אלבומים

Regina Spektor - Begin To Hope - 2006

השירים של רג'ינה ספקטור מראים אדם רגיש לסביבה ולפרטים הקטנים ואפשר לחוש בזה גם דרך מילות השירים בהם היא כביכול רק צופה מהצד. אף פעם לא ברור אם היא שם או לא, בעודה מרחפת עם מילותיה פנימה והחוצה

מאת קרן פרלה. 26-08-2007
Regina Spektor - Begin To Hope - 2006

בין פנינים משתחלות של העבר שכוללות רזומה של שלושה אלבומי אולפן מאחוריה ועשרות (אם לא יותר) שירים שלא שוחררו באף מקום, רבים ממעריכי הספקטור דווקא לא הביעו ריספקט לאלבומה האחרון. אבל רג'ינה כמו רג'ינה, ממשיכה להפוך רגעים יומיומיים לשירים משמעותיים ובעצם מעולם לא הפסיקה להביע עומק ותחושות.

  

Samson, שיר שכבר הופיע באלבומה השני "songs", מופיע כאן בגרסא מעובדת יותר. השיר בשמו, כמו גם מוטיב גזירת השיער הארוך, ככל הנראה בזיקה לסיפור שמשון ודלילה, כאשר כאן מדובר באישה שנפגעה ממנו למרות שגזרה את שערו ואולי הכוונה לרמוז על צד בסיפור שמעולם לא סופר, כפי שנרמז גם במשפט: "And history books forgot about us and the bible didn't mention us And the bible didn't mention us, not even once"

On the Radio הוא שיר "איזי ליסנינג" שמתאים לעבור רדיו, וזה לא משנה כי הוא פשוט מקסים ונשמע לפרקים כמו המנון כלשהו. תיאור מצבים יומיומיים שהתרחשותם לא הייתה בשליטה, אזכור של השיר נובמבר ריין ושמיעה חוזרת שלו, אכזבות וסגירות מעגלים, עם בית אחד נוגע במיוחד:"you take the things you likeand try to love the things you tookand then you take that love you madeand stick it into some--someone else's heartpumping someone else's bloodand walking arm in armyou hope it don't get harmedbut even if it doesyou'll just do it all again"כל אילו מתארים בפשטות קבלה של מה שאי אפשר לשלוט עליו, ואופטימיות שיש לרכוש עם כל מה שהחיים מזמנים כי אחרי הכול אנחנו לדברי רג'ינה - צעירים עד שלא, אוהבים עד שלא,בוכים עד שצוחקים וצוחקים עד שבוכים,כשמתאהבים נכנסים לזה וגם אם זה כואב תמיד שמחים להיכנס למערכת יחסים חדשה תוך לקיחת הסיכון שאולי שוב זה יכאיב לנו.

Hotel Song מספר על ספק בחורה ספק נערה,שמזמינה גבר לבוא לעולמה דרך חדר המיטות, כשלמעשה היא רוצה הרבה מעבר ומערכת היחסים שלהם מתקיימת בבית מלון ומערבת סיגריות ושקרים. אותה בחורה כנראה מאוד צעירה, או לא חזקה דיה נפשית כדי להתמודד עם הפגיעות שמערכת היחסים הזאת גורמת לה- I am a child, it's too soon"".מתפתה לעקוב אחרי השאריות שלו בחדר המלון כמו מפית עליה רשום מספר טלפון של בחורה אחרת שאת כתובתה היא טרם השיגה, נואשת לחיבה שלו למרות שהיא מבינה שלא באמת תוכל לקבלה-friend"   "you will never be my dear dear.אפשר גם להבין את השיר ככזה שנכתב מנקודת מבט של יצאנית (צעירה מדיי,קמה בפחד,קוקאין סיגריות, שקרים וחדר מלון) שמתאהבת באחד מלקוחותיה, אולם תוך שהיא חולמת על יחסים איתו היא מבינה שהדבר אינו מציאותי.

Après Moi הוא כנראה השיר האהוב עליי באלבום.בלדת פסנתר אפלה שככל שהדקות עוברות הופכת להיות יותר עוצמתית במלודיה ובכלים, במהלכה רג'ינה שרה ברוסית קטע שלקוח משירו של בוריס פאסטרנק. השיר הלא כל כך ברור הזה מתמקד בכיליון הגוף, האיברים והנשמה, מידת היכולת להחזיק מעמד ואי היכולת לשבור מה שאינו שייך לך.

