אלבומים

Stienski - What Does It All Mean (1983-2006 Retrospective) – 2008

רטרופרספקטיבה ראשונה לחלוץ הסימפולים והשולחניזם (Turntablism)

מאת גל בלטמן. 01-01-2011

תגיות: סול, היפ הופ, דיסקו, אדרגראונד, ג'יימס בראון

Stienski - What Does It All Mean (1983-2006 Retrospective) – 2008

הבהרה קצרה לפני שמתחילים. סטיינסקי או בשמו המקורי סטיב סטיין, יכול להיות אבא שלי !

החלוץ המוזיקלי הזה עבד במשרד פרסום והיה כבר בן 32 כשזכה, יחד עם חברו להרכב דאבל D (דאג דיפרנקו), בתחרות השולחניזם (Turntablism) הראשונה שלו ב-1983. חישוב זריז גם של האיטיים בינינו יביא למסקנה שכיום, הוא כבר בן 57. באותן שנים, הרבה הזוג להסתובב במסיבות היפ-הופ מחתרתיות. בדרך כלל, חוץ מהיותם הלבנים היחידים, הם היו גם המבוגרים ביותר.

במהלך השנים הוציא ההרכב כמה קולאז'ים ורימיקסים שהופצו בצורה מחתרתית עקב שימוש בחומר שהיה עליו זכויות יוצרים אך זכו להכרה אדירה ושימשו כהשראה לענקים בתחום כמו Coldcut, Cut Chemist, DJ Shadow ורבים אחרים. לאחר מערכה משפטית ארוכה הוכרו ב-2008 הרצועות כיצירות בפני עצמן והותרו לפרסום והפצה מסחריים. אלבום האוסף המדובר נולד.

האלבום הכפול נפתח ברצף של "השיעורים". רצועות אלו היו הקולאז'ים הראשונים שהצמד הרכיב בכוונה יהירה למדי ללמד את כולם איך ליצור מיקסים כמו שצריך. הראשון שבהם Lesson one - The Payoff Mix, הוא זה שאיתו זכו באותה תחרות ב-83. הרצועה, בניגוד למיקסים האחרים מאותה תקופה, הורכבה פרט לדיסקו והסול ההכרחיים גם מפרסומות ישנות, קטעי סטפס של האמפרי בוגארט, שירים ישנים של ליטל ריצ'ארד ועוד הפניות לתרבות הפופולארית. Lesson two - James Brown Mix, משלב לאורך מיקס משיריו של ג'יימס בראון קטעי דיבור של קלינט איסטווד מהארי המזוהם, טוויטי בירד, באגס באני וקלטות הדרכה. השיעור השלישי History of Hip-Hop סוקר את קטעי הברייקדאנסינג החשובים של התקופה ומרכיב אותם בין היתר יחד עם קריאת ה- "Heeeeeeere's Johnny" מתוכניתו של ג'וני קארסון. דרך אגב, את אותו סדר שירים כמו בשיעור 3 אפשר למצוא בשיר Three is the Magic Number של דה לה סול.

קטעים נוספים ראויים לציון בדיסק הראשון הוא Voice Mail - Sugar Hill Suite, שמשלב בתוכו  את הסקראצ'ינג המוכר של הז'אנר, מאחד יצירות של חלוצי הראפ Sugar Hill Gang עם פרסומות וקטעים מסומפלים אחרים. מיד אחריו מגיע הטרק The Motorcade Sped On, שמשלב את דיווחו של וולטר קרונקייט על ההתנקשות בג'ון קנדי, נאומים של הנשיא המנוח, כמה צלילים של הביטלס ולראשונה בהיפ הופ, את צילצול הפעמונים מ- Honky Tonk Woman של ה- Rolling Stones שהפך לנפוץ לאחר מכן. רצועה זו מתאימה לרצועה המסיימת את האלבום, Number Three On Flight Eleven, רצועה קודרת ולא קלה לשמיעה שמספלת לתוכה את שיחת הטלפון שערכה בטי אונג, דיילת בטיסה 11 של יונייטד איירליינס, לשירותי החירום ובה היא מדווחת על הנעשה במטוס החטוף כרבע שעה לפני ההתרסקות למגדלי התאומים.

חלקו השני של האלבום מורכב בעיקר מרימיקסים ומקטעים קצרים וחדשים יותר שמורכבים כמיקס רצוף. בין קטעים אלו בולטים הרימיקסים של Swan Lake, במקור של Blackalicious, ועיבוד מחודש וסטלני במיוחד ל Country Grammar של Nelly, שכמובן מעורבבים בסגנונו של סטיינסקי יחד עם קטעים של קומיקאים, סרטים מפורסמים יותר ופחות, אפקטים קוליים מסטאר טרק והרבה סגנונות מוזיקליים שונים.

האלבום הוא כאמור הוצאה מסודרת ראשונה של הרבה מהקטעים המופיעים בו. מי שיעניק לו זמן ותשומת לב יוכל להשתמש בו כשיעור מוזיקלי. גם ממני נדרשו זמן רב והאזנות מרובות כדי לקלוט את כל הרפרנטים המוזיקליים שלו, ורק אז, התחלתי להבין את גודל ההשקעה בכל אחד מהרצועות או למצוא את המקור שממנו לקוחים הסימפולים.

המקוריות של אלבום, היא שגורמת לחזרה אליו. גם אלו מכם שלא תמיד מבינים את רמת ההפקה וההשקעה, יוכלו להנות מהמוזיקה הכייפית שדחוסה באלבום בריכוזים גבוהים מאוד.

תגובות

  • ביקורת שהיא

    תענוג לעיניים על אלבום שהוא תענוג לעור התוף.

    שיינברגר, 02-02-2009 13:28

  • תודות על ההמלצה

    אלבום גאוני. חובה על כולם להאזין לו. מייד.

    biscotti, 13-02-2009 12:05