אלבומים

UBK – Massive soundtrack for the modern belly dancer - 2009

אלבום הרמיקסים החדש של UBK משתלב טוב בסלון של יוסי חלילי. בין ריקוד לריקוד הוא מתיישב על הספה לראיון טלפוני עם אורי כנרות, האיש שמאחורי האלבום

מאת יוסי חלילי. 12-09-2009
UBK – Massive soundtrack for the modern belly dancer - 2009עטיפת האלבום

פעם בשבוע לפחות, כשאני עובר באולפנים הממוזגים (לא כולל אולפן כיתה וחדרים 2 ו - 4) של קול הקמפוס, אני נכנס למשרד של א. בנקהלטר, העורך הראשי, כדי להגיד שלום וכאלה. על הדרך אני בוחן במבט זריז את השולחן העמוס במגדלי דיסקים ושלל ניירת בנסיון למצוא איזה אלבום או שניים שאפשר ושווה לקחת הביתה. לפעמים זה קצת יותר קשה ("באמת שאין לי מספיק עותקים מזה...") ולפעמים פחות. מה גם שלא תמיד יש משהו מעניין וראוי להאזנה, אבל לעיתים רחוקות, אני אפילו לא צריך לחפש. זה פשוט מגיע ממנו.

"תשמע חלילי", הוא אומר לי בשבוע שעבר בעודו יושב על כסא העורך המסתובב, "קיבלתי פה אלבום שנראה לי שתאהב. אין לי הרבה עותקים, אבל קח, תקשיב. תגיד לי מה דעתך". לא הספקתי להתלהב ולהגיד תודה והוא כבר ניגן שני קטעים מהאלבום שגרמו לי להבין שהוא צודק: אני אוהב את זה. UBK - אורי בראונר כנרות בעברית. הגיטריסט המשופם של בום-פם והבלקן ביט בוקס, באלבום רמיקסים חדש ומקפיץ שנושא את השם המפוצץ  "Massive Soundtrack for the Modern Belly Dancer". "תוכל גם לראיין אותו או משהו" מספיק בנקהלטר לצעוק לעברי בעודי ממהר לעזוב את החדר תוך כדי שיפור האחיזה בשלל החדש.

מה אני אגיד לכם, מאותו היום הדיסק הזה לא יוצא לי מהמערכת. כבר שבוע שהצבעים והצלילים שהדביק כינרות לקטעים של Boom Pam, Balkan Beat Box, RadioTrip, Boogie Balagan , Oy Division, Midnight Peacocks, Firewater ועוד, עושים לי שמח בסלון ומשתלבים יופי עם הערק, הסיגריות והחום של תל-אביב. מסתבר שלא רק על גיטרה או סקסופון הוא עושה פלאים. גם המעבר אל המיקסר באולפן מוציא ממנו את המיטב ולראיה - קטעים כמו Whole Wide World,Yemen Bros., Lyuba, Ital וכמובן Biomechanicamel הגאוני, זוכים כאן לתלבושות חדשות ומרעננות. כינרות מוסיף את האפקטים הנכונים, מגביר קצב פה, מוריד שם ומגיש יופי של מיקסים ששומרים את המאזין במצב תזוזה כלשהי, מהראש ומטה.

המיקס באלבום הזה בא לידי ביטוי גם בשלל השפות והסגנונות שמרכיבים אותו. מוסיקה צוענית, הודית, מרוקאית, תימנית ורוסית מתערבבות ומאתגרות זו את זו, יחד עם קצב מג'מייקה ומרחבי אמריקה וסולמות אוריינטליים שמעלים את הגיטרות גבוה גבוה. תוסיפו לזה מילים בכל השפות שתוכלו לשמוע לאורך הטיילת בעונת התיירות הנוכחית ותקבלו אלבום שנותן הגדרה משלו להלך הרוח הקיצי בתל - אביב 2009.

אבל חוץ מהנאה, התעוררה בי גם סקרנות לגבי האיש והעבודה על האלבום. מכיוון שהרבה חומר ברשת לא מצאתי, החלטתי פשוט לצלצל אליו, כשההצעה של בנקהלטר עוד מהדהדת לי בראש.

שלום אורי. יופי של אלבום חדש.

"תודה תודה. כיף לשמוע".  

בום-פם, הבלקן ביט בוקס ועוד כמה וכמה פרוייקטים. מתי היה לך זמן לאלבום סולו?

"בום-פם זה עדיין הפרוייקט העיקרי ואני ממשיך לנגן עם כל השאר. בסה"כ עבדתי כאן עם קטעים של חברים ואנשים שאני מכיר ככה שלא ממש הייתי מגדיר את האלבום כאלבום סולו. יותר בכיוון של אלבום DJ".

בכל זאת, הרשית לעצמך לחרוג טיפה מהחומרים שמאפיינים את הפרוייקטים האחרים.

