אלבומים

DJ Shadow - Asia Born: Entropy - 1993

בראשית היווצרותה של מוזיקה גדולה

מאת גלית גרינר . 12-07-2010

תגיות: היפ הופ, אלקטרוניקה, אנדרגראונד, טריפ הופ, Joshua Paul Davis, אקספרימנטאלי, אינסטרומנטאלי, Solesides, Lyrics Born, Blackalicious, Mo Wax

DJ Shadow - Asia Born: Entropy - 1993

DJ Shadow, או בשמו המלא Joshua Paul Davis, נחשב לאחד האמנים החשובים והבולטים בהתפתחות ז'אנר ההיפ הופ האקספרימנטאלי והאינסטרומנטאלי. בכתבה הנוכחית אין בכוונתי לפתח את המשפט המורכב הזה, אלא לספר לכם על תקופה בה דברים גדולים נוצרו. דברים גדולים שהשפיעו על המוסיקה בכלל ועל ההיפ הופ והאלקטרוניקה בפרט. 

Shadow החל את דרכו כדי ג'יי, ביטמייקר ו-Turntablist בזמן שהיה בתיכון. ניסיונות אלו היו בסיס חשוב מאוד לחקר המוסיקאלי שעשה בשנים 89'-91' כשהיה בקולג'. ההקלטות שאסף על גבי ה- Yamaha MT-100 4-Track cassette recorder בשילוב עם אוסף התקליטים העצום שיש לו (בהערכה גסה 60,000 תקליטים) והאמונה האדירה שהייתה לו בהתפתחות של ההיפ הופ, הובילו אותו להקים לייבל משל עצמו בשם Solesides, לייבל שישמש מרחב עבודה והשמעה. ב- 93' השמיע לראשונה את יצירת הבכורה שלו Entropy, סימפוניה רוויה בביטים, סימפולים והרמוניה. בקולג' גם פגש את Lyrics Born ואת Blackalicious, מוסיקאים אדירים בפני עצמם ולימים חברי הלייבל Soleside, שבשנת- 96' התפרק והפך ל- Quannum.

הקטעים שלו הופצו כמו לחמניות חמות בשוליים בסצינת האנדרגראונד-היפ הופ, עד שתפסו את תשומת לבו של הלייבל הלונדוני Mo Wax, שחטף את הכישרון האינסופי והוציא את הקטע המצוין שלו In/ Flux. 12 דקות של שחייה במים עמוקים, שגרמו לאנדי פמברטון, כתב מוסיקה, לטבוע את המושג טריפ הופ ביוני 94'. האלבום יצא ב- 93' בלייבל Soleside, מציג לנו את Entropy ואת כל הקטעים שמרכיבים את הסימפוניה הזו בנפרד. זו הזדמנות מצוינת להתחבר לתחושה של דברים גדולים הולכים לקרות. 3 שנים קדימה הוציא Shadow את ....Endtroducing בלייבל Mo' Wax, כרטיס הכניסה של המאזינים לעולמו. אלבום שכמעט כולו עשוי מסמפולים, שאחת הגדולות שלו היא התחושה של חלום מוכר ומטושטש גם יחד. הוא הקפיד לגזור ולהדביק קטעים מוכרים וקטעים הזויים, כאלה הגורמים לאוזן להרגיש נוח ביחד עם התחושה שיש כאן משהו חדש, רווי בשכבות שמנות של היסטוריה, הווה ועתיד.

 photobucket

....Endtroducing - עטיפת אלבום

Shadow התייחס להיפ הופ כהמצאה מוסיקאלית ולא כמחאה פוליטית ברורה. כך שעצם העיסוק שלו במוסיקה הפך למחאה בשיטות הקיימות. הוא בחר להיכנס בהתחלה למים בגפו, בלי MC. במקום ליצור ביט רפטטיבי שעליו יושב ה- MC, שלרוב יוצר את המורכבות של השיר, הוא התמקד באותו ביט ולקח אותו למקום מורכב ועמוק ובכך אפשר לעצמו מרחב אחר. בסיס מוסיקאלי שאחר כך הזמין ראפרים להוסיף את קולם על המורכבות הקיימת.

Shadow שינה את ההגדרה של מה זה היפ הופ ופתח צוהר לביטים מעולמות מוסיקאליים שהיו נפרדים ומגודרים להתערבב להם ביחד. להשתכשך במים, הכיף מורגש, גם בצד היוצר וגם בצד המאזין.

תגובות

  • יופי של המלצה

    בכלל לא התייחסתי אליו בכתבת יו טיוב...פאדיחה :)

    אלפנט, 12-07-2010 22:55

  • תודה איש...

    גלית גרינר, 13-07-2010 10:27

  • Solesides to Quannum transition

    SoleSides was established as a collective in 1991 (guys knew each other even from the late 80's) and was active up 'till 1997, when Latyrx album went out. Then everyone got busy with his own thing, especially Shadow, who was working on UNKLE "Psyence Fiction" by then as well as his first world tour. At the same moment the success of Latyrx album and Blackalicious EP made the collective famous far beyond the Bay Area. It was just about time to take the whole thing to another level - that's when Quannum name jumped up. Indeed the collective never really split up: if you look at the timeline of their activities from 93 till 2005 - there's not even a moment, when they don't work and release stuff together. It's just that the SoleSides thing was becoming too much of the past for them

    Markey Funk, 21-09-2010 01:18

  • DJ Shadow's debut

    Oh, and as for the debut release - check out his Lesson 4, that was released in 1991 as a b-side to his remix for Lifer's Group tune - "The Real Deal". And also his "Legitimate Mix" tune on Zimbabwe Legit's 1992 EP on Hollywood Basic label. The legend says that this particular tune was the reason why James Lavelle of Mo'Wax got so turned on Shadow and went on to sign him up to his label

    Markey Funk, 21-09-2010 01:39