אלבומים

Death Cab For Cutie - Codes & Keys - 2011

השלב הבורגני במחזור החיים של הלהקה דווקא מצליח להפתיע לטובה ולספק לנו אלבום מעניין ועמוק

מאת בן אליעד. 01-06-2011

תגיות: Death Cab for Cutie, 2011, Ben Gibbard, Codes & Keys

 

~להאזנה לאלבום המלא~

כל הסימנים מעידים על כך ש- Codes & Keys, אלבומם החדש של להקת Death Cab For Cutie מסמל את עלייתה של הלהקה שלב נוסף בסולם האבולוציה של להקות הרוק-  השלב הבורגני.  

בואו נביט רגע על הכרוניקה של מונית מוות עבור יפיופה (כן, באנגלית זה נשמע הרבה יותר טוב). בראשיתה, היו ארבעת חבריה מבלינגהאם וושינגטון כה רעבים לכבוש את העולם עד שהם התחילו להקליט במרתף ביתו של הסולן וכותב השירים בן גיברד. ב-1998 הגיע לבסוף אלבום הבכורה שייצר הייפ והתעניינות סביב הרכב האינדי- פופ עם המלודיות המבריקות, אך הקליטות. האלבום השני, We Have the Facts and We're Voting Yes רק המשיך את המומנטום.

ב-2001 מגיעה הלהקה לשלב "שיא היצירה" עם The Open Door הנפלא שבו יכולות הכתיבה והשירה של גיברד נמצאות בשיאן, ושנתיים לאחר מכן הם מוציאים אלבום אפילו טוב יותר הנושא את השם הבלתי אפשרי - Transatlanticism.

 

 

ב-2005 מגיע "שלב הפריצה" של ההרכב, כשהאלבום Plans יוצא תחת מטרייה של חברת תקליטים גדולה וזוכה להצלחה עצומה. בין השאר, האלבום מקבל שלל מועמדויות לגראמי, חשיפה משמעותית במיינסטרים (גם בזכות אינסוף אזכורים בסדרת הנעורים הדבילית The O.C), אך גם קיתונות של בוז מהמעריצים הוותיקים שטענו שהתקליט שמאלצי ובנאלי. שלוש שנים לאחר מכן, ההרכב נמצא ב"שלב האקספרימנטאלי" שלו, ובוחר לחקור לעומק את הסאונד שלו, לנסות כיוונים חדשים ולהוציא לאור את Narrow Straits הקודר.

והנה אנחנו בשנת 2011. חברי הלהקה כבר באמצע שנות ה-30 לחייהם, כבר בטח לא רעבים לקרוע את העולם כמו בתחילת הדרך. בשיר הפתיחה של אלבום האולפן השביעי של הלהקה, Home Is A Fire, גיברד שר לראשונה על הפחד וחוסר הביטחון בהסתגלות למסגרת חדשה ולדפוס חיים חדש ולא מוכר לו, במעבר מרווקות להתמסדות וחיי נישואין עם השחקנית זואי דשנל (כלב בר מזל שכמותו).

 

Death Cab for Cutie - Home Is A Fire by ATL REC

 

Codes & Keys במהותו עוסק למעשה במושג בית כמושג אוניברסלי. בדרך שבה כל אחד ואחד מאיתנו מגדיר בצורה אישית מהו בית עבורו. בחיפוש שלנו אחר המקום שיעניק לנו הגנה, תחושת שייכות, ורצון להשתקע בו אחרי כל כך הרבה שנים בדרכים ובחיפושים. וכפי שגיברד כותב בצורה כל כך מדויקת ב-You Are A Visitor- "אם אתה מרגיש כמו תייר בעיר שבו נולדת, כנראה שהגיע הזמן ללכת, ואתה תמצא את היעד הבא שלך, בתוך כל כך הרבה מקומות שאתה יכול לקרוא להם בית". הוכחה נוספת לכך שהטקסטים החכמים והחדים שלו הם אלו שאחראיים לכך שהלהקה הפכה לאחת הכוחות המובילים בסצנת האינדי האמריקאית בעשור החולף.

הלהקה מגיעה לאלבום בגישה שונה מבעבר- המלנכוליות והפסימיות שאפפו את אלבומם הקודם הוחלפו באווירה מפויסת יותר ובסאונד חם. מינון הגיטרות ירד לטובת הפסנתר שקיבל יותר נפח, בין השאר בשיר הנושא המקסים של התקליט וב-Some Boys הקצבי (שמעורר אצלי משום מה תחושה של דז'ה  וו ל- Ambling Alp של Yeasayer), תוך כדי כך שהלהקה מאמצת בחום את הסינתסייזרים ואת כליי המיתר.

 

Death Cab for Cutie - Some Boys by ATL REC

 

למרות שאינו אינו חף מנפילות כדוגמת Underneath The Sycamore חסר ההשראה ו- Stay Young, Go Dancing שגובל בצ'יזיות, Codes & Keys מתגלה כתקליט מלוטש ומעניין ששווה לנסות להיכנס לעומקו. על הדרך, הוא מצליח לספק גם אתנחתא חורפית לימי השרב הבאים עלינו לטובה, או לרעה- תלוי איך מסתכלים על זה. ניסיון העבר מלמד שכשלהקות נמצאות בשלב דומה לזה שדאת' קאב פור קיוטי נמצאת בו עכשיו, הן שואפות להיות "בוגרות" יותר אך בפועל הופכות טרחניות, ומשעממות למדי. אני שמח לדווח שגיברד וחבריו מצליחים לברוח מהתבנית הזאת.

 

תגובות