אלבומים

Michal Lotan - Michal Lotan - 2010

הולכת בדרכה שלה

מאת כתבי חוץ. 21-11-2010

תגיות: 2010, אדם שפלן, musicspot, קול נשי, פולק, נדב הופמן

 

מאת: נדב הופמן, אתר musicspot

מספר עצום של דיוות בעולם המוסיקה מביא לחיפוש בריא אחר הקול השונה, האנדיוידואלית האמיתית שתחדש משהו. מכל ערימת ההולכות אחרי אחרי טינה טרנר וג'וני מיטשל, אחרי ג'ניס אחרי קרול קינג, אלה פיצג'רלד, נינה סימון, ביורק, ביונסיי, שניד, אריקה בדו, ננקה ועוד ועוד אשר הלכו אחת אחרי השנייה והוסיפו עוד קצת מקולה של האישה במוסיקה. הכוח הנשי הוא כוח של אפשרויות ווקליות ורגש הקיים רק אצל המין השני שגבר יוצר יכול רק לטעום אותו, בעוד שהן לוקחות את האישה שבו ורוב הזמן זה יוצא פשוט נדיר, מבלי לזלזל מיוצרים זכרים, אישה זה כוח. בדיוק כמו רבקה זוהר שאיתה היו גם אסתר עופרים ויהודית רביץ, ריקי גל וחווה אלברשטיין, אלנה רובינה ועוד עשרות יוצרות ענק בישראל, בניהן יעל קראוס וקרולינה בימיינו. 

מיכל לוטן, אחת מאותן יוצרות צעירות ומקומיות, האזינה לכל שאר הדיוות משם ומכאן לאורך כל חייה ותרגמה אותן בדרכה מתוך המתנות שקיבלה מהחיים, אהבה למוסיקה, כישרון ויצירתיות. קשה לתרגם את היוצרות האלה למקום אישי וייחודי, גם למיכל, אך כאשר הביטחון והנשמה נכנסים ליצירה, האניוידואל יוצא החוצה ואנו זוכים לעוד מוסיקה, עוד יוצרת מענגת ששווה להכיר ולעבור איתה לעוד אחת שתאזין גם לה בין היתר ותמשיך להאריך את מסילת רכבת האושר הנשית הזו, שהגבר לא יכול בלעדיה והיא לא היא בלעדיו.

“Be Bossa” הפותח את אלבומה "Michal Lotan” מוכיח בדיוק כמה תוכן והשראות של יצירה נשית יושמו בצורה הטובה ביותר שמיכל רצתה לייצר. זה לא קרה ביום אחד ולא ביומיים, זה קרה כאשר היא הרגישה בטוחה בחומרים שלה ובהענות קהל היעד שמספק אותה כרגע. היא מראה דרך אלבום הבכורה שלה סגנונות קריביים המשולבים עם פולק, בוסה נובה ורוק אלטרנטיבי. הכל מתחבר דרך יכולות ווקליות מגוונות בהכלאה של נאנקה נינה ווונדה ג'קסון, בפלצטים של תמר אייזנמן, בראסטות כמו ב-”Wait This Bad Day Out” הקטע השביעי באלבומה. גם אם קשה מאוד לייחד את סגנון השירה שלה.

מיכל לוקחת את השראות הענק הללו ומוציאה מהן את המיטב עם חיבור טוב לגיטרה הקלאסית והאקוסטית, בהפקה מוסיקלית מינימלית וחכמה ללא העמסות מיותרות בכלי נגינה ובמבטא יציב של אנגלית קריבית מדויקת, אשר מתעצבת לכיוון הפרטי ויוצרת אופי מחודש לסגנונות שהיא מציגה באלבום. “Roses&Wine”, הסינגל המתוק שהוציאה לקראת האלבום ושכנו - "Flower Seeds”, מבססים בין השאר את תוכן הכתיבה האמין שמיכל מציגה בקטעים שבאלבום, בליווי כישרון נגינה עצום על הגיטרה, סקסופון שובב מתוך עיבוד ענייני וסוחף. מיד שומעים שמדובר בקטעים פחות מונוטוניים מהשאר. במידה ולא, יש מספיק קטעים שיתפסו את המעמד הזה כמו "Good Places” בעל פלפול הרוק, או "Sounds” המוציאים ממנה יכולות קצה ותוכן מענג ביותר. למעשה, בכל קטע שמעבירים מיכל מפתיעה מחדש ומראה צדדים שונים ומעניינים לא פחות, בכל שלב שמאזינים עוד, הרושם הטוב רק גובר עד שבסופו של האלבום מאזינים ל"Your Heart” ומבינים בעצם כמה מיכל לוטן היא משהו מיוחד והשהכל רק שלה ולא של אף אחת מאלה שהיא מזכירה.

הקטע הזה מספיק בשביל להתאהב בכל האלבום. פשוט, עדין, עמוק ומרגש עד דמעות בשירה אשר חושפת את מיכל האמיתית כיוצרת מקומית מישראל שהחליטה להיפתח ולהראות את האומנות שלה בשפה האנגלית עם מבטא יציב ושלה בלבד. הקטע הסוגר הוא הפשוט ביותר והיפה ביותר, קשה להפסיק לשמוע אותו וקל להתחבר אליו מכיוון שהוא פשוט מקסים, כנה וחודר לעצמות בדיוק כמו שיצירת מופת צריכה לחדור. סוף האלבום מסביר במדויק את משמעות השם של ”Michal Lotan".

 הרבה אלבומי מופת מגוונים ואיכותיים נעשים בארץ בשנים האחרונות, במיוחד מהצד הנשי ובמיוחד בלועזית. מיכל מצדיקה באלבומה את הרושם הזה ועושה זאת יחד עם המפיק הנהדר אדם שפלן, בעבודה קשה וממוקדת. מומלץ לכל מי שרוצה להתענג מאלבום איכות, להאזין למה שנעשה באלבומה של מיכל לוטן, כי עם יכולות כאלו, האלבום זה מה שישאר בעוד שהיא תטוס לעבר ההצלחה ותכנס גם לרשימה העצומה של יוצרות העל שכל ילדה מוכשרת רוצה ללמוד מהן.


 

 

פורסם במקור בmusicspot, אתר לקידום המוזיקה והיצירה הישראלית

תגובות