מגזין

שמים כתומים

'פעם היינו עושים את הטיולים האלו עם סובארו טנדר, מודל שנת תשעים ומשהו. בפנים בדרך כלל תפאורה קבועה'. מאור בוכניק יוצא לטיול שטח עם Time Without Consequence של אלכסי מרדוק

מאת מאור בוכניק. 24-05-2009
 שמים כתומיםTime Without Consequ - עטיפת האלבום

פעם היינו עושים את הטיולים האלו עם סובארו טנדר, מודל שנת תשעים ומשהו. בפנים בדרך כלל תפאורה קבועה. רדיו-טייפ קסטות שלא עבד, עטיפות ריקות של ממתקים, מכתבים ישנים מהדואר ובקבוקים עם מים שרתחו מהחום ששרר באוטו, ובלתי ניתנים לשתייה, אחרי שאבא שלו חזר מהעבודה ושכח להוריד אותם מהאוטו. היום אנחנו עושים את הטיולים האלה, עם סתם רכב מליסינג, וקוראים לזה סגירת שטחים, על שם המשחק מחשב הישן. באותם השטחים, שכבר נחרשו עם הטנדר שנים קודם, מחפשים שבילים חדשים, בין הפאלחות, ובכלל אני אוהב שהוא שולף לפעמים מילים שכנראה למד אותן מאבא שלו, למשל כשהוא מצביע על חתיכות הניילון הקרועות, שמתנפנפות ברוח, משתוללות בעצבים, בקול רעש גדול, קשורות למה שהיה פעם חממות, ואומר תיראה את העזוּבַה, כמו שהוא קורא לזה. לא פחות אני אוהב את הפשטות שלו, ואת הדיבורים על לטבול לחם שחור בשמנת, יחד עם בצל.

הוא, תן לו "פינק-פלויד", "ביטלס", בוב דילן, אל תסבך אותו עם שמות. אלכסי מרדוק!?  מה זה, מה הבאת? זה רוסי, אלכסי?  האמת שלא, הייתי אולי עונה, בשיחה שכזאת. זה בכלל אחד שנולד בלונדון, גדל בסקוטלנד, והיגר לאמריקה בסוף שנות התשעים כדי ללמוד, שם גם הקליט לבסוף.

אם הוא לא יבקש, אני לא אתן לו עותק מהאלבום של מרדוק, Time Without Consequence, גם לא כדי לשמוע את Orange Sky, בטיול שטח, בנחל שכבר לא זוכר מה זה מים, כשהשמש מתחילה לשקוע מעבר להר גדול. מצד שני, כל הסיטואציה הזאת קצת מתחרבשת עכשיו, כי השיר הזה משמש, בין היתר, גם כפסקול הסרט "גן עדן עכשיו", סרט על שני פלסטינים משכם, שמתכוונים להוציא פיגוע בת"א. ובטיולים שלנו, הכוונה היא בעיקר לנסוע, מבלי להגיע לשביל ללא מוצא.

אלכסי מרדוק הגיע עם הקטע שלו לחברת הקלטות, שם הטכנאי לחץ על פליי, והסתכל על הזמן שרץ, מחכה לראות מתי כבר מגיע הפזמון, בתוך הקטע הזה שביזבז לו כבר כמעט שבע דקות מהחיים. משהו בנקודה הזאת גרם למרדוק לפנות לכיוון האינדי. פה גם מתחילות הצרות, עם ההגדרות האלו. יש אחד שיכנה את המוזיקה שלו בריטיש פולק, אינדי רוק, סונג-רייטר, אחר קורא לזה לואו-פי, אקוסטיק, מֱלוו, אחת אחרת אפילו אומרת שהקטע השלישי באלבום - Home, נשמע לה קצת טריפ-הופ. לי זה סתם נשמע לא רע, אבל זה לא ז'אנר.

כשאנחנו מגיעים ליד מטע זיתים אחד, עולים על כביש כורכר ישר וארוך, אפשר לדפוק גז חופשי, ולקוות שהיונים יספיקו להתרומם ולעוף לפני שיכנסו לנו בשמשה. הוא שואל אותי אם אני זוכר איך אבא שלו היה מרכיב אותו על הכנף של הטרקטור, מעל הגלגל, והם היו מרביצים פה הילוך רביעי. היי - אז גם לטרקטורים יש כנפיים. אחר כך חשבתי שהתמונה שלו על הטרקטור, יחד עם הקטע Breathe של מרדוק, יכולה להיות יופי של פרסומת לג'ון-דיר. אבל זה לא יצא לפועל, בעיקר בגלל חברת רכב יפנית אחת, שכבר השתמשה בקטע הזה לפרסומת שלה.

ב- 2002 הוציא מרדוק אי.פי, שהכיל ארבעה קטעים. הסקוטי שבחר לעשות את זה בדרך שלו, בהוצאה עצמית -  Zero Summer Records , למרות ההצעות מלייבלים מוכרים, הוציא ב- 2006 את האלבום המלא. מרדוק שר ומנגן באלבום על גיטרות וקלידים, אחרים משלימים גם עם צ'לו וטאבלה בחלק מהקטעים. אולי היא מצטלמת טוב, המוזיקה של מרדוק, שמופיעה בכמה הפקות טלויזיה וקולנוע. הקטע שפותח את האלבום - All My Days, משמש כפסקול הטריילר של הסרט Away We Go שצפוי לעלות לאקרנים בארה"ב בחודש יוני השנה.  

את טיול השטח שלנו, סגירת השטחים, אנחנו מסיימים אצלו בסככה, שמעלה חלודה בעוד אנחנו מזדקנים. הוא קופץ לרגע הביתה, ואז יורד חזרה בשביל אל הסככה, עם שתי כוסות תה. בלי קשר לזה שאנחנו מכירים שנים, גם אם הייתי פוגש אותו אתמול, היינו הופכים לחברים בשנייה. זה בעצם גם התרגום הכי קרוב שמצאתי ל- Time Without Consequence.

צילום לובי: יח"צ

תגובות