מועברת באפלוליות ודרך המילים הקודרות תחושת הזמן השאול עליו אנו חיים וישנה גם התייחסות להתאבדות- הגוף אינו שייך למי שבוחר לנתק ממנו את הנשמה. שורותיו של פאסטרנק מגיעות כמו אלומת תקווה באמצע השיר הקודר ומעודדות להתעלם מהשחור ולכתוב עליו, לשיר עליו. היצירה כמשחררת, ניצול של הרגע ותיעוד שלו. המשפט החוזר בשיר וחותם אותו-  After me the flood"" מסמל מחזוריות, היעלמות לצד משהו נקי.

ב- 20 Years Of Snow צלילים קסומים פותחים את השיר. מתוארת בחורה טהורה בת 20, שמעולם לא שנאה אף אחד וניתן להבין שגם לא חוותה אהבה, או גדלה בבית חם. היא יוצאת מהבית לחוות, אבל אותה התנסות מלוכלכת מחזירה אותה בחזרה לספרים ולפנטזיות. הדמעות שלה בשיר מתוארות כ twenty years of snow falling-בהתאם לקור בו גדלה, ובאטימות שככל הנראה תמשיך לאפיין אותה עקב הטראומה.

Edit מורכב למעשה מאותו בית אחד שחוזר על עצמו מגובה באותם שני אקורדים. השורות הלבנות שצריך לשמור על היציבות שלהן, השקרים שיוצאים מהן, ד"ר רוברט הלקוח משיר של 'הביטלס' על רופא שהיה מספק למפורסמים סמים ודוד אלברט שלקוח משיר של פול מקרתני, כל אילו והלופ האינסופי של השיר שנחתם בשורות "you don't even have good ,  credit you can write but you can't edit" דנים למעשה בהשפעת הסמים על הכתיבה.

היום ההשראה שוטפת אותך, האם מחר תוכל לערוך את מה שלא תזכור שכתבת אתמול?

Lady הוא שיר נוסף מהאהובים עליי באלבום, בו בקול מעושן, מגובה בפסנתר, דיקציה מדויקת, וסקסופון חם בסופו, שרה רג'ינה בלדת מחווה לבילי הולידיי המנוחה. מתוארת בשיר זמרת שמצליחה להעביר רגשות בצורה שכובשת את הקהל , שמאמין לכנותה העצובה. רמיזות רבות בשיר המקושרות לפרטים אודות בילי כמו היותה מעשנת כבדה, או לשיריה כמו למשל צמד המילים No Regrets שהוא אחד משיריה של הולידיי, ו-poplar tree שמתייחס כנראה לשירה- Strange Fruit. שני הבתים האחרונים מתארים בצורה יפה ומרגשת,את הליכתה של בילי לעולמה.

Summer In The City הוא בלדת פסנתר מקסימה, שכתובה מנקודת מבט של גבר בודד שמתגעגע לאהובתו. הוא לא ישן,שותה, מספר לזרים דברים אישיים ונקלע לסטוצים חסרי משמעות במהלכם הוא מחפש בעיניהן של הנשים את ההבנה שהייתה בעיניה. "Summer in the city means cleavage cleavage cleavage"-משפט משעשע שמציג בצורה הומוריסטית את נקודת המבט הגברית בשיר.

Fidelity הקיטשי והמאוהב ו Field Below-שלא התחברתי ללחן שלו הם השירים שפחות אהבתי באלבום. לא התחברתי כל כך גם ל Better ו- That Timeהמחושמלים רוקיסטית שלא הולמים כל כך את מיס ספקטור לדעתי, אבל עדיין  מצאתי משהו לקחת מהם, כמו השורה הפשוטה והמקסימה מ Better- "If you never say your name out loud to anyone they can never ever call you by it", או השעשוע מהכתיבה של That Time, שמעבירה גיבוב חוויות יומיומיות של שני אנשים שסופן בחדר המיון לאחר הזיות כמו גם את השורה באמצע השיר אותה שרה רג'ינה בצורה חמודה ומצחיקה-"so chip and juicy".

אז כן, ההפקה שונה ביחס לאלבומיה הקודמים המינימליסטיים, במיוחד לעומת '11:11' המושלם ו 'Songs' שלא הופצו במסגרת חברת תקליטים גדולה כמו זה וקודמו רב השבחים 'Soviet Kitsch'. מרבית האלבום עדיין נשלט כקודמיו על ידי הפסנתר, עם נגיעות רכות של תופים ושאר ליטושי הפקה. חלק קטן מהשירים מובל על ידי החשמלית, אבל עדיין יש כאן לחנים נפלאים ועל המילים, אני מאמינה שנכתב כבר די והותר. למרות השינוי המורגש באלבום, עדיין מדובר בקסם מוסיקלי ובאלבום טוב.

לינקים:

סמסוןhttp://www.youtube.com/watch?v=p62rfWxs6a8

ברדיוhttp://www.youtube.com/watch?v=tHAhnJbGy9M&feature=user

תגובות