"כן, הייתה לי הזדמנות להתעסק עם כל מיני ז'אנרים שלא תמיד שומעים אצלנו בדרך כלל. או יותר נכון, הייתה הזדמנות לערבב אותם ולעשות משהו קצת שונה, למרות שגם בהרכבים בהם אני שותף יש מגוון שבא לידי ביטוי כאן - מוסיקה צוענית, בלקנית, אוריינטל ו - Surf Music".

Surf Music?

"ז'אנר של רוקנרול עם סולמות אוריינטליים והרבה ריוורב שהתפתח בקליפורניה של סוף שנות ה-50. אימצנו את זה בבום-פם".

באלבום הזה עזבת את הגיטרה והסקסופון ועברת אל מאחורי הקונסולה. מאיפה זה הגיע?

"זה התחיל בשיר של בום-פם שרציתי לעשות לו רמיקס כבר הרבה זמן, ככה בשביל הכיף.יצא מגניב, החבר'ה של רדיוטריפ שמעו וביקשו גם רמיקס ותוך כדי התחלתי לחשוב ולדבר עם אנשים שעבדתי וניגנתי איתם על הכיוון הזה. פתאום נהיה ביקוש לעניין וככה באופן ספונטני לגמרי יצא מזה אלבום".

איפה יותר כיף, בפרונט עם הגיטרה או באולפן?

"גיליתי שנורא כיף להרכיב משהו חדש מחומרים קיימים ומאוד נהניתי מהתהליך, אבל נראה לי שהכי כיף על הבמה. המגע הישיר עם הקהל והפידבק המיידי של השפעה על אנשים בהופעות זה העניין. ההתמודדות היא מול האנשים שמולך שלא כמו באולפן מול המחשב".

איך עובד העניין של לקחת קטע קיים ולמקסס אותו? מהיכן ההשראה?

"בכל הרמיקסים באלבום, כשבחרתי קטע שאני רוצה לעבוד עליו ידעתי מראש איך אני רוצה שהוא ישמע. הרמיקס לבלקן (ביט בוקס) למשל, היה ברור לי שהוא הולך לכיוון ג'מייקה סטייל מלכתחילה. הרמיקס לאוי דיוויז'ן נשמע לי כמו שיר מלחמה רוסי כזה, אז הכנסתי לו קצב לטיני ברזילאי. מאוד מתחבר לי רוסית ופורטוגזית. ברוב המקרים יש לי קונספט מוכן בראש ואני פשוט משלב בו את האסתטיקה של השיר הקיים ולוקח אותו לכיוון המסויים הזה".

קראת לאלבום Massive Soundtrack for the Modern Belly Dancer . כשהאזנתי לו ניסיתי לדמיין בעיני רוחי את רקדנית הבטן המודרנית. יש לך איזה תיאור שלה?

"(צוחק) הכוונה במילה מודרנית כאן היא יותר במובן של פתוחה ומתכתבת עם דברים עכשוויים כמו למשל מוסיקה אלקטרונית ובכלל, כל הסצינה של המוסיקה שמזיזה ישבנים. הנסיון היה לעשות מין מאש-אפ בין הדאנסהול לאוריינטל וליצור סוג של דאנסהול "ארצ-ישראלי" כי האלבום, כמו הארץ, מלא צבעים וצורות ומורכב ממוסיקה ללא גבולות והגדרות. הדגש היה להביא עניין מקומי, פירוש משלנו לדאנסהול ולקצב. מבחינתי, רקדנית הבטן המודרנית יכולה להיתפס רוקדת במועדון או עם הספונג'ה בבית, העיקר שתרקוד את המוסיקה".

הבנתי שיש כמה סיפורים מעניינים מאחורי ההקלטות של מספר קטעים באלבום, כמו למשל ב- Whole Wide World?

"כן. בקטע הזה הקלטתי את המנקה ההודי של אמא שלי. היא אמרה לי שהוא שר ממש יפה אז פשוט באתי עם ציוד הקלטה והקלטתי אותו. גם ב - Yemen Bros. הקלטתי חבר בשם רביד ששר כבר הרבה זמן ובשנים האחרונות חוזר לשורשים שלו ושר בתימנית. ברמיקס לאוי דיוויז'ן היה בחור שהוסיף קולות ובכלל ברוב הקטעים היה איזשהו סיפור בתהליך העבודה".

יפה יפה. יש כבר תכנון לפרוייקט הבא?

"הדבר הבא הוא תקליט חדש לבום-פם. אנחנו נכנסים להקליט בספטמבר ככה שאני מקווה שהכל ילך טוב והוא יצא בקרוב".

נאחל הרבה בהצלחה.

"תודה רבה".

לעמוד ה-My Space של UBK     

תגובות