אלבומים

תמוז - סוף עונת התפוזים - 1976

גוף נדיר שמתכלה במהירות בלהבה מרהיבה ומותיר זיכרון חד פעמי ויוצא דופן

מאת סער גמזו. 02-02-2011

תגיות: 1976, תמוז, סוף עונת התפוזים, אריאל זילבר, שלום חנוך, לואי להב, יהודה עדר

 

הסיפור של להקת תמוז ושל אלבומם הבודד, "סוף עונת התפוזים", הוא סיפור של מטאור. גוף נדיר שמתכלה במהירות בלהבה מרהיבה ומותיר זיכרון חד פעמי ויוצא דופן. הקריירה של הלהקה קצרה, התוצרת שלה היא אלבום אחד בלבד אבל החותמת שהשאירה על המוזיקה הישראלית, ובעיקר על הרוק המקומי, היא אדירה.

מעבר לשירים הנפלאים שבאלבום אפשר למצוא בו ובסביבתו את כל הזרעים של הרוק הישראלי. שלום חנוך ואריאל זילבר הלכו משם לקריירות סולו מאד מובחנות, שלום ברוק ואריאל בפופ. מאיר ישראל הפך להיות הגב היציב של שלמה ארצי בקריירה הארוכה שלו, יהודה עדר הצטרף אח"כ ללהקת דודה של דני סנדרסון וגידי גוב, איתן גדרון בחר לחבור למזי כהן ואלון אולארצ'יק ולנגן איתם. גם במעגל השני של הלהקה נבטו זרעי הרוק המקומי – אריק איינשטיין היה אחראי על השם, מתי כספי הכין את הקרקע להיווצרות הלהקה, המפיק לואי להב המשיך משם לעבוד עם כל השמות הגדולים בארץ. אפילו החשמלאי שליווה את הלהקה בהופעות (בחור צעיר ואקסצנטרי בשם רמי פורטיס) הפך לאחד הרוקרים הבולטים בישראל.

 

מה שיותר כחול יותר עמוק

 

 

נפח הכישרון של הלהקה וגודל האגו בוודאי הקשה על ההתנהלות התקינה שלה וגרם להתפרקות המהירה שלה. אבל הוא גם אחראי על אחד האלבומים העמוקים והאיכותיים שנעשו כאן. ב"סוף עונת התפוזים" אפשר למצוא ספקטרום איכותי וחד פעמי של רוק. הגישות השונות של חברי הלהקה, הדינאמיקה המיוחדת שלה וההשקעה האדירה באלבום ובהופעות שליוו את יציאתו, הולידו אבן דרך משמעותית. אי אפשר לדבר על רוק ישראלי בלי להזכיר את האלבום הזה. השם שלו כל כך מזוהה עם הסצנה בארץ, שכאשר יואב קוטנר ערך בסוף שנות ה-90 סדרה שעסקה ברוק הישראלי, "סוף עונת התפוזים" נבחר להיות השם שלה.

 

הולך בטל

 


תגובות