אחד הגיע לארץ אחרת, שם אנשים דיברו בשפה שונה, אך בכל זאת הבינו אותו והראו לו את הדרך לגן עדן דרך חולות המדבר. הזמר הנודד הזה הוא אותו אדם ששאל בעבר היכן משחקים הילדים. ולמרות שמצא אותם בחצר ביתו, הוא עדיין ממשיך בחיפוש כי המסע אף פעם לא נגמר.

האלבום הקצר שאורכו כחצי שעה בלבד, מוכיח שהחתול יוסוף רלוונטי גם בשנת 2009 דרך ה-iPOD  המנוכר. בקולו הצלול והנוגה הוא מעביר את הפשטות והתמימות שנמצאת באלבומיו הקלאסיים משנות ה-70 וגורם לנו להבין שבמידה רבה המסר הוא אותו מסר - הוא רק כלוא במדיום אחר.

טור זה פורסם באתר NRGמעריב

לכתבות נוספות של שדרני קול הקמפוס ב- NRGמעריב

 

תגובות

  • אותו המטוס!

    כהרגלך, מעולה בסקירות:) אהבתי את הרצועה הפותחת ואת שיר הנושא של האלבום.

    פרלה, 20-05-2009 20:35